در سایه ساده انگاری و کوتاهی در مقابل کرونا؛

آژیر قرمز در اراک به صدا درآمد

کوتاهی و ساده انگاری ویروس کرونا از سوی مردم در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ باعث افزایش مبتلایان به کرونا و ایجاد وضعیت قرمز در اراک شد
تصویر آژیر قرمز در اراک به صدا درآمد

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، تعطیلات نوروز علی رغم تمام تاکیدات مسئولان وزارت بهداشت و پزشکان به مردم برای در خانه ماندن، متاسفانه تبدیل به معضلی شد که شرایط نسبتا آرام کشور را به سمت نارنجی و قرمز شدن پیش برد.
تردد مسافران نوروزی به اراک و دید و بازدیدهای عید که سهل انگارانه توسط شهروندان اراکی صورت گرفت، همه و همه باعث شد تا کرونا ویروس با سرعت بیشتری در شهر اراک منتشر شود، تا جایی که زنگ خطر شیوع موج چهارم این ویروس منحوس در اراک به صدا درآمد و شهر به رنگ قرمز تغییر رنگ داد.
خبرنگار پرسون در اراک، در این خصوص گزارشی تهیه کرده است که در ادامه می آید.


رییس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک، با بیان اینکه ظرفیت تخت های عادی و ویژه کرونا در این بیمارستان ‌تکمیل شده است، گفت: به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و توصیه های وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی متاسفانه وارد فاز جدیدی از بیماری کرونا شده ایم و شهر اراک طبق رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

دکتر علی خانی دخت افزود: تعداد بیماران مراجعه کننده به سانتر کرونا به شدت افزایش یافته است، ۹۰ تخت در بخش های عادی کرونا کاملا تکمیل شده و همچنین ۲۰ تخت در بخش های مراقبت ویژه اختصاص داده شده بود که آنها هم تکمیل شدند، متاسفانه تمامی اینها نشان از شرایط وخیم در شهر اراک می باشد.

وی ابراز کرد: روز های خوبی پیش بینی نمی شود و اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند باید بخش های دیگری را به بیماران کرونایی اضافه نماییم که این امر موجب اختلال در خدمت‌رسانی به سایر بیماران می‌شود.

رییس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک گفت: اگرچه امروز در وضعیت قرمز قرار داریم، اما امیدواریم مردم استان مرکزی از خواب غفلت برخیزند و با رعایت نکات بهداشتی علاوه بر حفظ سلامت خود مجموعه علوم پزشکی را یاری نمایند تا بتوانیم به وضعیت ثبات گذشته بازگردیم.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی نیز گفت: بازار تاریخی اراک پیرو مصوبه ستاد مدیریت کرونا استان با هدف جلوگیری از تشکیل اجتماع مردمی و قطع زنجیره انتقال کرونا برای سومین بار پس از شیوع کووید ۱۹ تا اطلاع بعدی تعطیل شد.

جمشید زند افزود: علاوه بر بازار سرپوشیده اراک پاساژهای سرباز و سربسته، مراکز خرید و فروش بزرگ، بازارهای موقت و گروه‌های شغلی۴،۳،۲ به غیر از عرضه کنندگان مواد غذایی و صنوف گروه یک تعطیل هستند.

وی اظهار داشت: مشاغل و اصنافی که در شهرهای قرمز و نارنجی محدودیت فعالیت دارند، اعم از تولیدی، توزیعی و صنفی در گروه‌های جدید قرار داده شده‌اند که به چهار گروه تقسیم می‌شوند.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی اظهار کرد: بر این اساس در شرایط قرمز، فقط گروه‌های شغلی اول مجاز به فعالیت هستند و در شرایط نارنجی، گروه‌های اول و دوم و در شرایط زرد، سه گروه اول می‌توانند فعالیت داشته باشند.

زند افزود: گروه اول شامل مشاغل تولیدی و توزیعی در زمینه‌های اقلام غذایی مانند سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، قطعات یدکی خودرو، تعمیرگاه‌های خودرو،داروخانه‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی هستند که می‌توانند در شرایط قرمز بودن شهرها، به فعالیت ادامه دهند.

