ترک‌های گنبد سلطانیه شاهدگذاری شدند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: شاهدگذاری ترک‌های بنای تاریخی گنبد سلطانیه انجام شد.

به گزارش سایت خبری پرسون به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند روز دوشنبه ۲۵ اسفندماه، عنوان کرد: ترک‌ها روی سازه‌های داخلی و خارجی گنبد سلطانیه طی شش‌ماه آسیب‌شناسی و شاهدگذاری شدند.

او ادامه داد: مقاوم‌سازی ابنیه تاریخی متفاوت با بحث مرمت است. ترک‌­های ایجادشده در بخش­‌های مختلف گنبد سلطانیه پدیده­‌ای پویا است که با گذشت زمان برحسب شرایط مختلف پیرامونی و رفتار سازه به‌وجود آمده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در عملیات اجرایی حفاظت و مرمت، شناخت عوامل آسیب‌رسان به بناها و محوطه‌های تاریخی است، زیرا بازشناسایی، کنترل و یا از بین بردن عوامل آسیب‌رساننده می‌تواند مانع رشد و پیشرفت آسیب‌ها شود.

او یادآور شد: استمرار و ضرورت پایش در وضعیت اثر به‌صورت روزانه از ترک‌های مرمت‌شده و همچنین شاهدگذاری‌های انجام‌شده در سال‌های گذشته و ماه‌های پیش‌رو این عوامل مورد پایش و بررسی و مستندسازی قرار می‌گیرند. خوشبختانه در حال حاضر هیچ ترک تند‌شونده‌ای که تهدید جدی برای سلامت گنبد و محوطه سلطانیه است، وجود ندارد و این بنای تاریخی در ثبات و تعادل قرار دارد.

ارجمند بیان کرد: عملیات شاهدگذاری تنها پس از آسیب دیدن بنا انجام‌شده و عملیات مرمتی محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را اقدامی در رابطه با مقاوم‌سازی بنا در برابر زلزله محسوب کرد. صفحات مستطیلی شکل گچی به‌شکل پروانه و در ابعاد کوچکی به‌اندازه یک کارت ویزیت روی ترک‌ها در گنبد سلطانیه ایجاد شده و تاریخی روی آن ثبت‌ شده است که نشان‌دهنده زمان شاهدگذاری است.

او تأکید کرد: اگر پس از عملیات شاهدگذاری، این صفحه مجددا ترک بخورد نشان‌دهنده فعال بودن ترک است که در این شرایط مرمنگران این پایگاه جهانی باید نسبت به انجام اقدامات حفاظتی متناسب به شرایط و نوع ترک آن را مهار کرده و مجددا شاهدگذاری کنند

257967