استاندار یزد عنوان کرد؛

جلوگیری از گسترش تخلفات ساختمانی؛ خط مشی استانداری

استانداریزد در نشست مشترک با رئیس و اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان یزد جلوگیری از گسترش تخلفات ساختمانی را خط مشی استانداری دانست و بر تدوین برنامه جامع برای جلوگیری از وقوع و گسترش تخلفات ساختمانی تاکید کرد.
تصویر جلوگیری از گسترش تخلفات ساختمانی؛ خط مشی استانداری

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد به منظور ارائه گزارشی در خصوص آخرین اقدامات و فعالیت های تحت مدیریت این مجموعه و بیان خواسته های جامعه مهندسین ساختمان استان، با استاندار دیدار و گفتگو کردند.

محمدعلی طالبی در نشست مشترک با رئیس و اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان یزد که به منظور بررسی مسائل ساختمان استان برگزار شد، جلوگیری از گسترش تخلفات ساختمانی را خط مشی استانداری دانست و بر تدوین برنامه جامع برای جلوگیری از وقوع و گسترش تخلفات ساختمانی تاکید کرد.

استاندار یزد با اشاره به اهمیت تدوین این برنامه برای آینده استان ادامه داد: تعامل و همکاری موجود بین سازمان نظام مهندسی ساختمان با معاونت عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری ها و دیگر دستگاه های مرتبط استان، فرصت مناسبی را برای پیگیری برنامه جامع فراهم کرده است.

وی افزود: در قالب برنامه می توان بایدها و نبایدهای فعالیت ها و اقدام دستگاه های متولی را تعریف و برای پیشبرد هرچه بهتر برنامه های این حوزه برنامه ریزی لازم را داشت.

طالبی اظهارداشت: با توجه به شرایط استان و دغدغه هایی که در زمینه ارتقاء کیفیت ساخت و سازها و تامین امنیت شهروندان وجود دارد، ضروری است تدوین برنامه به عنوان یک اولویت مشترک، مورد پیگیری قرار گیرد.

استانداریزد با اشاره به رویکردها و نوآوری های سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال های اخیر، اظهارداشت: راه اندازی سامانه های مختلف در مجموعه سازمان نظام مهندسی، شهرداری ها و استانداری از جمله این اقدامات است.

تشدید نظارت های سازمان نظام مهندسی بر ساخت و سازهای روستایی، کاهش بروکراسی موجود و مدت زمان صدور پروانه ساختمانی، ارائه تخفیف در تعرفه خدمات نظام مهندسی به اقشار خاص و اقشار نیازمند و مسائل مربوط به تعرفه های نظام مهندسی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

درابتدای این جلسه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با بیان اینکه ترکیب مدیران ارشد استان که مرتبط با حوزه ساختمان هستند به گونه ای است که موفقیت های خوبی را رقم زده است، گفت: اعتماد معاونت عمرانی استانداری به هیات مدیره دوره هشتم و واگذاری برخی از اختیارات کمک کرد تا بسیاری از اقدامات مطلوب در این حوزه انجام شود.

علی اصغر زحمتکش با اشاره به اینکه هیات مدیره دوره هشتم براساس اولویت های مشخصی کار خود را شروع کرد، افزود: توسعه مباحث آموزشی و ارتقا توان فنی مهندسین یکی از این اولویت ها بود که این مهم با برگزاری ماهیانه 11 دوره آموزشی اجرایی شد.

وی ادامه داد: بیش از 60 درصد این دوره ها مهارتی بود و برغم الزام آور نبودن برای مهندسین با استقبال خوبی از سوی آنان همراه بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با اشاره به کنترل مضاعف برساخت وسازها و اینکه نظارت عالیه ومضاعف ترکیب و اجرای این موضوع در اختیار سازمان قرار گرفت، اظهار کرد: این اقدام معاونت عمرانی و اداره کل راه و شهرسازی باعث شد تا خدمات نظام مهندسی به نحو بهتری به مردم ارائه شود.

وی عنوان کرد: در بحث کارورزی و کارآموزی طراحی را در دست اجرا داریم تا جوان تر ها با پیشکسوت ها ارتباط بگیرند و با استفاده از انتقال تجربه، کیفیت خدمات مهندسی را افزایش دهیم.

زحمتکش در بخش دیگری از سخنانش به تمرکز بر راه اندازی سامانه های متمرکز خدمات مهندسی در سازمان متبوعش اشاره کرد و افزود: این سامانه ها قبلا به صورت پراکنده ارائه شده بود که در این دوره با اجرای سامانه سینا توانستیم تمام فعالیت ها و فرایندها بر روی این بستر راه اندازی کنیم که در سال جاری تکمیل و صد درصدی می شود.

وی تاکید کرد: سامانه ارجاع نظارت یکی دیگر از اقداماتی بود که با هماهنگی شورای مرکزی انجام شد و در حال حاضر مهندسین بر اساس امتیاز و صلاحیت می توانند پروژه ها را نظارت تا از این طریق شفافیت و عدالت جلوه بیشتری در برنامه های سازمان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از اوایل سال گذشته با توجه به شرایط کرونا بحث راه اندازی سامانه های غیر حضوری را برنامه ریزی کردیم و به همین منظور نظارت گاز تماما الکترونیکی شد و در حال حاضر برای این خدمت هیچ فردی به سازمان مراجعه نمی کند.این اقدام برای اولین بار در کشور انجام شده و باعث شده تا بیش از 90 هزار تردد در سال حذف و صرفه جویی نیم میلیاردی را در پی داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد افزود: در بخش خدمات مهندسی برخی امور به صورت الکترونیک و از طریق توکن های مهندسی انجام می شود که برای تکمیل این روند در حال مذاکره با شهرداری ها هستیم که انشالله این اقدام هم به زودی به نتیجه می رسد.

زحمتکش در بخش دیگری از گزارش خود گفت: در بحث جلوگیری از تخلفات ساختمانی اقدامات خوبی انجام شده است به طوری که آمار ورود پرنده به سازمان نظام مهندسی از 430 هزار متر مربع در مرکز استان به بیش از یک میلیون متر مربع و در شهرستان ها به520 هزارمترمربع رسیده است.

وی افزایش ورودی پروژه های ساخت و ساز به نظام مهندسی را حاصل از اقدامات تسهیل کننده سازمان و رفع موانع صدور پروانه دانست و تاکید کرد: با همه این شرایط هنوز هم فاصله زیادی داریم تا همه ساخت و ساز ها را به سازمان وارد کنیم و تخلفات کاهش یابد.

زحمتکش در پایان به موضوعات مرتبط با تعرفه های نظام مهندسی اشاره و خاطرنشان کرد: عقب ماندگی خاصی را در بحث تعرفه ها داریم چرا که همواره تفکر بر این بود که اقدام مثبتی برای اقشار کم درامد انجام دهیم، این موضوع تا جایی پیش رفت که در برخی از سال ها اصلا افزایشی نداشتیم، درحال حاضر تعرفه 1400 توسط شورای مرکزی ابلاغ شده که نیازمند همراهی مسئولین استان برای اجرایی شدن است.

در ادامه اعضای هیات مدیره نظرات و دیدگاه های خودشان رادرخصوص مسائل سازمان و متناسب کردن تعرفه هابه موازات افزایش کیفیت و حجم خدمات ارائه نمودند.

انتهای پیام/

283048