نکات مهم محیط‌زیستی که باید در روز طبیعت رعایت کنید

هیچ‌گاه و در هیچ برنامه‌ طبیعت گردی و کوه‌پیمایی، علفی را از زمین نچینید. چیدن فلان گیاه برای درست کردن پلو و آش، یا بهمان گیاه برای استفاده دارویی و... آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوشش گیاهی کشور می‌زند. هر علف و بوته و درختچه، مانند یک درخت کارکرد خودش را در چرخه‌ زیست دارد.
تصویر نکات مهم محیط‌زیستی که باید در روز طبیعت رعایت کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، عباس محمدی در یادداشتی نوشت:

سیزده‌بدر نزدیک است و اگرچه به‌خاطر شیوع کرونا توصیه‌ مقام‌های بهداشتی این است که از سفر و گرد هم آمدن خودداری شود، اما با توجه به انبوه سفرهایی که در نوروز انجام شده، دور از انتظار نیست که میلیون‌ها سفر دیگر هم انجام شود.

با این حساب و با توجه به روزها و هفته‌های بهاری دیگری که در پیش است، یادآوری چند نکته بی‌مورد به نظر نمی‌رسد:

* لطفاً در هیچ عرصه‌ای زباله، چه تجزیه‌شدنی و چه تجزیه‌ناپذیر، باقی نگذارید و همه را به شهرها و مخزن‌های درنظر گرفته شده برای پسماند برسانید. ته‌مانده‌های غذا را نیز با خود ببرید و با این تفکر که آن‌ها را حیوان‌ها می خورند، سبب اختلال در وضع طبیعت نشوید.

* هیچ‌گاه و در هیچ برنامه‌ طبیعت گردی و کوه‌پیمایی، علفی را از زمین نچینید. چیدن فلان گیاه برای درست کردن پلو و آش، یا بهمان گیاه برای استفاده دارویی و... آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوشش گیاهی کشور می‌زند. هر علف و بوته و درختچه، مانند یک درخت کارکرد خودش را در چرخه‌ زیست (حفظ خاک، جذب بارش‌ها، جلوگیری از توفان گردوخاک، حفظ تنوع زیستی، حفاظت از چشم اندازها، و...) دارد. چیدنِ حتی یک برگ و ساقه‌ای از یک گیاه نیز موجب اختلال در زادآوری و بقای گیاه می شود.

* از خریدن سبزی‌های کوهی و صحرایی خودداری کنید.

* هرگز در محیط‌های طبیعی آتش روشن نکنید. اگر آثاری از آتش دیدید، آن را به طور کامل خاموش کنید و روی بقایای آن خاک بریزید.

* به کسانی که اصول بالا را رعایت نمی‌کنند، تذکر دهید.

* موردهای تجاوز به محیط‌های طبیعی و میراث‌های فرهنگی را به مقام های مسوول گزارش کنید.

اگر این نکته‌ها را درست می‌دانید، آن‌ها را درفضای مجازی و محیط‌های خانوادگی و دوستانه نشر دهید.

279663