عضو کمیسیون انرژی مجلس:

یکی از چالش‌های کشور بی‌رغبتی دولت به مصوبات است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت خیلی رغبت به طرح هایی که مجلس مصوب می کند نشان نمی‌دهد، و این یکی از مسائل چالشی مجلس یازدهم و کشور است.

تصویر یکی از چالش‌های کشور بی‌رغبتی دولت به مصوبات است

به گزارش سایت خبری پرسون، رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پنجاه درصد نفت خام کشور به بنزین تبدیل می شود که ۷۰ درصد از این بنزین برای جابجایی و حمل و نقل استفاده می شود، قابل قبول نیست ما نفت خام را صادر کنیم و به دنبال واردات بنزین، گازوئیل و نفت سفید باشیم.

وی افزود: وقتی ما خودمان می توانیم صادرات انجام بدهیم؛ وقتی می توانیم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه است را مورد بهره‌برداری قرار دهیم، تلاش‌های چند ساله برخی از مقامات مسئول برای واردات بنزین تعجب آور است.

*ظرفیت پالایشگاه‌ها و پتروپالایش‌ها باید افزایش پیدا کند

سنگدوینی خاطرنشان کرد: تولید بنزین در داخل یک دستاورد بود و نشان داد که ما می توانیم از خام فروشی جلوگیری کنیم این تلاش‌ها همواره مورد تایید مقام معظم رهبری بوده است اما گوش شنوایی وجود ندارد.

وی بیان کرد: باید ظرفیت پالایشگاه‌ها و پترو پالایش‌ها که جزو برنامه ششم توسعه است افزایش داد، بخش خصوصی به راحتی می تواند با تجهیز این ظرفیت‌ها، نفت خام را به بنزین و مشتقات نفت تبدیل کند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با اینکه امروزه صادرات نفت به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه شده است به طور کلی مانعی در فروش فرآورده‌های نفتی وجود ندارد لذا درصورت تولید فرآورده‌های نفتی، مشتریان بسیاری حاضر به خرید آن هستند.

وی ادامه داد: باید تلاش کرد پالایشگاه‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و صنایع تبدیلی در بازارهایی همچون بورس ارائه شوند تا تولید ارزش افزوده نفتی در سال جهش تولید افزایش یابد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم اگر این اقدام انجام نشود و از ظرفیت های داخلی برای جبران کمبود بنزین استفاده نکنیم دنیا به ما فشار خواهد آورد و ما را تحریم می کند؛ باید در این راه مثل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ظرفیت داخل استفاده کرد چراکه اقتصاد مقاومتی با اجرای چنین طرح هایی ادامه پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی گوییم با خارج ارتباط نداشته باشیم بلکه کشورهایی که با ما رابطه صمیمی دارند باید رابطه برقرار کرد، ما همه چیز داریم و این مسئله باعث می شود که ما به داخل باید بیشتر توجه کنیم و به جای چشم بستن به برخی کشورهای سلطه گر حداقل بازار کشورهای همسایه را مورد توجه قرار دهیم.

*بجای خام‌فروشی گاز طبیعی باید بعنوان خوراک پتروشیمی از آن استفاده کرد

سنگدوینی ادامه داد: به جای خام فروشی گاز طبیعی حداقل آن را به عنوان خوراک پتروشیمی جهت کمک به تولید داخل استفاده کنیم تا از مشتقات پتروشیمی بهره بریم الان ما یکی از بزرگترین تولید کنندگان پتروشیمی هستیم که می توانیم توان تولید خود را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: کمیسیون انرژی در بحث پترو پالایشگاه ها تمرکز کرده است و در تلاش هستیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و مجلس به دنبال هموار کردن مسیر ورود بخش خصوصی به این عرصه است تا ما منابع خدادی کشور را با ارزش افزوده تولید و در اختیار بازار های داخلی وخارجی قرار بدهیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا اظهار داشت: یکی از دغدغه های مردم از همان ابتدا و که بسیار برجسته است مسئله معیشت، اقتصاد، بیکاری است و مسئولان برای حل این سه موضوع واقعا چه برنامه ای دارند؟

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اقتصاد خانواده‌ها به علت رکود تورمی در چند سال اخیر به شدت تحت فشار بوده و اکنون نیز کرونا بر مشکلات افزوده و دشواری‌های جدی معیشتی برای گروه‌های زیادی از مردم به‌وجود آورده است که باید در این زمینه اقدامی جدی انجام داد.

سنگدوینی اظهار داشت: با تورم موجود در کشور که کالاها به صورت افسار گسیخته هر روز رکورد جدیدی را در قیمت ثبت می کند و اصلا نظارتی وجود ندارد اگر این نظارت ها برقرار شود حداقل شاهد کاهش تفاوت قیمت ها هستیم و کاهش فشار به مردم خواهیم بود.

