رویدادهای میراث فرهنگی و گردشگری در هفته جاری؛

کوک شدن ناقوس تاریخی شمس العماره/ محدودیت های پروازی

محدودیت پرواز به ۳۹ کشور،رسمیت یافتن اجرای طرح گردشگری آشوراده،به صدا درآمدن ساعت شمس العماره، برنامه ریزی برای حضور در اکسپو دوبی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

تصویر کوک شدن ناقوس تاریخی شمس العماره/ محدودیت های پروازی

به گزارش سایت خبری پرسون، در این هفته از شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی خبر رسید که مدیرعامل این شرکت گفته است: برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دوبی که به سال ۲۰۲۱ موکول شد، قرار است بخشی با عنوان مقابله با ایران هراسی و معرفی جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی ایران داشته باشد.

خشایار نیکزادفر گفت: اکسپو دوبی از مهر ماه سال ۱۴۰۰ به مدت ۱۸۰ روز برگزار می‌شود و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی مسئول برپایی بخش ایران است. این اکسپو هر ۵ سال یک بار برگزار می‌شود. در سال‌های گذشته وزارت میراث فرهنگی شرکت نمی‌کرد بلکه وزارتخانه‌هایی از جمله وزارت ارشاد با استفاده از محتوایی که سازمان میراث فرهنگی به آنها می‌داد، حضور داشت. اما این بار پشتیبانی محتوایی اکسپو به شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی سپرده شد. ایران بیش از دو هزار متر فضا برای حضور در اکسپو دوبی دارد. همچنین از ۸۰۰ متر بنا ۸۰ متر برای معرفی گردشگری ایران است.

وی گفت: پیرو همین موضوع چندین کمیته تشکیل و جلساتی برای آن برگزار شد. به استان‌ها نیز نامه نوشتیم که محتوای لازم را به ما ارسال کنند. در حاشیه نمایشگاه گردشگری بهمن ماه هم جلساتی با مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها داشتیم که روند حضور در اکسپو را برایشان توضیح دادیم. قرار است ورکشاپ هایی با حضور هنرمندان صنایع دستی استان‌ها برپا شده و هر استان حدود ده روز در این اکسپو شرکت کند.

اجرای طرح گردشگری آشوراده رسمیت یافت

این هفته احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص جزئیات چهارمین ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، توضیح داد: اعضای این کارگروه از جمله سازمان محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی با اجرای طرح گردشگری در محدوده این جزیره موافقت کردند. بر این اساس استانداری گلستان با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به اجرایی کردن طبیعت گردی در ۲۲ هکتار از اراضی ملی جزیره آشوراده در قالب زون تفریحی متمرکز با رعایت کامل مفاد مندرج در گزارش ارزیابی و پیوست زیست محیطی طرح، اقدام لازم را انجام خواهد داد.

ابلاغ لغو تورهای گردشگری ترکیه و عدم همکاری شرکت‌های هواپیمایی

ابلاغ لغو تورهای گردشگری ترکیه و عدم همکاری شرکت‌های هواپیمایی

رئیس انجمن دفاتر مسافرتی در نامه‌ای به رئیس سازمان هواپیمایی نوشت: آژانس‌های هواپیمایی درخواست تعدیل قرارداد تورهای گردشگری ترکیه را انجام نمی‌دهند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه‌ای به تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نوشت: با عنایت به صدور بخشنامه مبنی بر ممنوعیت هر گونه تبلیغ و برگزاری تور مسافرتی و گردشگری به مقصد کشور ترکیه از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی علیرغم عدم لغو پروازها به این کشور از سوی آن سازمان، از آنجا که بر اساس بخشنامه‌های صادره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هدف اصلی از انعقاد قراردادهای چارتر با شرکت‌های هواپیمایی تولید و ارائه بسته سفر است، شرکتهای هواپیمایی با استدلال عدم حاکم بودن شرایط اضطراری به قراردادهای چارتری که در زمان شیوع بیماری کرونا منعقد شده‌اند از پذیرش درخواست تعدیل این قراردادها از حیث تعداد و نحوه پرداخت امتناع می‌ورزند.

در حالی که آنچه حائز اهمیت است بروز شرایط اضطراری در زمان اجرای تعهدات ناشی از قرارداد بوده و نه زمان انعقاد قرارداد، لذا مستندا به اینکه قراردادهای چارتری در زمانی که وضعیت عمومی کشور از لحاظ شیوع بیماری کرونا قرمز یا نارنجی نبوده و محدودیت سفر وجود نداشته است منعقد شده و تغییر وضعیت و ممنوعیت سفر غیرقابل پیش بینی، غیرقابل اجتناب و متأثر از عوامل خارجی بوده است زمان اجرای تعهدات ناشی از این قراردادها مشمول فورس ماژور است بنابراین دستور فرمائید شرکت‌های هواپیمائی اقدامات مقتضی در خصوص تعدیل در قراردادهای چارتری دفاتر خدمات مسافرتی به عمل آورند.

امهال بازپرداخت تسهیلات کرونا ۶ ماه دیگر تمدید شد

معاون گردشگری کشور از امهال بازپرداخت تسهیلات کرونا در حوزه گردشگری تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۰ خبر داد.

ولی تیموری با اعلام این خبر، بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارتخانه و قولی که به فعالان حوزه گردشگری داده بودیم، بازپرداخت تسهیلات بانکی حوزه گردشگری که در قالب بسته‌های حمایتی دوگانه در سال گذشته پرداخت شده بود، تا پایان شهریورماه سال‌جاری امهال شد. امهال مالیات و حق بیمه کارفرمایی نیز در حال پیگیری است.

