اردن خواستار تنظیم مجدد روابط ایران و اعراب شد

با داغ شدن بازار گمانه زنی‌ها در خصوص آینده روابط ایران و آمریکا و موضوع برجام، وزیر امور خارجه اردن هم گفته که منافع کشورهای عربی باید در تنظیم مجدد روابط با ایران مدنظر قرار گیرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، وزیر خارجه اردن در میزگردی درباره چالش های منطقه ای و تلاش ها برای حل مناقشات در چارچوب اجلاس امنیتی منامه مدعی شد کشورهای عربی خواهان روابط با ایران بر اساس اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی هستند.

به نوشته الغد، الصفدی همچنین اضافه کرده که مشارکت کشورهای عربی و در نظر گرفتن منافع آنها در هر تلاشی برای تنظیم مجدد روابط با ایران حائز اهمیت است.

الصفدی این مطالب را در اشاره به تغییر دولت آمریکا و روی کار آمدن دولت بایدن و اعلام آمادگی وی برای مذاکره با ایران و بازگشت به برجام مطرح کرده است.

الصفدی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تشدید تلاش ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه در راستای حفظ وحدت و انسجام این کشور و بازگشت امنیت و ثبات به این کشور تاکید کرد.

وی همچنین بر لزوم مدنظر قرار دادن دیدگاههای موثر برای حل بحران که تضمین کننده امنیت سوریه و وحدت و ثبات آن باشد تاکید کرد و گفت که راهبرد روشنی برای حل بحران سوریه وجود ندارد و اعراب باید در ترسیم این راهبرد در راستای تضمین دستیابی به یک راه حل سیاسی سهیم باشند.

الصفدی درباره عراق نیز براهمیت حفاظت از این کشور در برابر پیامدهای هرگونه اختلاف منطقه ای در راستای تقویت امنیت عراق و منطقه تاکید کرد و گفت: در عراق دولتی در تلاش برای بازسازی و ثبات است و باید از آن حمایت کرد.

وزیر خارجه اردن تاکید کرد: عراق پیروزی بزرگی بر تروریسم کسب کرد و باید همه ما در کنار برادران خود در عراق باشیم و باید از تلاش های دولت عراق برای بازسازی و تحکیم امنیت و ثبات و پاسداری از حاکمیت کشور و دور نگه داشتن آن از هرگونه مقاصد یا پیامدهای منطقه ای حمایت کنیم.

وی افزود: خطر تروریسم همچنان پابرجاست و این امر نیازمند مقابله با آن با روشی فراگیر است و تروریسم دشمن مشترکی است که هیچ ارتباطی با اسلام، ارزش های صلح و تسامح و احترام به دیگری و محبت ندارد.

اظهارات الصفدی در خصوص حمایت از عراق در حالی است که کشورش طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ که عراق در معرض تاخت و تاز گروه تروریستی و تکفیری داعش قرار داشت و بغداد پایتخت این کشور در آستانه سقوط قرار گرفته بود، هیچ عکس العمل و واکنشی نداشت و حتی از نظر دیپلماتیک و تبلیغاتی نیز از دولت مرکزی عراق حمایت نکرد.

دولت های عرب منطقه بخصوص سعودی ها و اماراتی ها که حامی مالی و تسلیحاتی داعش و دیگر گروه های تروریستی در عراق و سوریه بودند، در سال ۲۰۱۴ برای فروپاشی عراق و سوریه شمارش معکوس را آغاز کرده بودند.

223189