بازی جدید کرونا در ایران؛

واکسن چینی و مقاومت در برابر ویروس انگلیسی

اخبار و نتایج علمی نشان دهنده موثر بودن واکسن کرونای چینی در برابر ویروس کرونای انگلیسی است.
تصویر واکسن چینی و مقاومت در برابر ویروس انگلیسی

به گزارش سایت خبری پرسون، مرضیه مردانی – مدرس سابق دانشگاه و کارشناس ارش پیراپزشکی: سال جدید در ایران در حالی آغاز شد که خبر انتشار ویروس انگلیسی در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در این میان خبر تاثیر ویژه واکسن های چینی روی این گونه از ویروس کرونا توانسته است امیدها را در دل ایرانیان بیش از پیش زنده کند؛ چرا که چین به واسطه عمل به تعهدات اجتماعی خود در سطح جهان مقدار زیادی از واکسن های تولیدی خود را در اختیار بیش از 50 کشور جهان از جمله ایران قرار داده و نگرانی چندانی از تامین این واکسن کرونا از کشوری که سال هاشت دوست ایران به شمار می رود وجود ندارد.

نتایج امیدبخش واکسن کرونا واک در جمهوری آذربایجان

تازه ترین خبر ها نشان می دهد واکسن های تولید کشور چین در روزهای پایانی سال گذشته در برخی از کشورهای منطقه اثرات مطلوبی داشته که خود حکایت از موفقیت چین در تولید واکسن موثر دارد.در تازه ترین خبرها سازمان خون شناسی و انتقال خون جمهوری آذربایجان اعلام کرده که واکسن چینی کرونا واک که در جمهوری آذربایجان به شهروندان تزریق می‌شود قابلیت پیشگیری از نوع انگلیسی ویروس کرونا را نیز دارد.

این خبر نشان می دهد که تاثیرگذاری بالای واکسن تولید شده در چین می تواند مخاطرات فراوان بیماری کووید 19 را تا حد چشمگیری کاهش دهد و با وجود تبلیغات منفی فراوانی که علیه واکسن های چینی شده این واکسن ها در قیاس با نمونه های آمریکایی و انگلیسی که با بوق و کرنا به بسیاری از کشورهای غربی فروخته شده است اثرگذارتر و مطلوب ترند .

کارشناسان چین مدعی شده بودند که واکسن های ساخت این کشور با اقبال عمومی در جهان مواجه شده و البته با توجه به اینکه بیش از 40 کشور جهان تقاضای خرید این واکسن را داشته و بیش از 50 کشور در حال توسعه نیز واکسن های اهدایی چین را استفاده کرده و تاثیر منفی از آن ندیده اند می توان اذعان کرد این ادعا هم چندان دور از ذهن نیست.

کارآمدی واکسن کرونای چینی فراتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی

آنچه اکنون در بین متخصصان مسجل شده این است که کارآمدی و ایمن سازی واکسن ها و نیز شاخص های بدست آمده مربوط به ایمنی و کارآمدی واکسن های ضد کرونای تولید شده در چین فراتر از استانداردهای لحاظ شده توسط سازمان بهداشت جهانی بوده است.

یکی دیگر از دلایل موفقیت چین در تولید واکسن اثرگذار را می توان شرایط نگهداری این واکسن دانست.این شرایط نگهداری سبب شده تا بسیاری از کشورهای جهان که نمی توانند واکسن فایزر را در شرایط دمایی منفی 70 درجه نگهداری کنند به تهیه واکسن چینی که در دمای 2 تا 8 درجه نگهداری می شود اقبال بیشتری داشته باشند.

اما تلاش چین برای نشان دادن قدرت علمی خود هنوز توقف نشده است و با وجود اینکه هجمه زیادی علیه واکسن های چینی در رسانه های غربی شکل گرفته دانشمندان چینی بدون توجه به تبلیغات منفی علیه تولیدات کشورشان در حوزه درمان کرونا در تلاشند تا نمونه های متعدد واکسن را به بازار عرضه کنند.

پنجمین واکسن کرونای تایید شده

در همین راستا خبرگزاری آسویشتدپرس گزارش داده که چین به یک واکسن کرونای دیگر مجوز مصرف اورژانسی داده است. این واکسن پنجمین واکسن کرونای تائید شده در چین و چهارمین واکسن کرونایی است که مجوز مصرف اورژانسی را در این کشور گرفته است. سه واکسن از واکسن‌هایی که مجوز مصرف اورژانسی گرفته‌اند هم برای مصرف عمومی تائید شده‌اند.

بر اساس این خبر این واکسن به صورت مشترک توسط شرکت آنهوی ژیفی لانگکام بایوفارماسوتیکال و آکادمی علوم چین ساخته شده و گائو فو رئیس CDC چین هم در ساخت آن نقش کلیدی داشته است.

فازهای ۱ و ۲ مطالعات بالینی این واکسن در ماه اکتبر اجرا شد و در حال اجرای فاز نهایی در ازبکستان، پاکستان و اندونزی است.

این واکسن سه دوزی است و فاصله بین تزریق هر دوز آن یک ماه اعلام شده است. همچنین این واکسن مشابه سایر واکسن‌های کرونای چین قابل نگهداری در دمای طبیعی یخچال است.

آنچه در این میان بیش از پیش نقش چین را در مبارزه با کرونا در جهان پررنگ می کند تولید واکسن بدون رویکرد تجاری است؛اتفاقی که در کشورهای غربی نیفتاده است.گواه این ادعا مشارکت اجتماعی چین در واکسیناسیون کشورهای فقیر جهان و همراهی با کشورهایی است که بنا بر هر دلیلی توانایی تامین واکسن مورد نیاز خود از غربی ها را ندارند و همین مساله سبب شده تا محبوبیت چین نزد بسیاری از مردم جهان در مقایسه ب سال های گذشته بیش از پیش افزایش یابد.

به هر روی چین در سال 2021 با بهره گیری از توان علمی خود به یاری بسیاری از کشورهای جهان شتافته و بدون تردید با بهره گیری از این دیپلماسی خاص و منحصر به فرد آینده متفاوتی در جهان آینده خواهد داشت.

278518