نائب رئیس هیئت پارلمانی دوستی ایران و سوریه در گفتگو با پرسون:

افق‌های مشارکت استراتژیک ایران و سوریه

ایران با سوریه روابط بسیار نزدیک و استراتژیک دارد. سوریه در موقعیت ژئوپلیتیک بسیار حساسی واقع شده است و تأمین کننده این روابط، تأمین کننده منافع دو کشور است و اولین سفر فیصل المقداد وزیر خارجه جدید سوریه به ایران نشان‌دهنده اهمیت روابط دو کشور و اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای سوریه است.

عباس گلرو نائب رئیس هیئت پارلمانی دوستی ایران و سوریه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ورود فیصل المقداد به ایران و اهمیت روابط ایران و سوریه اظهار داشت: کشور جمهوری عربی سوریه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون روابط بسیار نزدیک و استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران داشته است و امام خمینی (ره) و حافظ اسد، معمار روابط استراتژیک دو کشور ایران و سوریه بوده‌اند.

گلرو افزود: سوریه کشوری بود که با رهبری حافظ اسد در جنگ هشت ساله در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و تنها کشور عربی بود که از جمهوری اسلامی ایران در برابر متجاوز حمایت کرد. در طی دهه‌های گذشته روابط ایران و سوریه گسترش پیدا کرد و در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و... روابط خوبی با سوریه داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۱ بحران تحمیلی سوریه شروع شد و در آن مقطع که تقریباً 70 کشور دنیا علیه سوریه متحد شدند و توطئه جهانی شکل گرفته بود، جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که برای دفاع از حقوق مردم سوریه، مقابله با اشغال‌گری، تجاوز و تروریست‌های داعش که از طرف آمریکا پشتیبانی می‌شد، در کنار سوریه قرار گرفت.

نائب رئیس هیئت پارلمانی دوستی ایران و سوریه در ادامه تصریح کرد: طی سال‌هایی که بحران در سوریه ایجاد شد، بیش‌تر کشورهای دنیا و برخی کشورهای منطقه در کنار آمریکا و اسرائیل قرار گرفتند و علیه ملت سوریه جنایت‌های سنگینی را مرتکب شدند اما جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در کنار سوریه ایستاد و سوریه توانست به رهبری بشار اسد، با مقاومت مردم و همپیمانی کشورهایی مثل ایران، روسیه و گروه‌های مقاومت در منطقه در برابر تروریست‌ها پیروز شود.

عباس گلرو با اشاره به این‌که ایران با سوریه روابط بسیار نزدیک و استراتژیک دارد، عنوان کرد: سوریه در موقعیت ژئوپلیتیک بسیار حساسی واقع شده است و تأمین کننده این روابط، تأمین کننده منافع دو کشور است و اولین سفر فیصل المقداد وزیر خارجه جدید سوریه به ایران نشان‌دهنده اهمیت روابط دو کشور و اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای سوریه است.


بیشتر بخوانید؛

امریکا غارتگر نفت سوریه است

روابط راهبردی ایران و سوریه روز به روز در حال تقویت است


وی افزود: ایران در روند آستانه که مذاکرات صلح سوریه بود، عضویت داشت و به عنوان یکی از 3 کشور عضو روند آستانه که شامل ایران، روسیه و ترکیه بود، نقش تعیین‌کننده در پایان دادن به جنگ و درگیری‌ها در سوریه ایفا کرد.

نائب رئیس هیئت پارلمانی دوستی ایران و سوریه ادامه داد: روند آستانه توانست مناطق بحران در سوریه را کاهش دهد و نهایتاً به حل و فصل سیاسی در قالب مذاکرات کنفرانس سوچی که در روسیه برگزار شد، منتج شد و نقش جمهوری اسلامی ایران نیز تعیین کننده بود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر نیز مذاکرات روند آستانه در ژنو با هدایت سازمان ملل و کشورهای عضو روند آستانه جریان دارد، تشریح کرد: امیدواریم که این فرآیند صلحی که تمرکز آن، کمیته قانون اساسی است به یک توافق جامع و توافقی که منافع مردم سوریه بدون مداخله خارجی حتی مداخله سازمان ملل در نظر گرفته شود، منجر شود و برای بحرانی که غربی‌ها درست کرده‌اند و برخی از کشورهای منطقه همراهی آن‌ها را کردند، پایان نهایی باشد.

عباس گلرو در پایان گفت: ایران در بحث امنیت، نظامی، اقتصادی و برقرای صلح به سوریه کمک کرده است و از منافع دوجانبه نیز بهره‌مند شده است. توافقنامه‌های اقتصادی خوبی در طی چند سال اخیر در زمینه اقتصادی، اپراتور تلفن همراه و ... با سوریه امضا کرده‌ایم و در زمینه‌های مختلف به توافقات خوبی رسیده‎ایم. در حقیقت هم به سوریه کمک کردیم و هم از منافع روابط استراتژیک اقتصادی بهره‌مند شدیم.

224265