بررسی های «پرسون» نشان می دهد؛

بی انضباطی بیمه بیکاری در اوج فشارهای اقتصادی / حقی که منظم پرداخت نمی شود

مدتی است که مراجعه کنندگان به شعب تامین اجتماعی از عدم پرداخت به موقع مقرری بیمه بیکاری خود، نارضایتی دارند. پرداخت هایی که به نظر می رسد در ماههای نزدیک به سال جدید، نا منظم شده و همچنان ادامه دارد.
تصویر بی انضباطی بیمه بیکاری در اوج فشارهای اقتصادی / حقی که منظم پرداخت نمی شود

به گزارش سایت خبری پرسون، پرداخت بیمه بیکاری از سوی تامین اجتماعی، از جمله موارد مهمی است که دغدغه بسیاری است. کرونا و افزایش تعطیلی ها و محدودیت های کرونایی سبب شد تا برای افرادی که تحت شرایط خاص، در این دوران از کارشان جدا افتادند، مقرری پرداخت نماید. اما طولانی شدن ماندگاری اپیدمی کووید 19در جهان و منجمله در ایران و شرایط نابسامان اقتصادی در ایران، سبب بی نظمی هایی در پرداخت مقرری بیمه بیکاری گردید.

اگر سری به سایت های مرتبط با اخبار بیمه بیکاری بزنیم با حجم بالایی از کامنت های کاربرانی روبرو می شوید که از عدم پرداخت مقرری خود طی ماه های گذشته ناراضی هستند.

بسیاری از متقاضیان نسبت به عدم واریز بیمه بیکاری خود در اسفند سال 99 و فروردین امسال شکایت دارند و از مسوولان وزارت کار و تأمین اجتماعی می خواهند که هر چه زودتر به خواسته آنها رسیدگی شود، برخی از آنها اعلام کرده اند که پس از پیگیری های بسیار درباره چرایی عدم واریز مقرری به آنها گفته شده که تا روزهای آینده، بیمه بیکاری آن ها پرداخت می شود اما هنوز مبلغی به حساب آنها نیامده است.

ناگفته نماند در صورت حضور در شعب تأمین اجتماعی هم با افرادی روبرو می شوید که در دریافت مبلغ بیمه بیکاری خود با مشکل مواجه شده اند، یکی از متقاضیان که برای رسیدگی به مشکل عدم پرداختی مقرری اش به یکی از شعب تأمین اجتماعی تهران مراجعه کرده است، احمد نام دارد. اومی گوید: 5 ماه است که در سامانه وزارت کار ثبت نام کرده ام اما هنوز حق بیمه ام واریز نشده است با اینکه بهمن ماه به من اعلام کردند که بیمه بیکاری در اسفند ماه واریز می شود اما پولی به حساب من واریز نشد.

او ادامه می دهد: پس از مراجعه دوباره به این شعبه در اسفندماه؛ کارمند بخش بیمه بیکاری دلیل عدم پرداخت مقرری را نبود بودجه لازم دانست و گفت که مقرری بیمه بیکاری ام حتما در فروردین 1400 واریز می شود اما 17 روز از فروردین گذشته و هنوز پولی به حساب من واریز نشده است.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان به یکی از شعب تامین اجتماعی، می گوید: تا اسفند ماه، حق بیمه اش سر موعد واریز می شده اما از اسفند سال گذشته تاکنون موفق به دریافت مقرری نشده و پس از مراجعه به این شعبه هم به او اعلام کرده اند که ماه دیگر حق بیمه اش واریز می شود اما دلیلی منطقی برای این عدم پرداخت به او گفته نشده است.

*دومینوی پرداخت و دریافت بیمه بیکاری

درواقع یک سوی این ماجرا، متقاضیانی هستند که شغل خود را از دست داده و موفق به یافتن شغلی نشده اند و با وجود گرانی های فلج کننده باید مخارج زندگی خود و خانواده شان را تأمین کنند و طرف دیگر هم سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار است که بالابودن تعداد دریافت کنندگان بیمه بیکاری در یکسال گذشته موجب شده که آنها در اجرای تعهداتشان موفق نباشند.

با وجود اینکه به نظر می رسد سازمان تامین اجتماعی، جاماندگان از کار و بهره مندی از مزایا و حقوق مناسب را در بخشی از برنامه ریزی های خود در نظر گرفته است، اما فشارهای اقتصادی کلی کشور، سبب دلخوری دریافت کنندگان بیمه بیکاری از پرداخت کنندگان و مخصوصا دولت شده باشد.البته نباید از این موضوع غافل ماند که دولت مبلغ 5 هزار میلیارد تومان را به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده تا از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، حمایت شود، بنابراین انتظار می رود که وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول را با جدیت بیشتری دنبال کنند تا فشار اقتصادی وارده بر کارگران بیکار شده بیش از این بر دوش آنها سنگینی نکند. بیمه بیکاری می تواند نفسی هر چند اندک در کالبد نیمه جان اقتصاد دمیده و مشمولانش را تا مدتی به جلو پیش براند.

281447