دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌و‌گو با پرسون؛

حجم مبادلات کشور به یک سوم رسیده است

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت:  در سال گذشته واردات و صادرات کاهش پیدا کرد. حجم مبادلات کشور از ۲۲۵ میلیارد دلار به  ۷۰ تا ۷۴ میلیارد رسیده است. یعنی حجم اقتصاد ایران یک سوم شده است. این وضعیت قطعا مناسب نیست.
تصویر حجم مبادلات کشور به یک سوم رسیده است

سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق در خصوص مشخص شدن تعرفه‌های واردات سال ۱۴۰۰ به خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت: هر چند قیمت تعرفه‌ها افزایش پیدا نکرده؛ اما قیمت پایه ارز از ۴۲۰۰ تومان به ارز آزاد و یا ارز نیمایی رسیده و این بسیار متفاوت از قبل است. برای مثال ۱۰ درصد تعرفه، قبل از این ضرب در ۴ هزار می‌شد؛ اما حالا با دلار ۱۱ هزار تومانی نیمایی، ۳ برابر و با دلار آزاد ۵ برابر محاسبه می‌شود. بنابراین تعرفه واردات ثابت و مسئله اصلی این است که با توجه به بحث‌های پیرامون بودجه و ارز ۴۲۰۰ تومانی، تعرفه‌ها با کدام نرخ ارز محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: سود بازرگانی متغیر است. سود برخی اقلام باید کاهش و برخی نیز افزایش یابد. البته این اقدام باید با کار تخصصی کارشناسی انجام شود.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: در سال گذشته واردات و صادرات کاهش پیدا کرد. طبیعی است اوضاع کشور زمانی خوب می‌شود که هم صادرات و هم واردات افزایش پیدا کند.

حسینی تصریح کرد: حجم صادرات و واردات کشور از ۲۲۵ میلیارد دلار به ۷۰ تا ۷۴ میلیارد رسیده است. یعنی حجم اقتصاد ایران یک سوم شده است. این وضعیت قطعا مناسب نیست.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق در پایان گفت: برای بسیاری از اقلام صادراتی، نیاز به واردات ماشین آلات است. با رفع این مشکل، می توانیم در سال‌های آینده شاهد افزایش واردات و صادرات باشیم.

280606