رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ؛

مشکلی در تامین مرغ ماه رمضان نداریم

بنا بر اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تاکنون ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در واحدهای پرورش طیور استان انجام‌شده که پشتوانه خوبی برای تأمین مرغ موردنیاز مردم در ماه مبارک رمضان بوده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
تصویر مشکلی در تامین مرغ ماه رمضان نداریم

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، مرغ یکی از اصلی‌ترین اقلام در سبد کالای مردم بود ولی در چند ماه منتهی به سال ۱۴۰۰ بازار مرغ دچار التهاب شدیدی شد، به‌طوری‌که مرغ در بازار کمیاب و یا با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای به فروش می‌رسید.

همین امر سبب شد تا مردم برای دریافت مرغ به مشکل خود و یا آن را بسیار گران خریداری کنند، درحالی‌که به گفته مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی عرضه مرغ در کشور بدون وقفه‌ای در حال توزیع است.

میزان اعتراضات مردم به افزایش قیمت مرغ به حدی افزایش یافت که سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۰ از عدم افزایش قیمت مرغ در کشور خبر داد و در همین راستا قرارگاه ساماندهی گوشت مرغ باهدف آرامش بخشی در زمینه تولید، توزیع و نظارت بر قیمت مرغ تشکیل شد.

درحالی‌که همگان با تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ انتظار کاهش قیمت و کنترل بازار را داشتند ولی در اقدامی عجیب با دستور این قرارگاه قیمت مصوب مرغ از کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ به کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ افزایش یافت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، علت اصلی افزایش قیمت مرغ پنج ماه اخیر را افزایش قیمت ذرت، کنجاله و دارو‌های وارداتی دانست و گفت: نهاده موردنیاز واحد‌های طیور شامل ذرت و سویا از آبان پارسال تاکنون تأمین‌شده است و فقط شاهد تغییرات قیمتی هستیم که به‌زودی این مشکل هم برطرف می‌شود.

ولی شرایط توزیع و عرضه مرغ در گیلان هم در چند ماه اخیر با مشکلات فروانی مواجه بوده و مردم بعضاً برای دریافت مرغ باید ثبت‌نام کرده و یا در این شرایط کرونایی ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر خرید مرغ می‌بودند.

این مشکلات در گیلان درحالی‌که مطرح است که این استان سالانه ۲۰۰ هزار تن مرغ تولیدشده که معادل ۱۰ درصد تولید مرغ کشور است که بنا بر گفته مسؤولان جهاد کشاورزی برخی از آن برای نیاز روزانه ذخیره‌سازی و مابقی به استان‌های هم‌جوار ازجمله گیلان صادر می‌شود.

با توجه به نزدیک بودن ایام ماه مبارک رمضان مصرف مرغ در گیلان افزایش‌یافته و به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای ماه رمضان هیچ مشکلی به‌منظور تأمین مرغ در این استان وجود نداشته و اقدامات لازم اتخاذ شده است.

مسعود الماسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان می‌گوید تاکنون ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در واحدهای پرورش طیور استان انجام‌شده که پشتوانه خوبی برای تأمین مرغ موردنیاز مردم در ماه مبارک رمضان بوده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

یکی از مصوبات قرارگاه ساماندهی مرغ در کشور ممنوعیت قطعه‌بندی مرغ است ولی در تمامی شهرستان‌های گیلان، در برخی از فروشگاه‌ها مرغ به‌صورت قطعه‌بندی توزیع می‌شود.

ولی با این‌ وجود رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان معتقد است، بر اساس مصوبه قرارگاه ساماندهی گوشت مرغ که مسئولیت نظارت بر تولید، توزیع و قیمت مرغ را بر عهده دارد، قطعه‌بندی مرغ تا اطلاع بعدی ممنوع است.

منبع: فارس

280522