یادداشت میهمان؛

نقطه عطف حملات مقاومت عراق علیه اشغالگری

یادداشت/ تحولات اخیر در همسایه شرقی ایران احتمالا گروههای عراقی را به این تحلیل رسانیده که بالا رفتن تلفات انسانی، آمریکا را مجبور به خروج از عراق نیز خواهد کرد و همین عاملی شده که در هفته های اخیر حملات چریکی علیه ارتش عمو سام شدت بگیرد.

تصویر نقطه عطف حملات مقاومت عراق علیه اشغالگری

سایت خبری پرسون ـ چهارشنبه شب ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ نقطه عطفی تاریخی در روند مبارزه با اشغالگری در عراق چند سال اخیر به شمار می رود زیرا مقاومت این کشور برای اولین بار با پهپاد توانست پایگاه حریر ایالات متحده را در اربیل به دقت مورد هدف قرار دهد.

از تلفات حمله فوق گزارش های مختلفی منتشر شده است لکن ارتش ایالات متحده سانسور شدیدی را در این خصوص اعمال می کند.

همزمان در حمله ای دیگر از طریق راکت به پایگاه غیرقانونی ارتش ترکیه در استان نینوا ، یک سرباز این کشور به هلاکت رسید.

در خصوص رخدادهای دیشب چند نکته به ذهن نگارنده می رسد:

1) مقاومت عراق مرتبا به دنبال به روز کردن سلاح های خود بوده و همچنین سعی دارد دقت آن را بالا ببرد.

2) ضعف سامانه دفاع هوایی پایگاه نظامی حریر در رهگیری پهپاد گروههای عراقی از پیشرفت های تکنولوژیکی محور مقاومت و ناتوانی آمریکا در مقابله با راهبرد نبرد نامتوازن این جبهه خبر می دهد زیرا تکنولوژی مدرن پدافندی فروخته شده آمریکا به عربستان نیز در برابر پهپادهای یمنی بارها ناکام مانده است.

3) در عملیات های گذشته مقاومت عراق از راکت های غیر دقیق ۱۰۷ و ۱۲۲ میلی متری استفاده می شد اما ورود هواپیمای بدون سرنشین به عرصه نبرد با ایالات متحده از عزم جدی محور مقاومت برای بیرون کردن آمریکا از عراق حکایت می کند.

4) پس از حمله دوشب پیش به مقر موساد در اربیل، عملیات دیشب نشان از ضعف جدی امنیت کردستان عراق جهت استقرار قدرت های غربی و صهیونیستی دارد و نیروهای امنیتی اقلیم نیز نمی توانند سپر مناسبی برای نیروهای آمریکا و اسرائیل شوند.

5) نبردهای نامتقارن طالبان با آمریکا، دولت بایدن را ناچار ساخت که رسما خروج نظامیانش را از افغانستان اعلام کند؛ این در حالی است که ایالات متحده با هدف سرکوب قطعی این جنبش در سال ۲۰۰۱ به افغاستان لشکر کشیده بود .

تحولات اخیر در همسایه شرقی ایران احتمالا گروه‌های عراقی را به این تحلیل رسانیده که بالا رفتن تلفات انسانی، آمریکا را مجبور به خروج از عراق نیز خواهد کرد و همین عاملی شده که در هفته های اخیر حملات چریکی علیه ارتش عمو سام شدت بگیرد.

6) ترکیه نیز با مرگ یکی از سربازانش، هشداری جدی دریافت کرد که اگر همچنان طمع ارضی نسبت به همسایه جنوبی خود داشته باشد، باید خود را مهیای رودررویی نظامی با مقاومت نماید و در این مواجهه میزان آسیب پذیری ارتش اردوغان بالا خواهد بود.

دکتر علیرضا تقوی نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

282512