برگزاری نخستین نشست جریان «نو اصولگرایی» در رشت

نشست تبیین مبانی «نو اصولگرایی» در نظام جمهوری اسلامی و تشریح ماهیت مفهوم نو اصولگرایی در مرکز استان گیلان برگزار شد.
تصویر برگزاری نخستین نشست جریان «نو اصولگرایی» در رشت

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، نشست تبیین مبانی «نو اصولگرایی» در نظام جمهوری اسلامی و تشریح ماهیت مفهوم نو اصولگرایی ظهر امروز با حضور مرتضی نواب قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی و جمعی از نخبگان استان گیلان در رشت برگزار شد.

قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در این نشست با اشاره به ماهیت مفهوم نواصولگرایی در جمهوری اسلامی اظهار داشت: نواصولگرایی به‌معنای تغییر، تحول اساسی و پیرایش و آراستن فضای اصولگرایی است و به‌دنبال تغییر و تحول بنیادین است‌.

مرتضی نواب با بیان اینکه جریان "نواصولگرایی" یک جریان سوم در کشور محسوب نمی‌شود بلکه در ادامه جریان اصولگرایی است خاطرنشان کرد: نواصولگرایی نگرش و خوانشی جدید از اصولگرایی با همان مبنا اما با بنای جدید است و به‌دنبال اصلاح و تحول بنیادین در جریان اصولگرایی است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در 4 حوزه از جمله گفتمان، ساختار، سازمان و عملکرد تصریح کرد: اصولگرایی براساس مکتب امام(ره) بوده و نواصولگرایی نیز دارای همان مبنا است.

قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سال‌های متوالی، محورهای فکری امام(ره) از جمله عدالت‌خواهی، مبارزه با استکبار و دیگر محورها را مورد تحلیل قرار دادند گفت: باور به خدا، باور به خود و باور به مردم 3 باور بنیادین مکتب امام(ره) است.

نواب تصریح کرد: امام(ره) نخستین کسی بود که "ما می‌توانیم" را مطرح کرد و مبنای اصولگرایی براساس مکتب ایشان است و ما معتقدیم این باور درستی بوده و قابل تداوم است بنابراین نسبت جمهوری اسلامی با نواصولگرایی نیز همان نسبت مکتب امام(ره) با جمهوری اسلامی است.

وی ضمن بزرگداشت 12 فروردین روز جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: در مکتب امام(ره)، جمهوری اسلامی دارای مولفه‌هایی است و این سخنان امام(ره) نیز در این روز به تایید عامه مردم رسید و اکثریت مردم به جمهوری اسلامی رأی موافق دادند.

قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با اشاره به مفهوم اسلام‌گرایی و اسلامیت در جمهوری اسلامی و مردم‌باوری و مردم‌گرایی ابراز داشت: اسلام مطرح شده توسط امام(ره) اسلامی است که در مقابل اسلامِ آمریکایی می‌ایستد و احیاکننده تفکر سیاسی است و کارآمدی دین را در اداره دولت و جامعه ارائه می‌دهد.

نواب با بیان اینکه "باور به مردم" در اسلام مطرح شده توسط امام(ره) اصالت دارد و این یک شعار نیست افزود: در این اسلام، عدالت اجتماعی موضوعیت دارد و نگاهش به آرمان‌ها واقع‌بینانه است و این نگاه امام(ره) به اسلام بود که همان اسلام ناب است و ایشان آن را به جامعه ارائه داد؛ این اسلام با فطرت انسانی مطابقت دارد.

وی تصریح کرد: شعارهای مطرح شده در انقلاب از بین‌ رفتنی نیست چون با فطرت انسان انطباق دارد و در آن آزادی اجتماعی و بیان مطرح شده است از این رو اسلامی که امام(ره) به ما معرفی کرد به ما خط، نگاه، انرژی و جسارت می‌دهد.

قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با اشاره به جایگاه مردم‌گرایی در نگاه امام(ره) گفت: بسیاری از استدلال‌های امام(ره) در مخالفت با رژیم پهلوی براساس شرع و فقه بود و سال 57 نیز ایشان پس از ورود به کشور و سخنرانی در بهشت زهرا، استدلال‌هایی در رَد حکومت پهلوی بیان کردند.

نواب افزود: امام(ره) سال 57 در سخنرانی بهشت زهرا جمله معروف "من دولت تعیین می‌کنم" را بیان کردند البته پیش از این جمله دلایل مخالفت با ساختار پهلوی را مطرح کردند و فرمودند "مجلس مؤسسان پهلوی با زور و سرنیزه تشکیل شد و ملت هیچ دخالتی در آن نداشت و اصل رژیم سلطنتی از ابتدا خلافِ قانون، خلافِ حقوقِ بشر و خلافِ شرع بوده است."

وی با بیان اینکه در نگاه امام(ره)، "مردم" مبنای شکل‌گیری حکومت است تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز دو مولفه مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب فرد اصلح را یک ضرورت دانستند چراکه مردم حق تعیین سرنوشت کشور را دارند و پس از آن نیز اداره جامعه نیاز به حضور مردم دارد.

قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با اشاره به اینکه جریان اصولگرایی نسبت به اسلام وفاداری و پایبندی بهتری از خود نشان داده و محور ولایت‌فقیه را حفظ کرده است اما نیاز به بازخوانی، احیاء و مرور دارد ابراز داشت: باید توجه داشت که مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی دارای اصالت، شکل‌دهنده و ادامه‌دهنده راه هستند.

نواب به اهمیت بازخوانی و ترویج مفهوم اسلام ناب در جمهوری اسلامی و همچنین قرائت درست از اسلام مطرح شده توسط امام(ره) در جامعه اشاره و بیان کرد: مجلس، اعضای شوراها و رئیس‌جمهور براساس رأی مردم انتخاب می‌شوند و این تفکر و رویکرد امام(ره) بوده که در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز قابل مشاهده است.

وی نواصولگرایی را به‌معنای التزام به مکتب امام(ره) دانست و اظهار داشت: امروز نیاز داریم که اصولگرایی را مورد نوگرایی قرار دهیم و متناسب با سلایق و نیاز امروز جامعه و بیانات رهبر معظم انقلاب، مفهوم نوگرایی را دنبال کرده و گفتمان‌ها و ادبیات جدید مبتنی بر نیاز جامعه بیان کنیم و عملکردمان نو باشد.

قائم مقام دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با بیان اینکه امروز بدنه جوان حزب‌اللهی جامعه نمی‌پذیرد که تنها یک جمع سه نفره برای یک شهر و جامعه تصمیم بگیرد تصریح کرد: تجربه ثابت کرده هرجا که جوانان وارد عرصه‌ها شدند موفقیت‌ها بیشتر شد بنابراین باید مردم باید در تصمیم‌گیری‌ها و اداره امور مشارکت دهیم.

دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت استان گیلان نیز در این جلسه این تشکل را یکی از احزاب انقلابی، شناخته شده و رسمی کشور دانست و اظهار داشت: دکتر قالیباف سال 96 نامه‌ای تحت عنوان "نواصولگرایی" در جامعه منتشر کرد و این نامه را خطاب به فعالان این حوزه به‌ویژه جوانان نوشت و سال بعد رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب موضوع جوانان باید وارد عرصه‌ها شوند را مورد تاکید قرار دادند.

آرمان مهدی‌زاده افزود: جمعیت پیشرفت و عدالت به‌عنوان یک تشکیلات و حزب رسمی سیاسی این افتخار را دارد که بحث نواصولگرایی را انتشار و ساعت‌ها درباره آن بحث کارشناسی و تخصصی داشته باشد تا اینکه بستر لازم شکل گرفت و نخستین نشست "نواصولگرایی" در گیلان به‌همراهی خراسان رضوی برگزار شد.

منبع: تسنیم

279661