وی اضافه کرد: مجلس از همان اول اعلام آمادگی کرد که وارد عرصه کمک به دولت می شود، چون دولت به درستی وارد عرصه معیشت برای مردم نشد مردم در گرانی ها، مشکلات اقتصادی ومعیشتی غوطه‌ور شدند مجلس با طرح کارشناسی معیشتی وارد این عرصه شد چرا که مجلسی ها چاره‌ای جز خدمت به مردم ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پرداخت یارانه برای کالاهای اساسی مُسکنی برای تحمل شرایط نابسامان اقتصادی است، در این شرایط سخت برای همراهی با مردم چنین طرح‌هایی ارائه می‌شود تا کمک کوچکی باشد برای مردمی که مشکلات بسیاری را تحمل می‌کنند؛ علی الخصوص قشر ضعیف جامعه، طرح کمک معیشتی همان کمک خرید کالا به صورت کوپن الکترونیکی است، مبلغی وارد حساب سرپرست خانوار می‌شود تا در مقابل آن کالاهای ضروری زندگی دریافت کنند.

وی بیان کرد: بر اساس قانون دولت ملزم به پرداخت یارانه کالاهای اساسی مصوب مجلس است و پرداخت یارانه کمک معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی دولت مصوب ستاد کرونا به ۳۰ میلیون ایرانی با قانون مجلس مغایرتی ندارد.

سنگدوینی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: دولت مردم را در یارانه معیشتی معطل گذاشت و این طرح معیشت قرار بود از اول مهرماه اجاره شود اگر دولت مردم برایش مهم هستند باید به وسط میدان بیاید و مصوبه مجلس را درست اجرا کند.

* شفافیت نباید لوس شود/ خودنظارتی در مجلس یازدهم وجود دارد

وی در همین راستا افزود: شفافیت اصلا مشکل خاصی ندارد اما شفافیت مانند این است که شما وارد عرصه زندگی و خانوادگی مردم بشوید این یعنی امنیت نماینده در خطر می افتد، در نهایت امنیت یک قوه مهم کشور به خطر می افتد.

وی تصریح کرد: اگر فردی که وارد عرصه نمایندگی مجلس شده است اگر خدای ناکرده ثروت افسانه ای بسازد و به بیت المال دست درازی کند این برای ما قابل قبول نیست و دقیقا در این حوزه باید شفاف سازی شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا ادامه داد: نماینده باید برای پیشرفت توسعه و اقتدار کشور حرکت کند نه برای توسعه خودش فعالیت کند؛ شفافیت نباید لوس شود در حوزه شفافیت دقت لازم است تا خدای ناکرده با حیثیت افراد بازی نشود، جنس این مجلس انقلابی است و عاری از فساد اقتصادی می باشد آن چیزی که مهم است خود نظارتی نمایندگان است که الحمدالله در این مجلس وجود دارد.

* دولت رغبتی به طرح‌های مصوب مجلس ندارد

عضو کمیسیون انژری مجلس در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مسائل چالشی مجلس یازدهم و کشور این است که دولت خیلی رغبت به طرح هایی که مجلس مصوب می کند نشان نمی‌دهد، گفت: اقتصاد، معیشت و بیکاری نه تنها اولویت مجلس بلکه اولویت دولت هم باشد.

این نماینده مجلس بر همین اساس اضافه کرد: طرح قیر رایگان را برای کمک به سازندگی کشور در مجلس مصوب کردیم؛ این طرح یعنی ۵۰ تا ۶۰ درصد در طرح های عمرانی روستایی به دولت کمک می کند و می تواند وسعت زیادی را در بگیرد.

وی افزود: دولتی ها به عملکرد دولت‌های قبلی و دیگر بخش‌ها کاری نداشته باشند آنها بیایند برای مردم کار کنند و بگذارند مردم عملکرد مسئولان را قضاوت کنند.

سنگدوینی تصریح کرد: با تمام وجود و اعتقادم می گویم اگر ما تمام مسیر های گوش به فرمایشات حضرت آقا داشته باشیم و اهداف، سیاست های و شعارهای مانند جهش تولید نهادینه کنیم اتفاقات خوب مانند خروج از بحران اقتصادی و معیشتی می افتد و ما کمترین مشکل را خواهیم داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خاتمه تصریح کرد: اما متاسفانه در کشور ما سو مدیریت وجود دارد و اعتقادی به این مباحث حداقل در بین مسئولان سیاسی وجود ندارد.

منبع: فارس

278362