همزمان با حلول ماه مبارک رمضان روی داد:

ارزیابی موقعیت کرونایی کشور با سفر وزیر بهداشت به زنجان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با نخستین روز ماه رمضان و پس از سپری شدن روزهای سخت کرونایی در بسیاری از مناطق کشور از جمله زنجان به منظور ارزیابی این وضعیت و شرکت در سایر برنامه‌های حوزه سلامت به زنجان آمد.

تصویر ارزیابی موقعیت کرونایی کشور با سفر وزیر بهداشت به زنجان

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، هم اکنون ۱۴ ماه از ورود میهمان ناخوانده کرونا به کشورمان می‌گذرد و در این مدت اقصی نقاط ایران سه موج کرونایی را با مجاهدتهای بی شائبه کادر درمان بیمارستان ها، پاییندی حداکثر مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند کرونایی و همراهی کسبه و اصناف به رغم مشکلات معیشتی پشت سرگذاشت.

اما دیری نگذشت که بی توجهی ها و کاهش حساسیت های عموم نسبت به شرایط موجود، موج چهارم کرونا را که به اذعان کارشناسان قدرت سرایت پذیری بیشتری دارد و تمامی گروه‌های سنی را درگیر می کند، موجب شد، بطوریکه پیش از این رنگ کرونایی بسیاری از شهرهای استان که آبی، زرد و نارنجی شده بود، به یکباره قرمز شد و در وضعیت متفاوت تر و نگران کننده ای قرار گرفتیم.

استان زنجان در روزهای کرونایی به اذعان دست اندرکاران حوزه سلامت در سه موج قبلی توانسته بود، با راهکارهایی مدیریت بهتری در کنترل پاندمی این ویروس داشته باشد، دیری نپایید در سایه همین بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و افزایش ترددهای بین شهری، شهرستانهای مختلف تغییر رنگ کرونایی یافت، بطوریکه در شهرهای استان از هفته اول فروردین جاری میزان بیماران سرپایی و بستری های کرونایی روند روبه رشدی یافت، تاجاییکه هم اکنون ظرفیت بستری بخش های آی سی یو تکمیل شده و تعدادی از بیماران نیازمند مراقبت های ویژه نیز در صف انتظار هستند.

بر این اساس دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفری کوتاه مدت روز چهارشنبه به این استان سفر کرد، تا علاوه بر بررسی وضعیت کرونایی شهر زنجان و ارائه نکات لازم مدیریتی به مسوولان استانی این حوزه، دیدارها و افتتاحیه هایی نیز در برنامه کاری خود داشته باشد.

این عضو کابینه دولت در بدو ورود به شهر زنجان مورد استقبال استاندار زنجان قرار گرفت و سپس با حجت الاسلام علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان دیدار و گفت و گو کرد.

طبق برنامه اعلام شده وی سپس در هشتاد و نهمین جلسه استانی مبارزه با کرونا که در سالن شهید شهریاری سازمان مدیریت و برنامه برگزار شد، در بین اعضای ستاد استانی حضور یافت و در خصوص وضعیت کرونایی کشور، موانع و مسائل پیش روی سخن گفت.

وی با بیان اینکه برای رهایی از کرونا باید همدل باشیم، گفت: مساله دیگر اجتناب از سیاسی‌کاری است که من بسیار نگران همین سیاست زدگی هستم چراکه عده‌ای تلاش می‌کنند کرونا را عامل توفیق در عرصه سیاست کنند.

وی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در نقاط مختلف کشور، افزود: طی ۱۴ ماه گذشته کارکنان بخش های مختلف وزارت بهداشت در اجرای طرح‌های کرونایی همراهی و ایستادگی کردند گرچه گله‌مند هستیم ولی در خدمتگزاری دریغ نخواهیم کرد.

این عضو هیات دولت در این جلسه با اشاره به اینکه امروز کشورمان با پیک چهارم کرونا مواجه شده است، ادامه داد: این پیک برای متخصصان امر که وضعیت بیماری را رصد می کردند، غیر منتظره نبود، همکارانم این افق را در صورت عدم برخی رعایت ها اعلام کرده بودند و این موضوع کاملا مشخص بود.

وی با بیان اینکه پیش از عید به تمامی روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور اعلام کردم که خودتان را برای یکی از سخت‌ترین موج های بیماری کووید -۱۹ آماده کنید، اظهار داشت: فرق این موج به دلیل ویروس جهش یافته با انواع امواج قبلی این بود که در موجهای قبلی بین هفت تا ۱۰ روز طول می کشید تا بر شمار مبتلایان بستری ها افزوده شود ولی امروز این مدت به ۲۴ تا ۷۲ ساعت کاهش یافته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در زمان حاضر کشورمان با موج سهمگین همه گیری با ویروس جهش یافته مواجه شده است و در شرایط کنونی باید به دنبال راهکارهایی برای برون رفت از این چالش بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور تاکید کرد و گفت: مخدوش شدن این مساله توفیق مدیریت در این بیماری را بیش از گذشته سخت تر می کند.

به گفته وی، در صورتی که حتی عموم جامعه نیز واکسن تزریق کرده اما پروتکل شکنی کنند، در کنترل بیماری مشکل خواهیم داشت.

پس از سخنرانی دیگر مسوولان استانی در پایان این جلسه نیز ۲۹ طرح حوزه ‌سلامت با اعتبار ۱۵۳ میلیارد تومان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زنجان افتتاح شد.

این طرح‌ها که به صورت همزمان و ویدئو کنفرانسی افتتاح شدند، نوید بخش توسعه بخش حوزه سلامت در شرایط کرونایی به رغم تنگاهای اقتصادی بود که با هدف خدمت رسانی بهتر انجام گرفت و البته در این خصوص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قول مساعد داد که در خصوص پروژه های نیمه تمام استان که برای تکمیل نیازمند اعتباراتی است، مساعدت ها و همکاری های لازم را داشته باشد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین در حاشیه سفر خود به زنجان با همراهی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان، استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی در منزل شهدای محیط بان مهدی مجلل و مکائیل هاشمی حضور یافت و از خانواده این شهدای گرانقدر دلجوئی و با آنان ابراز همدردی کرد.

این عضو کابینه دولت سپس در منزل شهید مدافع سلامت، اسدالله شیخ جابری نیز حضور یافت و با خانواده این شهید گرانقدر گفت و گو کرد.

پایان بخش برنامه دکتر سعید نمکی شامگاه چهارشنبه حضور در جلسه هیأت رییسه دانشگاه علوم پزشکی زنجان و ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا بود، او در این جلسه با اشاره به اینکه کرونا یکی از پیچیده‌ترین ویروسها بوده که همه دنیا را گرفتار کرده است افزود: سال‌ها با این ویروس زندگی خواهیم کرد و باید بدانیم، واکسیناسیون تنها راه علاج این بیماری نیست و حتی با تزریق واکسن هم باید پروتکل ها رعایت شود.

به گفته وی، پیشگیری، راهکار و اولویت اول کنترل ویروس کرونا است و در این زمینه مراکز سرپایی، به عنوان اصلی‌ترین مکانیزم اجرایی مدیریت این بیماری باید مورد توجه باشد و از طرفی هفته آینده روزهای سخت تری به لحاظ مدیریت کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون خواهیم داشت که در حوزه آموزش، پژوهش، درمان و بهداشت برنامه ریزی باید انجام گیرد و فضای فکری جامعه نیز نسبت به این بیماری بهبود یابد.

منبع: ایرنا

282608