پرسون بررسی کرد؛

بازار مسکن در سال 99 چگونه گذشت؟

وجود کرونا و تعطیلی‌های مکرر کسب و کارها به همراه تورم و نوسانات قیمت، سبب افزایش قیمت مسکن و رکودی در این بازار در سال 99 شد.
تصویر بازار مسکن در سال 99 چگونه گذشت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، میزان ساخت و ساز نیز کاهش یافت و حتی افزایش قیمت نیز سبب رونقی در این بخش نشد‌. این عوامل سبب شده تا سازندگان مسکن و پیمانکاران به دلیل نبود سیاست‌های حمایتی رغبت کمتری نسبت به ساخت و ادامه فعالیت داشته باشند. با ادامه این اوضاع امیدی به بهتر شدن وضعیت مسکن در سال ۱۴۰۰ نیز نخواهد بود و رکود در این بخش بیش از پیش خواهد شد. اما کارشناسان نظرات متفاوتی دارند.

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۹ چه بود؟

کارشناسان مسکن پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به تورم و شیوع ویروس کرونا قیمت مسکن در سال ۹۹، حدود ۱۰ درصد در هر ماه افزایش داشته باشد یعنی تا پایان سال قیمت مسکن در تهران به تقریبا متری ۳۵ میلیون برسد‌.

برگزاری انتخابات آمریکا سبب کاهش قیمت مسکن شد؟

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اگرچه بر روی درآمد سرانه کشور تاثیر خواهد داشت، اما به طور کلی بر کاهش قیمت مسکن تاثیری ندارد.

طبق گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، قیمت مسکن در شهریور ۹۹ به متری ۲۴ میلیون تومان در تهران رسید که نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود ۹۷ درصد افزایش داشته است. در شهریورماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران به ۸.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ درصد کاهش و ۲۰۳.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

قیمت مسکن در ماه اسفند99

با توجه به گذشته، بازار مسکن در دو ماه پایانی سال معمولا با یک تحرک نسبی مواجه می‌شود. اما امسال شرایط متفاوت بود. اسفند امسال نسبت به اسفند سال‌های گذشته شاهد رشد نسبی معاملات مسکن نبود و تحرک بسیار کمی وجود داشت.

یکی از موضوعاتی که واسطه‌های ملکی به‌عنوان دلیل مهم وضعیت متفاوت بازار مسکن در دو ماه پایانی سال ۹۹ نسبت به ماه‎‌های پایانی سال‌های گذشته به آن اشاره می‌کنند، آن است که جهش و شوک قیمتی مسکن در سال جاری این معادله را بر هم زده و ثبات و افت قیمت مسکن که از آبان ماه امسال آغاز شده است، به نظر می‌رسد همچنان ادامه دارد.

خانه‌هایی که توسط خریداران غیر مصرفی خریده شد

پیش‌بینی‌های واسطه‌های ملکی نشان‌دهنده آن که است بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از کل معاملات ملکی انجام شده طی یک‌سال و نیم اخیر، توسط خریداران غیرمصرفی خریداری شده که بخش قابل‌توجهی از آنها بدون استفاده، صرفا برای سرمایه‌گذاری نگهداری شده است. از این رو مالیات سالانه بر املاک، بلافاصله می‌تواند مالکان بخش زیادی از این املاک را تحریک به اجاره یا تحریک به فروش کند. این اتفاق برای پوشش هزینه مالیات سالانه اتفاق می‌افتد که اثر آن به شکل افزایش عرضه در بازار معاملات مسکن و فراهم شدن زمینه برای کاهش قیمت اسمی و تخلیه حباب قیمت در شهرهای بزرگ خواهد بود.

نظر کارشناسان در خصوص بازار مسکن ۹۹

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران، بازار مسکن که طی سال‌‎های اخیر در دوره‌های مختلف شوک قیمتی را تجربه کرده، حالا وارد یک دوره ثبات قیمتی شده است که ماه پایانی سال هم احتمالا این شرایط در بازار غالب باشد و تغییری نکند‌.

بررسی‌های میدانی از بازار مسکن99

بررسی‌های میدانی از بازار مسکن نشان‌دهنده آن است که همزمان با پشت سر گذاشتن دوران جهشی قیمت در این بازار و ورود به دوره پسا جهشی، دو ماه پایانی امسال نیز تحت تاثیر ثبات نسبی ایجاد شده در بازار مسکن ناشی از ریسک‌های اقتصادی و غیر اقتصادی قرار گیرد.

278504