بررسی مشکل بازنشستگی 40 هزار معلم فارغ التحصیل+ متن کامل طرح

عضو هیات رئیسه مجلس از ورود مجلس به مشکل بازنشستگی 40 هزار معلم فارغ التحصیل شده از دانشسراها خبر داد و گفت: این موضوع در کمترین زمان در کمیسیون آموزش بررسی و گزارش آن به صحن علنی مجلس برای تصمیم‌گیری ارائه خواهد شد.
تصویر بررسی مشکل بازنشستگی 40 هزار معلم فارغ التحصیل+ متن کامل طرح

به گزارش سایت خبری پرسون، روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبرگفت: حدود 40 هزار نفر از معلمان فارغ‌التحصیل از دانشسرا که در سال 99 باید بازنشسته می‌شدند، به دلیل آنکه بین زمان پایان دوره آموزشی و آغاز جذب آنها حدود سه سال به طول انجامیده، بازنشسته نشده‌اند.

وی افزود: عدم بازنشستگی این 40 هزار معلم در حالی است که سنوات بازنشستگی آنها در سه سال مابین دوره آموزش و دوره آغاز به کار پرداخت شده، اما امروز این معلمان بازنشسته نمی‌شود و رأی عمومی دیوان عدالت اداری هم به ضرر آنها صادر شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: بر اساس تبصره یک ماده 45 آیین‌نامه داخلی مجلس این موضوع با امضای 30 نفر از نمایندگان به کمیسیون آموزش ارجاع شد تا مورد رسیدگی قرار بگیرد و نتیجه آن به صحن مجلس برای رأی‌گیری ارسال شود.

متفکر آزاد خاطرنشان کرد: ماده 45 آیین‌نامه داخلی مجلس مربوط به بعد نظارتی مجلس است و طبق تبصره یک این ماده هر گاه نمایندگان بخواهند موضوعی از بعد نظارتی مورد رسیدگی قرار گیرد حداقل با امضای 10 نفر از نمایندگان این کار انجام می‌شود و ما نیز این مشکل را با امضای 30 نماینده به کمیسیون آموزش ارسال کردیم که این موضوع در اسرع وقت توسط کمیسیون مورد رسیدگی قرار گرفته و گزارش آن به صحن مجلس ارائه خواهد شد تا تصمیم لازم در این مورد اتخاذ شود.

وی افزود: علاوه بر رسیدگی به این موضوع طبق تبصره یک ماده 45 در حوزه نظارتی، در حوزه تقنینی نیز طرحی در همین رابطه به صورت عادی تهیه شده تا با استفاده از ظرفیت ماده 100 آیین نامه با امضای 50 نفر از نمایندگان به صورت فوری و خارج از نوبت برای رسیدگی در دستورکار مجلس قرار گیرد.

متن کامل طرح نمایندگان برای حل مشکل بازنشستگی 40 هزار معلم فارغ التحصیل از دانشسرا به شرح زیر است:

مشکل عدم احتساب فاصله خدمتی کارآموزان دانشسراها

به استناد ماده 18 قانون الحاق 2 ماده به قانون اجازه تاسیس دانشسراهای مقدماتی و عالی، وزارت آموزش و پرورش می‌توانست از اول مهر سال 1354، داوطلبان ورود به مراکز آموزشی تربیت معلم را از قبیل مراکز دانشسراهای عشایری - مقدماتی - راهنمایی تحصیل و... که در امتحانات ورودی قبول می‌شوند از تاریخ اشتغال به تحصیل به عنوان کارآموز در رشته‌ای که تحصیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند بپذیرد که تعداد زیادی از این عزیزان پس از فراغت از تحصیل فرآیند جذب آنها با وقفه چند ساله صورت پذیرفت که این افراد پس از استخدام مبادرت به شکایت به دیوان عدالت اداری نمودند که به دلیل تعارض آراء، معاونت نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری ضمن اعلام تعارض تقاضای صدور رأی وحدت رویه نمودند که دیوان عدالت اداری طی رأی هیأت عمومی شماره 825 مورخ 1399/07/01، اعلام داشت فاصله ایجاد شده پس از فراغت از تحصیل تا زمان استخدام دانش‌آموزان مذکور به دلیل عدم تعهد استخدامی در دوران کارآموزی قابل احتساب به عنوان سنوات خدمتی نمی‌باشد.

با توجه به مشکل ایجاد شده برای حدود 40 هزار نفر از همکاران فرهنگی فارغ‌التحصیل دانشسراها ضرورت دارد نسبت به حل مشکل ایجاد شده و رفع تبعیض اقدام شود.

باسمه تعالی

متن ماده واحده پیشنهادی در قالب الحاق یک ماده به قانون متعهدین خدمت به آموزش و پرورش - مصوب 1369

«دولت مکلف است نسبت به احتساب آن میزان از فاصله ایجادشده پس از فراغت از تحصیل دانش‌آموزان دانشسراهای تربیت معلم مشمول قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش (مصوب 1369/03/08) تا زمان صدور حکم استخدامی و اشتغال آنان به کار در وزارت مذکور را مشروط به آنکه ایام بلاتکلیفی، مستند به فعل و اراده متعهد نبوده و شخصا کسور بازنشستگی متعلقه را نیز به صندوق بازنشستگی مربوط پرداخت نموده یا بنمایند؛ جزء سوابق خدمت دولتی آنان و سنوات مشمول بازنشستگی محاسبه و منظور نمایند.»

منبع : فارس

281507