مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خبر داد؛

شناسایی 199 مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی طی ایام نوروز

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از شناسایی 199مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در ایام تعطیلات نوروزی توسط گشت‌های حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی در سطح استان از 29 اسفند 99 تا 14 فروردین ماه سال جاری خبر داد.
تصویر شناسایی 199 مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی طی ایام نوروز

به گزارش سایت خبری پرسون آذربایجان‌غربی، مهدی سرخوش با اعلام آمادگی 17 تیم گشت یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در سطح استان اظهار داشت: برای شناسایی تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در ایام تعطیلات نوروزی، تعداد 280 نفر روز نیرو با طی مسافت 6 هزار و 316 کیلومتر برای صدور اخطار توقف عملیات اجرایی به مناطق اعزام شده است.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون دریافت مجوزهای قانونی از مراجع ذی‌صلاح برخورد قانونی شده و اجازه سودجویی به فرصت‌طلبان در از بین بردن اراضی کشاورزی داده نمی‌شود، افزود: در ایام تعطیلات نوروزی، از 29 اسفند ماه تا 14 فروردین 1400، این تیم‌ها با مشارکت نیروی انتظامی گشت زنی، دهگردشی و نظارت لازم را بر اراضی کشاورزی معمول داشته‌اند.

این مسئول اضافه کرد: برای مجموع تغییر کاربری‌های شناسایی شده در ایام تعطیلات نوروزی که در سطح 54 هزار و 379 متر مربع بوده ، اخطار و توقف عملیات توسط گشت‌های حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی صادر شده و تعداد 6 مورد از این مستحدثات غیر مجاز نیز بر اساس تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و احکام قضایی قلع و قمع بنا شده است و در سایر موارد نیز اقدامات قانونی لازم طبق مواد 10 و 3 قانون حفط کاربری اراضی کشاورزی اعمال خواهد شد.

سرخوش بیان کرد: با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع رسانی برای پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی گشت‌های سامانه ارتباط مردمی 131 ویژه یگان حفاظت از اراضی کشاورزی استان به صورت مستمر آماده برخورد با متخلفین و سودجویان در اراضی کشاورزی و دریافت گزارشات مردمی هستند که در طی تعطیلات نوروزی 55 مورد گزارش مردمی نیز دریافت و اقدامات لازم انجام شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه برخی از افراد سودجو برای خرید و فروش زمین‌های خارج از محدوده شهر و روستا و ساخت و ساز ویلا و مسکن در مزارع و باغ‌ها اقدام می کنند، اظهار کرد: بر پایه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، هرگونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، دیوار کشی ، احداث استخر و محوطه سازی ، دپوی مصالح و نخاله های ساختمانی، برداشت شن، ماسه، خاک‌برداری و خاکریزی و سایر اقداماتی که تغییر کاربری محسوب شود، ممنوع بوده و با این موارد برخورد قانونی و جدی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: از عموم مردم به ‌ویژه روستاییان و کشاورزان عزیز استان درخواست می‌شود، در صورتی که قصد احداث بنا و تاسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامی، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (131) و یا با مراجعه به مراکز خدمات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت‌های امور اراضی جهاد کشاورزی در شهرستانها ضمن مشاوره و راهنمایی، برای دریافت مجوز اقدام کنند.

سرخوش تاکید کرد: متاسفانه همه ساله در ایام تعطیلات عید نوروز، دخل و تصرف در اراضی کشاورزی سیر صعودی یافته و در این راستا و در جهت کاهش این معضل امسال با برنامه‌ریزی‌های یگان و با هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه قضائی، با متخلفان و افراد فرصت طلب به شدت برخورد و به امید خداوند شاهد کاهش تغییر کاربری‌های غیر مجاز در سال پیش رو خواهیم بود .

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: به طور قطع با حمایت و همدلی همه دستگاه‌ها در کنار هم و توجه به مطالبات مردم در کنار اجرای دقیق و مقتدرانه قانون، می‌توانیم در بحث مبارزه با پدیده شوم ساخت‌وساز غیرمجاز نتایج مطلوبی به دست آوریم.

انتهای پیام/

281341