مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی مطرح کرد:

تهیه پرونده کاروانسرای شاه‌عباسی قطور خوی برای ثبت جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: پرونده کاروانسرای شاه‌عباسی قطور خوی برای ثبت جهانی تهیه شده است.
تصویر تهیه پرونده کاروانسرای شاه‌عباسی قطور خوی برای ثبت جهانی

به گزارش سایت خبری پرسون آذربایجان‌غربی، جلیل جباری، در جلسه ویدئوکنفرانسی که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی برگزار شد، اظهار داشت: برای ثبت جهانی مجموعه کاروانسراهای تاریخی ایران در فهرست جهانی یونسکو، کاروانسراهای تاریخی 24 استان کشور مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی افزود: در این راستا از آذربایجان‌غربی نیز کاروانسرای تاریخی شاه‌عباسی قطور خوی مورد تائید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: همچنین این اداره‌کل با پیگیری‌های انجام گرفته، تلاش دارد تا در صورت موافقت وزارت‌خانه متبوع کارونسرای تاریخی خان خوی و کاروانسرای شرکت نفت ارومیه را هم در این مجموعه جهانی به ثبت برساند.

جباری در ادامه تصریح کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در چند سال گذشته با تلاش‌هایی که انجام داد موفق به تعیین حریم 40 بنا و 15 محوطه تاریخی در سطح استان شد.

این مقام مسوول یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات مهمی که در سطح استان برای حفاظت از بناهای تاریخی انجام گرفته، تلاش برای ثبت ملی آنها است که در سال گذشته 9 اثر میراث ناملموس و 6 اثر طبیعی استان در فهرست ملی به ثبت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های این اداره‌کل مربوط به صدور مجوز و تعمیر بناهایی هست که در محدوده بناها و محوطه‌های تاریخی روستاهای استان قرار دارند که برای حل این مشکل باید تدابیر خاص اندشیده شود.

انتهای پیام/

283459