‍یک کارشناس ارشد شهرسازی در گفت‌وگو با پرسون:

مشارکت مردم در مدیریت شهری ناچیز است/ انتخاب باید هوشمندانه باشد

رحیمی؛ کارشناس مسایل شهری گفت: پنج دوره از انتخابات شورای شهر را پشت سر گذاشتیم و به باور اکثر اندیشمندان رویکرد ملموس و خوبی را برای پیشرفت شهریمان ندیده ایم و متاسفانه نتوانستیم آنچنان که باید از حضور مردم در مدیریت شهری با مشارکت شهروندان که حق اجتماعی و مسلم آنها است بهره ببریم.

تصویر مشارکت مردم در مدیریت شهری ناچیز است/ انتخاب باید هوشمندانه باشد

کردستان ـ فردین رحیمی؛ کارشناس ارشد شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: شهر موجودی زنده است و برای آن باید برنامه ریزی صحیح انجام گیرد و اگر نتوانیم مردم را برای رفع مشکلات شهر سهیم کنیم نمی توانیم به شهری که در باور ما آرمان شهر است دست پیدا کنیم.

این کارشناس ارشد شهرسازی ادامه داد: پنج دوره از انتخابات شورای شهر را پشت سر گذاشتیم و به باور اکثر اندیشمندان رویکرد ملموس و خوبی را برای پیشرفت شهریمان ندیده ایم و متاسفانه نتوانستیم آنچنان که باید از حضور مردم در مدیریت شهری با مشارکت شهروندان که حق اجتماعی و مسلم آنها است، بهره ببریم.

رحیمی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: باید طوری برای شورای شهر برنامه ریزی شود که مشارکت مردم در مدیریت شهری بیشتر گردد، ولی متاسفانه چنین نیست و این برمی‌گردد به موارد مختلف از جمله نحوه برخورد مردم و نگاه و دخالت بی حدمسئولین و نحوه سیاست گذاری و عدم مدیریت یکپارچه و همچنین ورود افراد کوتوله به شورای شهر که دامنه دیدشان نوک دماغشان هم نیست.

وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر و روستا ازجمله نهادهای موثر در فرآید انتقال قدرت به مردم جامعه درتصمیم گیریهاست، تاکید داشت: به عبارتی شوراها نماد مردم سالاری محسوب می‌شوند.

این کارشناس ارشد شهرسازی عنوان داشت: همانطور که می‌بینید در نزدیکی انتخابات همه افراد کارشناس امور شهری می شوند و خواه و ناخواه مردم را با نظریات پوشالی و راهکارهایی که هیچ پشتیبانی علمی و ضمانت اجرایی ندارد چنان وانمود می‌کنند که اگر اینها نباشند شهر هیچ وقت پیشرفت نمی کند و بعضی دیگر هم به جای انگیزه برای مشارکت مردم و حضور در انتخابات به ناامیدی مردم دامن می زنند و این سمی بزرگ برای جامعه است.

رحیمی در ادامه افزود: اما موضوع دیگر نقش مخرب و پررنگ و لعاب قومی گری و طایفه گرایی در انتخابات شوراهای اسلامی است و چنانچه انتخاب بر مبنای فامیلی و اصالت خاصی باشد و داوطلبان احتمالی آن طایفه اگر فرد متخص و متعهد و وارد به امور شهری نباشند، نه تنها برای مردم شهرش بلکه نمی‌تواند حتی برای فامیل خودش هم مفید و کاری کند.

این کارشناس ارشد شهرسازی ادامه داد: به هر حال انتظارمی رود شهروندان در انتخاب نامزدهای شورا به سوابق کاری و اجرایی آنها دقت کنند و افرادی را برگزینند که پیشینه قوی در امور اجرایی و مدیریتی داشته اند و افرادی باشند که منافع ملی را قربانی منافع مادی و فردی نمی کنند و از نظر مالی سابقه شفافی داشته باشند.

رحیمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: نکته آخر اینکه امیدواریم نامزدهای این دوره برای به دست آوردن رأی و اعتماد مردم، راه درست و سالم را برگزینند که اگر چنین شود می توان به شورایی کارآمد و با کفایت امید داشت وگرنه در روی همان پاشنه خواهد چرخید.

اردلان رضایی مطلق ـ استان کردستان

282654