هانی زاده در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

ریشه کودتای نافرجام در اردن چیست؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با رد دخالت عربستان در کودتای نافرجام اردن گفت: این کودتا داخلی و با کمک برخی عشایر صورت گرفت که دستگاه‌های امنیتی این کشور کشف و خنثی کردند.
تصویر ریشه کودتای نافرجام در اردن چیست؟

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص تحولات اردن به خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت: کودتا در اردن توسط شاهزاده حمزه بن حسین علیه برادر ناتنی خود، ملک عبداالله دوم رخ داد. در این رابطه تا به حال ۲۶ نفر از شخصیت های بلندپایه اردن از جمله حمزه بن حسین بازداشت شده‌اند.

وی افزود: از مدت‌ها قبل، اختلافاتی میان پادشاه اردن، ملک عبدالله دوم و برادر ناتنی‌اش، حمزه بن حسین وجود داشت و نوعی شرط بندی سیاسی در حاکمیت پادشاهی اردن به وجود آمده بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: عمده اختلافات این دو برادر این است که ملک عبدالله دوم، پادشاه ملی اردن تابعی از اراده آمریکا است و قصد داشت از طریق معامله با رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، دونالد ترامپ و دریافت پول به نوعی مسئله فلسطین را به حاشیه براند. اما به دلیل این که فلسطینی‌ها نفوذ فوق العاده‌ای در این کشور دارند؛ به سمت شاهزاده حمزه متمایل شدند. شاهزاده حمزه نیز به دلیل نفوذ در دستگاه‌های امنیتی و نظامی در دوران پدر خود، ملک حسین قصد برکناری برادر خود و به دست گرفتن دولت را داشت. بنابراین این موضوع یک اقدام داخلی است.

هانی زاده تصریح کرد: رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، جو بایدن و تیم اش با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اختلاف دیدگاه دارند و ترجیح می‌دهند این ۳ نفر از چرخه قدرت خارج شوند.

وی بیان کرد: این که گفته می‌شود، عربستان از کودتای نافرجام در اردن حمایت کرده است؛ شایعه است و عربستان در این کشور نفوذی ندارد. آمریکا کشوری است که به دنبال کودتا در اردن بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان تاکید کرد: کودتای نافرجام در اردن داخلی و با کمک برخی عشایر صورت گرفت که دستگاه های امنیتی این کشور کشف و خنثی کردند.

280328