رئیس مجمع مشورتی جوانان  شهرستان بجنورد:

دیپلماسی شهری؛ بازیگر عرصه بین‌المللی در حل مشکلات شهری

رئیس مجمع مشورتی جوانان  شهرستان  بجنورد و پژوهشگر مسائل شهری گفت: دیپلماسی شهری؛ بازیگر جدید عرصه بین‌المللی در حل مشکلات شهری است.
تصویر دیپلماسی شهری؛ بازیگر عرصه بین‌المللی در حل مشکلات شهری

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان شمالی، مهرداد رحمتی با اشاره به اینکه شهرها علاوه براینکه یک پدیده اجتماعی، جغرافیایی هستند، پدیده ای سیاسی نیز محسوب می‌شوند. گفت: شهر مهم ترین عنصر جغرافیایی در درون کشور است که در تحولات سیاسی نقش اساسی ایفا میکند.

وی افزود: امروزه شهرها با ارتقاء جایگاه سیاسی، فن آوری، اقتصادی، فرهنگی خود از توان، نفوذ و اعتبار کافی برای اجرای فعالیت‌های دیپلماتیک برخوردار هستند و لذا می توانند با برقراری ارتباطات با دیگر شهرهای جهان بستری مناسب برای مطرح شدن و شکل گیری فرایندهای جهانی به "شهرهای جهانی" تبدیل شوند. بر همین اساس در این راستا فعالیت‌هایی در شکل نوینی از دیپلماسی را نمایان می‌کنند که از آن با عنوان دیپلماسی شهری یاد می‌شود.

رحمتی اظهار داشت: دیپلماسی شهری با تاکید بر سه وجه کاربردی، توسعه و بهسازی ، تعاملات و مناسبات میان شهری، و تکیه بر ملت‌ها به جای دولت‌ها، در کنار دیپلماسی رسمی در بهبود روابط با دیگر کشورها موثر است و در زمینه‌های تسهیل ارتباطات، انعقاد تفاهم نامه‌ها و اطلاع رسانی مناسب، نقش موثری در کنار دیپلماسی رسمی ایفا کند.

رئیس مجمع مشورتی جوانان شهرستان خاطر نشان کرد: شهرداری ها می‌توانند با بهره گیری از ظرفیت دیپلماسی شهری در عرصه هایی چون جذب سرمایه گذار خارجی ، جذب گردشگری، آموزش و تربیت شهروندی، حل و فصل مشکلات شهری و نیازهای شهروندان، گسترش تجارت خارجی، انتقال فناوریهای نوین، نوعی پیوند مابین شهرهای جهان برقرار کند.

دکتر رحمتی افزود: اعضای اصلی دیپلماسی شهری را مشاوران، انجمن‌های شهری، اعضای شورای اسلامی شهر، سازمان‌های مردم نهاد، دولت‌های محلی، مسولان و راهنمایان شهرداری برعهده دارند، که بر مبنای همکاری‌های و تفاهم نامه های دوجانبه و بـین‌المللی شهر با شهر مصداق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به روشها و ابزارهای دیپلماسی شهری اظهار کرد؛ روش هایی از قبیل خواهر خواندگی ضمن افزایش ارتباطات میان شهری موجب تقویت دیپلماسی شهری میشود .

دکتر رحمتی در ادامه مطلب فوق افزود: شهرهایی که در دو کشور مختلف از ویژگی‌های باستانی، تاریخی، فرهنگی، نمادهای مشترک و ... با یکدیگر دارند تفاهم خواهرخواندگی بین شهری امضا میکنند تا از ظرفیت‌های یکدیگر برای پیشبرد اهداف خاص علمی، اقتصادی و ... استفاده کنند. خواهرخواندگی بدون توجه به قراردادهای رسمی بین دولت ها به وسیله شهرداران و مدیران محلی که ارتباط نزدیکی را با شهروندان دارند، اجرایی می شود و باعث رشد و توسعه اقتصادی شهرها می‌شود.

رئیس مجمع مشورتی جوانان شهرستان بجنورد تاکید کرد: یکی دیگر از تلاش های دیپلماتیک شهرداری ها، ایجاد جاذبه های شهری و نیز جذب توریست، با ایجاد نماد و یا برند مناسب و جذاب برای گردشگران جهانی می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این بین شهرداری ها میتوانند با برگزاری جشنواره‌ها و یا برنامه های فرهنگی در قالب نمایشگاه و یا فستیوال موثر باشند. انجام این اقدامات فرهنگی می تواند مردم شهرهای بزرگ جهان را از تمدن، فرهنگ و آداب و سنن شهر آگاه کند که این امر سهم به سزایی در افزایش شناخت جهانیان از شهر را خواهد داشت.

رحمتی فضای مجازی را نیز به عنوان ابزار مناسب دیپلماسی شهری معرفی کرد و افزود: فضای مجازی میتواند در نمادسازی و جذب گردشگر موثر باشد. لذا شبکه های مجازی منبع گسترده ای از اطلاعات بالقوه شهر، برای بازدیدکنندگان هستند

283122