وی ادامه داد: در گروه مشاغل دوم مانند پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سر پوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ در غیر مواد غذایی و بازارهای موقت، فیلمبرداری‌ها و آتلیه‌های عکاسی، مشاوران املاک، کافی‌شاپ‌ها، مراکز طبخ و توزیع غذا، رستوران‌ها، ظروف یک بار مصرف، لوازم ورزشی، طلافروشی‌ها، مصالح ساختمانی و ابزار و یراق، مبل و صندلی، آموزشگاه‌های رانندگی، سمساری و آرایشگاه‌های مردانه و زنانه در شرایط قرمز امکان فعالیت نداشته و در بخش مواد غذایی فقط می‌توانند به عرضه بیرون‌بر اقدام کنند.

رئیس اتاق اصناف گفت: گروه‌های شغلی سوم مانند تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های ورزشی، قهوه‌خانه‌ها، آموزشگاه‌های موسیقی و زبان، موزه، سینما، تئاتر و مهدکودک‌ها در شرایط نارنجی باید تعطیل بوده و باید از فعالیت دست بکشند.

زند بیان کرد: گروه چهارم شغلی نیز شامل گیم‌نت، مراکز تفریحی آبی، باغ‌وحش و شهربازی در شرایط قرمز و نارنجی باید تعطیل باشند.

شهردار اراک نیز گفت: بنا بر مصوبه ستاد کرونا، تاکسی ها مجاز به سوار کردن بیش از سه مسافر نیستند و چنانچه بیش از این تعداد مسافر سوار کنند با آن ها برخورد قانونی صورت می گیرد.

علیرضا بیاتیان اظهار کرد: با توجه به قرمز شدن وضعیت کرونا و تصمیمات ستاد کرونا استان و شهرستان اراک برای ناوگان حمل و نقل عمومی، پروتکلی تهیه شده که باید کلیه ناوگان حمل و نقل عمومی اراک همچون اداره تاکسیرانی و اداره اتوبوسرانی آن را رعایت کنند.

وی با اشاره به افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس‌های کلانشهر اراک در سال جدید، گفت: دلیل بالا رفتن نرخ تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهر اراک در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته بخاطر محدودیت در سوار کردن مسافر بوده است و دیگر هیچ راننده تاکسی و اتوبوسی نمی‌تواند به بهانه کم بودن نرخ کرایه بیش از حدی که ستاد کرونا مشخص کرده، مسافر سوار نماید.

شهردار اراک تصریح کرد: بنا بر مصوبه ستاد کرونا تاکسی‌ها مجاز به سوار کردن بیش از سه مسافر نیستند یعنی در واقع دو مسافر در عقب و یک مسافر در جلو سوار کنند، به همین جهت برای اینکه دیگر تخلفی توسط تاکسی‌های شهر اراک صورت نگیرد، نظارت‌های اداره تاکسیرانی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک از فردا بیشتر خواهد شد و با تاکسی‌های متخلف برخورد قانونی لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: چنانچه مسافران تخلفی از راننده تاکسی در این خصوص مشاهده کردند سریع آن را به اداره تاکسیرانی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری، گزارش دهند تا در اسرع وقت با راننده متخلف برخورد قانونی صورت گیرد.

بیاتیان بیان کرد: برای ناوگان اتوبوسرانی نیز نباید ظرفیت صندلی‌های اتوبوس بیش از ۷۰ درصد پر شود و چنانچه راننده اتوبوسی اقدام به سوار کردن مسافر بیش از حد مجاز کرد، بازرسین شهرداری با وی برخورد قاطع می‌کنند.

یکی از شهروندان اراکی نیز گفت: تعطیلات نوروز ، افرادی که به هشدارهای پزشکان توجه نکردند و دید و بازدید را انجام دادند باعث اوج گیری مجدد کرونا در اراک شدند.

وی افزود: غفلت مردم از رعایت پروتکلهای بهداشتی، پرشدن تخت های بیمارستانی و خستگی کادر درمان را به همراه دارد.

یکی دیگر از شهروندان اراکی نیز گفت: مردم نسبت به کرونا، عادی انگار شده اند و به راحتی بدون ماسک در مکان های عمومی حاضر می شوند.

وی ابراز کرد: رفت و آمدهای بی محابا در عید نوروز و غفلت از اینکه کرونا هنوز تمام نشده است، قرمز شدن اراک را به همراه آورد.

کرونا ویروس هنوز تمام نشده است و کوچکترین غفلتی از رعایت پروتکلهای بهداشتی و تشکیل تجمع منجر به آغاز موج چهارم این ویروس منحوس در اراک خواهد شد؛ بنابراین مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا باری بر دوش کادر درمان وارد نشود و سریعتر زنجیره انتقال کرونا قطع شود.

گزارش: رضابراتی

280181