عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با پرسون؛

طرح جهش تولید مسکن در انتظار تائید شورای نگهبان/ مالیات‌های سنگین در انتظار برخی بانک ها

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که طرح جهش تولید مسکن در انتظار تائید شورای نگهبان است گفت: طبق این طرح دولت مکلف به برنامه‌ریزی و ساخت یک میلیون واحد مسکن به صورت سالیانه است.
تصویر طرح جهش تولید مسکن در انتظار تائید شورای نگهبان/ مالیات‌های سنگین در انتظار برخی بانک ها

صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت: طرح جهش تولید مسکن از ابتدای مجلس یازدهم با بررسی‌های بسیار تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد و بعد از تائید این شورا به قانون تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: طبق این طرح دولت مکلف به برنامه‌ریزی و ساخت یک میلیون واحد مسکن به صورت سالیانه است. ضمن این که دولت باید در طرح جامع مسکن را بازنگری کند و مصوبه شورای عالی مسکن را در این خصوص اجرا کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: از نکات مثبت طرح جهش تولید مسکن، منابع مالی مسکن حمایتی برای دهک‌های پایین جامعه است که دولت باید سیاست‌گذاری و حمایت کند. بحث تشکیل صندوق ملی مسکن مطرح است تا تمام درآمدهای این حوزه اعم از فروش زمین و یا مالیات از مسکن به این صندوق واریز شود.

بدری بیان کرد: در خصوص کاهش قیمت مسکن برای دهک‌های پایین، زمین رایگان و یا اجاره 99 ساله درنظر گرفته شده است که دولت باید در شهرهای مختلف زمین مورد نیاز و رایگان را تامین و در اختیار سازندگان قرار دهد. زمین های بدون استفاده دستگاه‌های دولتی در داخل شهرها باید به ساخت مسکن تعلق گیرد. با اعلام وزارت راه و شهرسازی سند زمین‌های خالی دولتی باید به نام شورای عالی مسکن منتقل شود.

وی در خصوص تسهیلات کم بهره گفت: 40 درصد مانده وجوه پرداختی از محل صندوق مسکن باید به این مورد اختصاص یابد. بانک ها در سال 1400 مکلف به پرداخت 360 هزار میلیارد تومان در حوزه ساخت و یا خرید مسکن هستند. در صورتی که بانک‌ها از ارائه تسهیلات با سود کم به مردم خودداری کنند؛ با مالیات‌های سنگینی مواجه می‌شوند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس در رابطه با قانون مالیات از خانه‌های خالی گفت: این طرح در ابتدای طرح است. برای هر شهروند ایرانی خانه اول و دوم در نظرگرفته شده و ثبت املاک در خانه‌های بالای صد هزار نفر در الویت است.

بدری در پایان گفت: این طرح اثر چشمگیری در حوزه مشکلات مسکن ندارد؛ زیرا اکثر خانه‌های خالی در نقاط متمول شهر قرار دارد. بنابراین قانون مالیات از خانه‌های خالی، مشکل دهک‌های پایین جامعه را رفع نمی‌کند؛ اما حرکت رو به جلویی است.

282123