انتقال ۴۵ محکوم ایرانی از عراق به کشور

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان جمهوری اسلامی گفت: ۴۵ محکوم ایرانی به دنبال سفر اخیر رئیس قوه قضاییه و وزیر دادگستری به عراق و رایزنی با مقامات قضایی این کشور از عراق به ایران منتقل شدند.

تصویر انتقال ۴۵ محکوم ایرانی از عراق به کشور

به گزارش سایت خبری پرسون از وزارت دادگستری، محمود عباسی افزود:‌ این محکومان در چارچوب موافقت‌نامه انتقال محکومان بین ایران و عراق و در اولین مرحله از انتقال محکومان، امروز در مرز شلمچه به کشور منتقل و تحویل مقامات قضایی و انتظامی ایران شدند.

وی ادامه داد: اتهام بیشتر این افراد قاچاق مواد مخدر، قاچاق عتیقه جات و ورود غیر مجاز به عراق است و از میان محکومان منتقل شده یک نفر زن است که این افراد باید ادامه محکومیت خود را در زندان‌های کشور بگذرانند.

عباسی اظهارداشت:‌ حدود ۴۰۰ تن از محکومان و متهمان ایرانی در زندان‌های عراق به سر می‌برند که در اولین مرحله در سال جاری ۴۵ تن از محکومان به حبس، به کشور منتقل شدند و در تلاش هستیم تا در مراحل بعدی تعداد بیشتری از این محکومان را منتقل کنیم.

رئیس کمیته انتقال محکومان جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: همه محکومان کشورمان در زندان‌های دیگر کشورها از جمله عراق علاقمند به انتقال به زندان‌های کشور هستند و این در حالیست که با وجود رایزنی و گفت و گو با زندانیان عراقی از مجموع ۹۰ نفر محکوم عراقی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران هیچ یک آمادگی خود را برای انتقال به کشور متبوعشان اعلام نکرده‌اند.

وی اضافه کرد:‌ در خصوص سایر کشورها هم همین وضعیت وجود دارد و این امر حکایت از استاندارد بودن زندان‌های جمهوری اسلامی و خدمات ارائه شده در این زندان‌ها دارد. ای کاش مجامع حقوق بشری بازدیدی از زندان‌های جمهوری اسلامی ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و حتی کشورهای بسیار پیشرفته شرق آسیا به عمل می‌آوردند و در مقایسه گزارشی از آن به مجامع بین‌المللی ارائه می کردند یا لااقل زندانیان آزاد شده از این کشورها گزارشی از وضعیت زندان‌های این کشورها ارائه می‌کردند تا موجب تنویر افکار عمومی در مجامع بین‌المللی شود و کسانی که مرتکب جرم می‌شوند بدانند که چه دوران سیاهی در انتظار آنهاست.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری با قدردانی از ریاست قوه قضاییه و هیات همراه از جمله وزیر دادگستری و رئیس سازمان زندان‌ها که در سفر به عراق رییس قوه قضاییه را همراهی کردند، روابط حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق را بسیار خوب توصیف کرد و انتقال این محکومان به کشور را نتیجه دیپلماسی فعال حقوقی و قضایی برشمرد.

وی از مقامات عالی‌رتبه قضایی و وزارت دادگستری عراق، سفیر ایران در عراق، معاونت کنسولی وزارت امور خارجه، سازمان زندان‌ها، معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، پلیس بین‌الملل و نیروی انتظامی، رئیس کل دادگستری استان خوزستان، دادستان خرمشهر، مرکز مدیریت بیماری‌ها وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان و همکاران خود در دفتر همکارهای‌های بین‌المللی وزارت دادگستری، صدا و سیما و سایر رسانه ها و دیگر مسئولان و دست اندرکارانی که در این انتقال همکاری کردند تشکر و قدردانی کرد.

280964