گزارش پرسون از تکرار یک تراژدی؛

«نوزادانی» که در سقز رها می شوند

بار دومین بار متوالی در طول دو ماه اخیر دومین نوزاد روز گذشته در درب ورودی مسجد«امام غزالی» شهر سقز رها شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، تقریبا دی ماه سالجاری که بود که پرسون گزارشی از پیدا شدن نوزادی چند روزه در کیسه زباله در درب ورودی یکی از مراکز بهزیستی شهرستان سقز منتشر کرد.

این نوزاد که نه هویت پدر و مادرش مشخص بود و نه کسی او را می شناخت بعد از اقدامات اولیه پزشکی به دلیل نبود مکانی برای چنین موقعیت هایی در شهر سقز، نوزاد مذکور به مرکز شیرخوارگان سنندج منتقل شد.

روز گذشته هم اتفاقی همانند آنچه که دو ماه پیش روی داد در شهر سقز به وقوع پیوست.

نوزادی تازه به دنیا آمده، بدون هیچ سرپناه در یک کیسه زباله در درب ورودی مسجد «امام غزالی» شهر سقز پیدا شد و دوباره ماجرای رها کردن نوزادن بی سرپرست در شهر سقز تکرار گردید.

فتاحی؛ مسئول اورژانس و فوریت های پزشکی سقز در این باره به خبرنگار پرسون گفت: ابتدا مردم از وجود این نوزاد در درب ورود مسجد امام غزالی مطلع شدند.

مسئول اورژانس و فوریت های پزشکی سقز افزود: نوزاد در شرایط بسیار بدی رها شده بود به نحوی که به سختی تنفس می کرد و به همین منظور تیم های امدادی این نوزاد بی سرپرست و رها شده را به بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان سقز منتقل کردند.

فتاحی ادامه داد: با وجود تلاش پزشکان همچنان وضعیت جسمانی نوزاد رها شده نامساعد می باشد و پزشکان در حال ریکاوری این نوزاد به وضعیت طبیعی هستند.

مسئول اورژانس و فوریت های پزشکی سقز خاطرنشان کرد: مراتب این موضوع به اطلاع اداره آگاهی شهرستان سقز رسیده است.

رها کردن نوزادان تازه به دنیا آمده یکی از پدیده های مسبوق به سابقه در دنیا به ویژه در منطق کم برخوردار و کشورهای جهان سوم می باشد.

اما رها کردن 2 نوزاد در فصل زمستان و در فاصله زمانی کمتر از دو ماه جای بسی سئوال و تامل دارد.

دکتر ژیار صالحی؛ جامعه شناس در این باره به خبرنگار پرسون گفت: معمولا اولین و اصلی ترین عامل این ناهنجاری اجتماعی، مشکلات اقتصادی زوجین می باشد.

این جامعه شناس تاکید کرد: البته مسایل دیگری همانند نامشروع بودن کودک، اعتیاد والدین و... می تواند از علل دیگر رها کردن نوزادان در مکان های عمومی باشد.

به گفته این جامعه شناس عوامل بسیار دیگری در بروز این پدیده غیرانسانی دخیل هستند.

به هر حال تکرار این تراژدی در شهر سقز با فاصله زمانی 2 ماه می تواند به یک بدعت تازه توسط زوجین مشکل دار و... تبدیل شود.

آیین مهر ـ استان کردستان

268065