کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با پرسون:

اقتصاد پویا در گرو پایداری سیاسی و اجتماعی است

چنانچه ثبات سیاسی و اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد، فضای اقتصادی نیز دچار تلاطم می‌شود چرا که وقتی جامعه دچار بی‌ثباتی سیاسی و متغیرهای غیر اقتصادی بی‌ثبات کننده می‌شود مردم چشم انداز تولید خود را چشم انداز مناسبی نمی‌بینند و به سمت فعالیت‌های غیرمولد می‌روند که این مسئله به ضرر اقتصاد است.
تصویر اقتصاد پویا در گرو پایداری سیاسی و اجتماعی است

اصغر بالسینی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ناپایداری سیاسی و تأثیر آن بر اقتصاد بیان کرد: فضای اقتصادی نه تنها در اقتصاد ایران بلکه در کل دنیا فضای حساسی است که نسبت به متغیرهای غیر اقتصادی به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

بالسینی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که اقتصاد و تولید یک نگاه بلندمدت را می‌طلبد که باید در این نگاه بلندمدت فضا و اتمسفر عمومی جامعه یک فضای آرام، با ثبات و دارای چشم‌انداز مناسب باشد چرا که در این چشم انداز مناسب است که سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد، استعدادهای اقتصادی به سمت شکوفا شدن حرکت می‌کند و جامعه خودش را هم‌راستا با منافع اقتصادی کشور تعریف می‌کند.

وی تصریح کرد: چنانچه ثبات سیاسی و اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد، فضای اقتصادی نیز دچار تلاطم می‌شود چرا که وقتی جامعه دچار بی‌ثباتی سیاسی و متغیرهای غیر اقتصادی بی‌ثبات کننده می‌شود مردم چشم انداز تولید خود را چشم انداز مناسبی نمی‌بینند و به سمت فعالیت‌های غیرمولد می‌روند که این مسئله به ضرر اقتصاد است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: زمانی‌که بی‌ثباتی سیاسی در جامعه عارض شود چشم‌انداز تورمی در اقتصاد شکل می‌گیرد، واحدهای تولیدی به سمت خریدهای بیش از نیاز خود می‌روند و در نتیجه یک بی تعادلی در عرصه اقتصادی شکل می‌گیرد.

بالسینی با اشاره به این‌که در هیچ اقتصادی فضای سیاسی متشنج، منتج و به سمت اقتصاد باثبات کشیده نمی‌شود، عنوان کرد: شرط اساسی این است که برای ایجاد فضای اجتماعی و سیاسی با ثبات در جامعه همه دست به دست هم بدهند چرا که مردم در فضای باثبات احساس آرامش می‌کنند و رفتار منطقی از خود نشان می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: تمام ارکان‌های دخیل در آرام شدن فضا باید متوجه این مسئله باشند که هر نوع بی‌ثباتی، اقتصاد را دچار چالش می‌کند و اقتصادی که دچار چالش شود معیشت مردم را دچار مشکل می‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: کسانی که در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی دستی بر آتش دارند باید با در نظر گرفتن منافع بلندمدت نظام و اقتصاد تمام تلاش خود را انجام دهند تا ثبات سیاسی و اجتماعی به وجود آید و مردم احساس آرامش و ثبات کنند تا بتوان اقتصادی پویا و البته با ثبات را برای جامعه متصور شد.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور در راستای منافع اقتصادی

بالسینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تجربه برخی از کشورهای موفق مانند چین در عرصه جذب سرمایه‌گذار خارجی نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از انتقال دانش، فناوری و منابع به سمت اقتصادی مثل اقتصاد چین توسط چینی‌های خارج از سرزمین اصلی چین اتفاق افتاده است.

ایرانیان خارج از کشور ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مالی، علمی، تکنولوژی و فناوری بسیار بالایی دارند، بنابراین باید نوع نگاه حاکمیت به ایرانیان خارج از کشور نگاهی باشد که بتوان از آن ظرفیت‌ها در راستای منافع بلندمدت اقتصادی بهر‌ه‌‎مند شد

وی ادامه داد: چینی‌هایی که در هنگ‌کنگ سرمایه‌گذاری جدی دارند و چینی‌هایی که در آمریکا دارای منابع و منافع اقتصادی بسیار گسترده‌ای هستند در یک پروسه از تمام ظرفیت انتقال تکنولوژی خود برای شکوفا شدن اقتصاد چین استفاده کردند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این‌که خوشبختانه ایرانیان خارج از کشور ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مالی، علمی، تکنولوژی و فناوری بسیار بالایی دارند، گفت: باید نوع نگاه حاکمیت به ایرانیان خارج از کشور نگاهی باشد که بتوان از آن ظرفیت‌ها در راستای منافع بلندمدت اقتصادی بهر‌همند شد.

بالسینی در ادامه بیان داشت: ایرانیان خارج از کشور منابع اقتصادی، استعدادها، ظرفیت‌های مدیریتی و فناورانه بسیار زیادی دارند و در کشورهای صنعتی کارهای بسیار بزرگی را انجام می‌دهند. چرا نباید از این ظرفیت‌ها برای داخل کشور استفاده کرد؟

وی همچنین تصریح کرد: باید بستر مناسب برای ورود ظرفیت‌های خارج از ایران به داخل کشور فراهم شود چرا که سرمایه‌های مالی و انسانی بسیار حساس و فرار هستند و برای جلوگیری از این فراریت باید بسترهای آن فراهم شود و نوع نگاهی که به سرمایه خارج از کشور وجود دارد اصلاح شود تا بتوان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: می‌توان از تجربه کشورهای موفق به خوبی بهره گرفت. نمونه تمام عیار آن نیز کشوری مثل چین است که چینی‌های خارج از چین به شدت در این زمینه فعال هستند و نقش بی‌نظیری در ورود منابع مالی به کشور دارند.

278672