رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان خبر داد:

مراجعات بیمارستانی با شیبی تند/کرونا چشم انتظار خاطیان پروتکل‌های بهداشتی

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان از افزایش مراجعات بیماران سرپایی و بستری کرونا با شیبی تند، به بیمارستان‌های استان خبر داد.



تصویر مراجعات بیمارستانی با شیبی تند/کرونا چشم انتظار خاطیان پروتکل‌های بهداشتی

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، پرویز قزلباش شامگاه دیروز (۲۴ فروردین‌ماه) در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا که به‌ صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت کرونای استان زنجان، اظهار کرد: بیش از ۲۲ هزار و ۳۰۱ نفر در عرض ۱۴ ماه گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند و اکنون ۷۷۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند که نشان‌دهنده اشغال تخت بوده و در موج چهارم بیماری کرونا بستری بیماران یکی از چالش‌های موجود است.

وی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر شاهد افزایش شدید بیماران سرپایی هستیم و با شیب تندی نسبت به موج‌های گذشته در حال افزایش است، افزود: در شرایط کنونی روزانه ۱۲۰۰ نفر به مراکز ۱۶ ساعته سرپایی استان مراجعه می‌کنند. مراکز ۱۶ ساعته سرپایی کووید - ۱۹ در استان به ۳۲ مرکز ارتقا یافته است.

این مسئول با بیان اینکه اکنون همه تمرکز حوزه سلامت بر پیشگیری، مراقبت هوشمند و حفاظت از افراد آسیب‌پذیر بوده و جزو نکات کلیدی برای مدیریت بیماری کرونا است، تصریح کرد: اکنون درصد تست‌های مثبت کرونا در استان افزایش یافته و همان‌طور که می‌دانید یکی از شاخص‌های بسیار مهم در پدیدار شدن یک موج کرونا، افزایش مراجعات بیماران سرپایی است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان از در اختیار قرار دادن ۴۰ دستگاه آی.‌سی.‌یو در بیمارستان‌های استان زنجان خبر داد و گفت: بیش از ۱۷۰ تخت آی.‌سی.‌یو در خدمت بیماران بوده و دو دستگاه سی.‌تی.‌اسکن پیشرفته در دو شهرستان استان راه‌اندازی شده است.

قزلباش با بیان اینکه شاهد افزایش بیماران کرونایی بستری با شیب تند در استان زنجان هستیم، اظهار کرد: از پنجم فروردین‌ماه تاکنون به بستری روزانه ۱۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در استان رسیده‌ایم که نسبت به موج‌های دوم و سوم بسیار بیشتر است.

وی در رابطه با راه‌های انتقال بیماری کرونا، افزود: ۳۱ درصد بر اثر تماس با فرد مبتلا به کرونا در خانواده، مسافرت و تماس در محل کار ۹ درصد، شرکت در مجالس ۲۱ درصد و غیره بوده که دورهمی‌ها سهم عمده‌ای را داشته است.

این مسئول با اشاره به اینکه استان زنجان در بحث راه‌اندازی تست‌های زیاد کرونا در کشور پیش‌قدم بوده، به طوری که بالاترین میزان تست‌ها و رهگیری را در کشور دارد، خاطرنشان کرد: تست‌های سرولوژی در استان راه‌اندازی شد که نشان‌دهنده آزمایشگاه‌های پیشرفته است.

منبع: ایسنا

282265