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در مهرماه به تمامی کسب‌وکارهای گردشگری باتوجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره، تسهیلاتی از ۱۶۰ میلیون ریال تا ۹ میلیارد ریال با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس حدود شش‌ماه اختصاص پیدا کرد که این زمان تا پایان شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد.

مبلغ این وام به تفکیک برای راهنمایان گردشگری ۲۰۰ میلیون ریال، دفاتر خدمات مسافرتی بین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا سه میلیارد ریال، شرکت‌های حمل‌ونقل گردشگری ۸۰۰ میلیون ریال، مؤسسات آموزش گردشگری ۶۰۰ میلیون ریال، شرکت‌های عامل تطبیق ۵۰۰ میلیون ریال، ارزیابان و عوامل تطبیق ۱۶۰ میلیون ریال، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی براساس تعداد اتاق، مساحت و درجه واحد بین ۸۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد ریال، هتل‌ها بر حسب ستاره و تعداد اتاق از دو میلیارد تا ۹ میلیارد ریال، و هتل‌آپارتمان‌ها، متل‌ها و مهمانپذیرها به تفکیک درجه و تعداد اتاق از دو تا سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

ساعت شمس‌العماره باز هم کوک شد

ساعت شمس‌العماره باز هم کوک شد

این هفته ساعت شمس‌العماره واقع در مجموعه جهانی کاخ گلستان تهران که مدت‌ها خاموش بود، تعمیر شد و از دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ صدای این ساعت دوباره به گوش رسید.

ساعت شمس‌العماره یکی از معروف‌ترین ساعت‌های ایران است که ملکه ویکتوریا در سال ۱۲۵۲ آن را به ناصرالدین شاه قاجار اهدا کرد.

این ساعت که در محل شمس‌العماره در کاخ گلستان و در قلب شهر تهران واقع شده، مدت‌ها خاموش بود و با همکاری و مشارکت شهرداری تهران مجدداً توسط محمد ساعتچی تعمیر شده و از امروز دوباره صدای آن به گوش می‌رسد.

این ساعت در سال ۱۲۵۵ خورشیدی خراب شد و تا سال‌ها بعد تعمیر نشد تا اینکه در سال ۱۳۹۱ ساعت شمس‌العماره تعمیر و صدای این ساعت تاریخی در قلب شهر تهران پیچید اما با توجه به هزینه بالای نگهداری آن، مدتی بعد این صدا مجدداً خاموش شد.

در ماه‌های اخیر مسئولان مجموعه جهانی کاخ گلستان و شهرداری منطقه ۱۲ تهران تصمیم به تعمیر مجدد این ساعت گرفتند و با دعوت از محمد ساعتچی همدانی که متخصص‌ترین فرد در تعمیر این ساعت تاریخی است، آن را تعمیر کردند و این ساعت از امروز، دوشنبه ۲۳ فروردین مجدد به صدا در آمد.

آژانس‌های هواپیمایی از تعطیلی ۱۰ روزه اصناف معاف شدند

انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی از باز بودن آژانس‌های هواپیمایی در طول تعطیلی دو هفته‌ای کرونایی اصناف خبر داد.

حرمت الله رفیعی در نامه‌ای به دفاتر فروش بلیت قطار و هواپیما و شرکت‌های خدمت مسافرتی، در خصوص تعطیلی این دفاتر اعلام کرد: با توجه به لغو نشدن پروازها و سفر با وسایل حمل و نقل عمومی و باز بودن ایستگاه‌های راه آهن و فرودگاه‌ها، آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی نیز می‌توانند به روند فروش بلیت ادامه دهند.

در این بخشنامه از آژانس‌ها درخواست شده تا با حداقل نیرو به ایفای نقش بپردازند.

در لیست اعلامی گروه‌های شغلی ۱، ۲، ۳ و ۴ از سوی اتاق اصناف، نامی از آژانس‌های خدمات مسافرتی به چشم نخورده و صرفاً از حمل و نقل عمومی برون شهری (ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی) نام برده شده است.

پروازهای انگلستان آزاد و فرانسه ممنوع شد

پروازهای انگلستان آزاد و فرانسه ممنوع شد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از رفع تعلیق پروازهای انگلستان خبر داد و گفت: کلیه پروازها به مقصد واز مبدأ کشور فرانسه ممنوع شد.

محمدحسن ذی بخش اظهار داشت: بر اساس تصمیمات وزارت بهداشت در خصوص پروتکل‌های مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرت‌های هوایی، کشور انگلستان از فهرست کشورهای ویژه خارج و کشور فرانسه به فهرست این کشورها افزوده شد.

وی افزود: از امروز پروازها به کشور انگلستان مجدداً برقرار اما کلیه پروازها به مقصد و از مبدا کشور فرانسه ممنوع می‌شود.

محدودیت پرواز به ۳۹ کشور

ذی بخش با بیان اینکه در حال حاضر محدودیت پروازی به ۳۹ کشور وجود دارد، تصریح کرد: پرواز از مبدأ و مقصد کشورهایی که در لیست شرایط ویژه قرار دارند ممنوع بوده و کشورهایی که در لیست کشورهای پرخطر قرار دارند ملزم به انجام تست مجدد در ایران هستند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: کشورهای، فرانسه، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موازمبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا در لیست کشورهای با شرایط ویژه و دارای کرونای با واریانت (ژنوم) انگلیسی قرار دارند.

282540

مطالب مرتبط