قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با پرسون؛

برنامه توسعه سوخت پاک برای حمل و نقل ریلی / سی ان جی به ایستگاه خودروهای سنگین رسید

اسنفدماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس دست به کار شدند و مصوبه ورود سوخت ال پی جی به سبد سوخت خودوریی کشور را به تصویب رساندند که این مصوبه به نوعی با سبد سوخت خودرویی کشور مغایرت داشت.
تصویر برنامه توسعه سوخت پاک برای حمل و نقل ریلی / سی ان جی به ایستگاه خودروهای سنگین رسید

به گزارش سایت خبری پرسون، در حال حاضر بنزین به عنوان مهم ترین سوخت خودرویی در کشور وجود دارد که دولت برای کاهش مصرف بنزین به عنوان یک سوخت پرهزینه برای دولت و کاهش آلودگی هوا چند سالی است که سوخت سی ان جی را در دستور کار قرار داد تا خودروها به شکل دوگانه سوز شوند و به نوعی سوخت سی ان جی به دلیل وفور تولید آن از منابع خدادادی با قیمت بسیار ناچیزتر از بنزین به مصرف کننده ارائه شود و از سوی دیگر دولت بنزین تولید شده را بتواند صادرات کند تا ارزآوری بیشتری برای کشور به ارمغان آید.

از همین رو دولت به سرعت دست به کار شد و در مرحله نخست خودروهای عمومی مانند تاکسی و وانت بارها را به شکل رایگان دوگانه سوز کرد و نزدیک به دو هزار و 600 جایگاه سوخت در سرتا سر کشور راه اندازی کرد تا استقبال مصرف کننده ازاین سوخت را رونق دهد و این روزها وزارت نفت در نظر دارد 700 جایگاه جدید نیز احداث کند و ثبت نام خودروهای حمل و نقل شخصی مانند تاکسی اینترنتی، سرویس مدارس ، آژانس های مسافربری و... را به ناوگان دوگانه سوز کشور اضافه کند؛ اما در این بین به تازگی نمایندگان مجلس قانونی را به تصویب رسانده اند که سوخت ال پی جی به عنوان یک سوخت گازی از نوع مایع به سبد سوخت خودرویی کشور اضافه شود که این مصوبه مجلس به نوعی موانع را در پیشبرد توسعه صنعت سی ان جی کشور ایجاد کرده است.

صنعتی که این روزها با حضور صدها کارخانه تولید تجهیزات سی ان جی به شکل بومی سازی در داخل کشور هزاران نفر مشغول به اشتغال هستند و در حال توسعه قرار دارد؛ اما تصویب مصوبه ورود ال پی جی در مجلس به نوعی نگرانی ها را برای از بین بردن صنعت نوع پای سوخت سی ان جی به وجود آورده است.

طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار اقتصادی پرسون رسیده است، به قدری سوخت ارزان قیمت سی ان جی در کشورمان وجود دارد که اگر تمامی خودروها در کشورمان از سی ان جی استفاده کنند ده ها سال از این سوخت بهره مند خواهیم شد، چرا که در حال حاضر روزانه یک میلیارد متر مکعب تولید گاز در پارس جنوبی ایران وجود دارد، اما میزان مصرف گاز در کشور تنها 20 میلیون متر مکعب است یعنی تنها دو درصد گاز استخراج شده در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

منتقدان مصوبه نمایندگان مجلس که معتقدند ورود ال پی جی به سبد سوخت کشور موجب از بین رفتن صنعت سوخت نوپای سی ان جی می شود بر این باور هستند که دولت در سال های اخیر هزینه های قابل توجهی برای توسعه سوخت سی ان جی انجام داده تا خودروها کمتر از سوخت مایع مانند بنزین استفاده کنند، اما اینکه به یک باره بخواهیم سوخت جدید معرفی کنیم سردرگمی هموطنان را به دنبال می آورد و هم اینکه اعتماد عمومی جامعه سلب خواهد شد.

در این میان موافقان طرح نظر دیگری دارند، این عده می گویند: در حال حاضر برخی از خودروها در بخشی از نقاط کشور از سوخت ال پی جی استفاده می کنند و چه بهتر که این سوخت به شکل رسمی و استاندارد در اختیار هموطنان قرار گیرد.

زیرساخت های ال پی جی در کشور وجود ندارد

از دیگر برنامه های توسعه سی ان جی این است که ناوگان ریلی کشور که به شکل دیزلی کار می کنند را به سی ان جی تبدیل کنیم، همچنین برای خودروهای سنگین مانند کامیون ها نیز تحقیقات و امورات آزمایشی تجهیزات سوخت رسانی در حال انجام است.

برای اینکه از این موضوع بیشتر با خبر شویم، خبرنگار اقتصادی پرسون به سراغ حمید قاسمی‌ ده‌چشمه قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رفته است؛ او در این باره گفت: اگر سوخت ال پی جی را وارد سبد سوخت خودرویی کشور کنیم با سند چشم انداز توسعه کشور در حوزه سوخت مغایرت دارد، در سند چشم انداز آمده است که ال پی جی سوخت صادراتی به حساب می آید و برای جایگزین کردن سوخت خودرو تعریف نشده است.

این مقام مسئول در وزارت نفت ادامه داد: سوخت سی ان جی به مراتب بهتر از سوخت ال پی جی است، چرا که زیر ساخت های سوخت سی ان جی در همه حوزه ها چه دوگانه کردن خودرو، چه در زمینه جایگاه و چه در زمینه انتقال سوخت سی ان جی در جایگاه صورت گرفته است و اینکه حجم قابل توجهی از خودروها دوگانه سوز شده اند و حال ما بیاییم سوخت جدیدی را به سبد سوخت خودرویی کنیم کار درستی نخواهد بود. درصد هزینه سی ان جی را دولت پرداخت می کند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی پرسون در باره اینکه ال پی جی نیزدر آینده به جایگاه صنعت سی ان جی خواهد رسید؟ گفت: باید تمرکز سوخت رسانی را با یک برنامه ریزی تعریف شده پیش ببریم، اینکه بخواهیم ال پی جی را نیز همانند سی ان جی برای سوخت خودروها تعریف کنیم کمی دشوار است؛ باید جایگاه سوخت راه اندازی کرد و انتقال سوخت ال پی جی به جایگاه انجام شود هزینه و زمان زیادی می برد و در حالی که می توان این هزینه را برای توسعه سی ان جی کشور به کار برد.

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه برنامه ای برای توسعه صنعت سی ان جی وجود دارد؟ پاسخ داد: در ابتدای توسعه صنعت سی ان جی به دنبال این بودیم که خودروهای عمومی مانند تاکسی و وانت بارها را به شکل رایگان تبدیل به سی ان جی کنیم و این روزها در نظر داریم خودروهای مسافربری شخصی مانند آژانس های مسافربری، تاکسی های اینترنتی وسرویس های مدارس را انجام دهیم و در حال حاضر ثبت نام در سامانه شرکت پخش فرآورده های نفتی آغاز شده است، هزینه دوگانه سوز کردن نیز به این شکل است که دولت 75 درصد و مالک خودرو 25 درصد را پرداخت کند.

قاسمی ده چشمه تصریح کرد: از دیگر برنامه های توسعه سی ان جی این است که ناوگان ریلی کشور که به شکل دیزلی کار می کنند را به سی ان جی تبدیل کنیم، همچنین برای خودروهای سنگین مانند کامیون ها نیز تحقیقات و امورات آزمایشی تجهیزات سوخت رسانی در حال انجام است.

گفتگواز: محمدخادمی

283042