متخصص طب ایرانی عنوان کرد؛

آشنایی با اخلاط چهارگانه بدن / چه موادی باعث افزایش سودا می شود

متخصص طب ایرانی گفت: مواد غذایی در مرحله هضم به چهار ماده بنیادین در بدن تبدیل می شوند که به آنها اخلاط چهارگانه دم، بلغم، سودا و صفرا می گویند.
تصویر آشنایی با اخلاط چهارگانه بدن / چه موادی باعث افزایش سودا می شود

به گزارش سایت خبری پرسون، ناصر رضایی پور در خصوص مزاج سوداوی و راه آسوده شدن از این مزاج، اظهار داشت: نخست باید بدانیم که ما تنها باید سوءمزاج خود را درمان‌کنیم و تبدیل مزاج، کار درست و گاهی ممکنی نیست و هرکس باید در محدوده مزاجی که خداوند برایش مقدر کرده، احساس تندرستی کامل داشته‌باشد.

وی افزود: مواد غذایی در مرحله هضم کبدی به چهار ماده بنیادین تبدیل‌می‌شوند که به آنها اخلاط چهارگانه می‌گوئیم: دم (خون)، بلغم، صفرا، و سودا.میزان تولید هریک از این چهار خلط از مواد غذایی مختلف، متفاوت است و ازهمین روست که به خوراک‌های مختلف، خون‌ساز، بلغم‌زا، سودازا یا صفرازا می‌گوئیم.

متخصص طب ایرانی تاکید کرد: هرچیزی، و ازجمله بدن انسان، از مجموعه این اخلاط ساخته‌شده و اندام‌های مختلف، به نسبت‌های متفاوتی به این اخلاط نیازمندند تا کارایی درست و طبیعی خود را داشته‌باشند؛ مثلاً گوشت و عضلات عمدتاً از «دم» ساخته‌می‌شوند؛ «بلغم» در مایعات بدن، مانند مایع میان‌مفصلی، وجود دارد؛ و استخوان‌ها و دندان‌ها بیشتر شامل خلط «سودا» هستند. بنابراین ما برای سالم‌ماندن و داشتن اعمال طبیعی خود، به میزان‌های طبیعی از همه چهار خلط نیازمندیم. پس سودا بد نیست!

رضایی پور با اشاره به اینکه متأسفانه بسیاری از بیماری‌های بشر امروز، به‌خاطر سبک زندگی مدرن و به‌ویژه شهرنشینی، ناشی از بیش‌بود خلط سودا، یا گاهی وجود «سودای غیرطبیعی» در بدن هستند گفت: از همین‌جاست که بسیاری، هر بیماری را به این ماده مظلوم که یکی از چهار ستون دنیای مادی است، نسبت‌می‌دهند.

به گفته وی، خوب است بیاموزیم که چه‌چیزهایی سبب افزایش سودا و سوءمزاج آن در بدن هستند. زیاده‌روی در مصرف گوشت گوساله، کاکائو، ماست ترش و کشک، کلم و گل‌کلم، آب‌غوره و سرکه، گوجه‌فرنگی، لوبیا سبز، ذرت، قارچ، فلفل سبز و تندی‌ها، لیموترش و آب‌لیمو، میوه‌های سرد و ترش، گریپ فروت، کیوی و خرما نیز زیان‌بار و دردسرآفرین است.

متخصص طب ایرانی افزود: از همه مهم‌تر: خشم، هوای آلوده، خمودگی و دوری از ورزش، خواب کم، مواجهه مکرر با اخبار بد، امواج تلفن همراه، مایکروفر و پارازیت و…، نیز سودازا و بیدارکننده اند.

منبع: مهر

278661