مجید مهتدی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

فرصت سوزی ایران و سوریه برای عبور از تحریم‌ها

فرصت‌های خوبی برای گسترش تعاملات بین ایران و سوریه به وجود آمده است و دولت به این جریان توجه ویژه دارد اما هنوز فرصت‌های زیادی وجود دارد که متأسفانه از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم. هم ایران و هم سوریه تحریم هستند بنابراین هر دو کشور باید دست در دست هم دهند و یکدیگر را کمک کنند تا از این تحریم‌ها عبور کنیم نه این‌که خود تحریمی کنیم.
تصویر فرصت سوزی ایران و سوریه برای عبور از تحریم‌ها

مجید مهتدی عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص گسترش تعاملات بین ایران و سوریه گفت: فرصت‌های خوبی در این خصوص به وجود آمده است و توجه خوبی نیز از سوی بخش‌های خصوصی و دولتی برای حضور در کشور سوریه صورت گرفته است. دولت نیز به این جریان توجه ویژه کرده اما هنوز فرصت‌های زیادی وجود دارد که متأسفانه از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم.

مهتدی افزود: بخش دولتی و خصوصی و همچنین بخش‌های مشترک باید برای حضور در این کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند تا بتوانیم از تمام فرصت‌ها استفاده نمایم.

وی تصریح کرد: یکی از موارد مهم برای حضور تجار، صنعتگران و سرمایه‌گذاران در این کشور بحث مالی و بانکی است که متأسفانه تا امروز هیچ بانک ایرانی متولی این کار نشده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه ادامه داد: هر دو کشور سوریه و ایران ادعا می‌کنند که تحریم هستند اما با وجود این‌که هر دو کشور تحریم هستند می‌توانند با هم تفاهم کنند اگرچه تفاهم‌نامه نیز دارند اما متأسفانه تا کنون به آن عمل نشده است.

مهتدی خاطر نشان کرد: بانک توسعه صادرات ایران و بانک تجاری سوریه که بانک عمده سوریه است، کارگزاری یکدیگر را داشتند اما متأسفانه مراوداتی با یکدیگر ندارند و در حد صفر است.

وی همچنین تشریح کرد: در حال حاضر حواله و ضمانت‌نامه برای تجار ایران و سوریه در هر دو کشور صادر نمی‌شود در حالی‌که دو کشور می‌توانند حساب مشترک باز کنند. طرف سوری برای این کار آماده است اما طرف ایرانی پیشقدم نشده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: بانک مرکزی می‌تواند بانک‌های خصوصی و دولتی را به انجام این کار ملزم نماید چرا که مسیر تعاملات کشورمان را تسهیل می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: علی‌رغم نویدهایی که آقای صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در شهریور سال گذشته در خصوص اختصاص خط اعتباری برای حساب مشترک ایران و سوریه به ما داد، هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفت و کار متوقف شده است.

مجید مهتدی در پایان بیان کرد: نکته قابل توجه این است که هم ایران و هم سوریه تحریم هستند بنابراین هر دو کشور باید دست در دست هم دهند و یکدیگر را کمک کنند تا از این تحریم‌ها عبور کنیم نه این‌که خود تحریمی کنیم.

279015