پرونده ویژه پرسون؛ افسردگی را جدی بگیرید/ بخش دوم

زن و شوهر برای یکدیگر تکراری شده‌اند

یک روانشناس گفت: دوری از اخبار، تحرک و ورزش، پرهیز از بحث های بیهوده، برنامه‌ریزی و انجام بازی های دسته جمعی، در افزایش نشاط و مبارزه با افسردگی در جامعه موثر است.
تصویر زن و شوهر برای یکدیگر تکراری شده‌اند

اصغر کیهان نیا، روانشناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی سایت خبری پرسون،گفت: مجموعه‌ی کرونا، خبرهای بد، گرانی و تورم، تغییر دائمی قیمت‌ها، عدم معاشرت، افزایش هزینه‌ها وکاهش درآمد‌ها انسان را به حدی کلافه کرده که افسرده و نگران آینده شده است.

وی ادامه داد: خانه نشینی برای مردم مشکل ایجاد کرده؛ زیرا تحرک را از بین برده است. زمانی که تحرک وجود نداشته باشد؛ تمرکز، تغذیه خوب، و حال و هوای خوب نیز وجود نخواهد داشت.

این روانشناس افزود: به عنوان مشاوره خانواده، شاهد اختلافات خانوادگی به این علت که زن و شوهر دائم با هم‌اند؛ هستم. قبلاً که بیرون از خانه بودند؛ برای هم تازگی داشتند. بنابراین خانه نشینی باعث اختلاف شده است.

کیهان نیا در پاسخ به این سوال که راهکار موجود برای شرایط فعلی چیست؟ گفت: راه حل نشاط و سرزندگی است. باید با نشاط به جنگ افسردگی و این دوره بد و سخت برویم. باید برای بچه ها برنامه‌ریزی انجام شود تا آنها برخی کارها را انجام دهند. بازی های دسته جمعی نیز به شادابی بیشتر بچه ها کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: افراد جامعه باید از بحث‌های بیهوده جلوگیری کنند. عدم توجه به خبرهای بیهوده و تکراری در فضای مجازی که بعضی از آنها خبرهای ضد و نقیض و دشمن گونه هستند از دیگر کارهایی که باید انجام دهیم. همچنین گوش نکردن به موزیک‌های غم افزا و حزن انگیز و عدم توجه به صفحات حوادث نیز موثر است.

این روانشناس گفت: اتفاقات ناگواری که در دنیا رخ داده به ما ربطی ندارد و فقط باعث افزایش استرس ما می شود؛ به این استرس، استرس خنثی می‌گویند. تماشای فیلم‌های خشن، غمگین و یا با محتوای توطئه و خیانت نیز در روحیه افراد تاثیرگذار است.

کیهان نیا در پایان تاکید کرد: رعایت مجموع این موارد، به اضافه ورزش، باعث نشاط و سر زندگی می‌شود که ضد افسردگی، ناامیدی و دل ناخوشی است.

280892

مطالب مرتبط