پرسون بررسی کرد؛

بازار خودرو در سالی که گذشت

بازار خودرو در سال 99 شاهد نوساناتی شد اما مسئله مهم پایدار نبودن کاهش قیمت‌ها بود و تنها چند روز از گذشت این کاهش‌، مجددا قیمت‌ها شیب افزایشی به خود گرفت.
تصویر بازار خودرو در سالی که گذشت

به گزارش سایت خبری پرسون، بازار خودرو نیز چون دیگر کسب و کارها در سال ۹۹ با مشکلاتی مواجه شد‌. این بازار هم مانند دیگر بازارهای طلا و ارز رشد چندین برابری را نسبت به سال گذشته تجربه کرد. هر چند که بازار خودرو شاهد نوساناتی شد اما مسئله مهم پایدار نبودن کاهش قیمت‌ها بود و تنها ظرف چند روز از گذشت این کاهش‌، مجددا قیمت‌ها شیب افزایشی به خود گرفت.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار خودرو

با پیروزی جو بایدن نمی‌توانیم بلافاصله در انتظار کاهش قیمت خودرو باشیم. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رئیس جمهور جدید آمریکا برای اتخاذ هرگونه تصمیم جدیدی تا مشخص شدن وضعیت دولت بعدی ایران صبر خواهد کرد و این موضوع به این معناست که بازار تا حداقل خرداد ماه تغییر محسوسی نخواهد داشت.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو درسال ۹۹

بحث قیمت‌گذاری خودرو که مدت زیادی است در میان بازاریان و کارشناسان اقتصادی رواج دارد یکی از مواردی است که به طور مستقیم بر قیمت خودرو در سال ۹۹ موثر بود. برخی کارشناسان با بیان اینکه قیمت خودرو در سال ۹۹ نسبت به دوسال گذشته متعادل‌تر است بیان کردند که قیمت‌ها افزایش چندانی نخواهد داشت و البته از بروز برخی اتفاقات سیاسی (بازگشت بایدن به برجام) و در پی آن کاهش قیمت خودرو اظهار امیدواری کردند.

آیا مشکل فقط رفع تحریم‌ها بود؟

باید این نکته را در نظر گرفت که حتی در صورتی که تمامی تحریم‌‌ها برکنار شود در شرایطی که دولت از یک طرف اقدام به قیمت‌گذاری دستوری می‌کند و از دیگر سو مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان می‌دهد نمی‌شود امید به معجزه‌ای در کاهش قیمت‌های بازار خودرو داشت. به علاوه گرایش درصد بالایی از مردم به واسطه‌گری در بازار خودرو که البته به دلیل شرایط موجود در بازار خودرو است، از دیگر عوامل نوسانات شدید بازار خودرو می‌باشد و بالا نگه داشتن بازار را به دنبال دارد.

بازار خودرو تا پایان ۹۹ از رکود خارج نشد

فعالان بازار خودرو می‌گویند که با کاهش سفرهای نوروزی به دلیل اعمال برخی محدودیت های کرونایی شاهد آن بودیم تقاضای موثر در بازار خودرو کاهش پیدا کند و به همین دلیل نزدیک شدن به آخرین هفته‌های سال نیز بازار را از رکود خارج نکرد.

بسته شدن بازار خودرو ۹۹ با تورم

روند طی شده در بازار خودرو در سال ۹۹ را می توان متفاوت و عجیب دانست؛ چرا که همه ساله بازار خودرو در دو ماه پایانی سال به خصوص هفته آخر با افزایش تقاضا و در نتیجه رشد قیمت مواجه بود، اما این روند برای سال جاری شکل دیگری به خود گرفت. به طوری که پرونده بازار خودرو در سال ۹۹ با افت و رکود بسته خواهد شد.

حجم تولیدات خودرو در سال 99 افزایش یافت؟

از نیمه آبان ماه و با کاهش نسبی نرخ ارز، بازار خودرو تحت تاثیر قرار گرفت و روند صعودی قیمت‌ها که هر لحظه بالاتر نیز می‌رفت توقف یافت. تعداد مشتریان کاهشی محسوس را تجربه کرد و وارونه شدن انتظارات تورمی سبب شد بازار در حالی با رکود مواجه شود که قیمت‌ها نوسانی کاهشی را شاهد بود. هر چند کاهش قیمت‌ها با انتظارات خریداران تطابق چندانی نداشت اما بسیاری از فعالان بازار می‌گویند با کمرنگ شدن تحریم‌ها حجم تولیدات افزایش خواهد یافت و شرایط برای خرید خودرو آسان‌تر خواهد شد.

افزایش عرضه خودرو در هفته پایانی اسفند ۹۹

ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها سبب شده که عرضه خودرو در هفته پایانی اسفند نه تنها در دنیای مجازی بلکه در محدوده‌های عرضه همیشگی خودرو در نقاط مختلف تهران، افزایش یابد. این سیگنال نشانی از کاهش بیشتر قیمت را می تواند در بر داشته باشد اما فعالان بازار خودرو شرطی را برای تحقق این پیش‌بینی لحاظ می‌کنند؛ اینکه کاهش قیمت در گرو ماندگاری شرایط در بازار ارز است و افزایش نرخ ارز می تواند زمینه را برای رشد دوباره قیمت یا پیشگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار مهیا نماید.

سرآغاز تغییر مسیر بازار خودرو

در حالی که تنها چند روزی تا پایان سال باقی ۹۹ مانده، بازار خودرو روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد و فعالان بازار می‌گویند اکنون به‌جز مشتریان واقعی کسی برای خرید به بازار مراجعه نمی‌کند. در این شرایط خودروسازان نیز عرضه را زیاد و حتی فروش قسطی را هم آغاز کرده‌اند. این اقدام می‌تواند سرآغازی برای تغییر مسیر بازار خودرو در ماه‌های آتی باشد.

بازار خودرو در سال ۱۴۰۰

اینکه بازار خودرو در سال آینده چه وضعیتی خواهد داشت به دو اتفاق مهم بستگی دارد؛ یکی پایان یافتن دولت دوازدهم و دیگری احیای برجام و لغو تحریم‌ها.

نکته مهم در مورد رونق بازار خودرو در سال ۱۴۰۰

پرسش بسیار مهم در مورد سمت و سوی خودروسازی ایران در سال آینده، ازسرگیری مشارکت‌های خارجی است. موضوعی که از تولید و تامین قطعه گرفته تا داخلی‌سازی و فروش را متاثر از خود خواهد کرد. پیش‌بینی کلی این است که اگر توافق هسته‌ای و برجام احیا و تحریم‌ها لغو شوند، زمینه برای بازگشت خودروسازان خارجی به کشور فراهم خواهد آمد و به احتمال فراوان برخی شرکت‌های خارجی بازخواهند گشت.

278513

مطالب مرتبط