رئیس اتحادیه قنادان همدان:

همدان نخستین پروانه تولید سمنو در کشور را کسب کرد

رئیس اتحادیه قنادان همدان با بیان اینکه همدانی ها در پخت سمنو مهارت زیادی دارند گفت: همدان نخستین پروانه تولید سمنو در کشور را کسب کرده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان ، پخت سمنو در همدان مربوط به فصلی خاص نیست و بوی گندم تازه و پخت آن در هر فصلی به شام می رسد.

در آستانه سال نو پخت و پز این ماده غذایی در همدان افزایش پیدا می کند چرا که گردشگران زیادی از این ماده مقوی برای سوغات به شهرهای دیگر می برند.

سمنو یا سمنک خورنده چسبنده و لذیذی است که از جوانه گندم و آرد درست می کنند و از آن به عنوان برکت زمین یاد می شود و معمولا در اوایل بهار درست می شود.

سمنو به دلیل دارا بودن کلسیم و پتاسیم مصرف متعادل آن به افراد سالمند و کسانی که دچار پوکی استخوان هستند، توصیه می‌شود.

فسفر آن قابل توجه بوده و برای رشد مغزی کودکان و زنان شیرده مفید است. آهن، اسید فولیک و ویتامین‌های گروه b «ب» آن عاملی برای خون‌سازی و تنظیم هورمونها بوده و می‌تواند در رفع خستگی و آرامش اعصاب تأثیرگذار باشد.

اگر در سمنو از بادام شیرین استفاده شود هنگام طبخ، ریزمغذی‌هایش جذب سمنو شده و باعث مقوی‌تر شدن این غذا می‌شود.

در فرایند جوانه زدن، ویتامینها و املاح معدنی گندم٬ چند برابر شده و در مقابل، از کالری و کربوهیدرات آن کاسته می‌شود. پروتئینهای آن، قابلیت هضم و جذب بهتری داشته و بر میزان ویتامین C آن افزوده می‌شود. در این مرحله، اگر طعم گندم جوانه زده را بچشید، متوجه شیرینی آن خواهید شد.

در واقع گندم، تا زمانی که جوانه نزده‌است، مواد قندی‌اش به صورت نشاسته ذخیره می‌شود و طعم شیرین ندارد، اما در فرایند جوانه زنی، نشاسته تجزیه و تبدیل به واحدهای کوچکتری به نام مالتوز می‌شود و اینجاست که شیرینی سمنو پدیدار می‌شود ولی برخی فروشندگان به دلیل آنکه شیرینی سمنو طبیعی است، مصرف آن را به مبتلایان به دیابت و افراد چاق توصیه می‌کنند، اما باید بدانید در سمنو علاوه بر عصاره جوانه گندم، از آرد کامل گندم هم استفاده می‌کنند و از این رو در هر صد گرم آن ۳۰۰ کالری انرژی نهفته‌است.

همدانی ها سالیان سال است که در پخت و پز سمنو تبحر پیدا کرده اند و مادربزرگ ها معمولا روش خاصی برای تهیه آن دارند و سمنوی آنها طعمی دیگر دارد.

در همدان در انتهای خیابان هنرستان محله ای به نام سمنو پزان وجود دارد که بانوان زیادی به این مشغول هستند و کمتر کسی است که برای تهیه سمنو مراجعه و دست خالی برگردد.

محمد ارغوان رئیس اتحادیه قنادان همدان اظهار کرد: تاکنون در هیچ یک از استان های کشور پروانه کسب برای رسته تولیدکنندگان سمنو صادر نشده است و همدان در این زمینه پیشتاز است.

وی افزود: ۲ سال پیش با پیگیری های انجام شده در اتحادیه قنادان همدان، یکی از بانوان همدانی توانست نخستین پروانه کسب تولید سمنو را در کشور دریافت کند و از آن زمان تاکنون ۵ مورد پروانه کسب تولید سمنو در استان صادر شده و صدور ۶ امین پروانه کسب در این رسته نیز در حال انجام است.

رئیس اتحادیه قنادان همدان با بیان اینکه برای هر رسته ای از اصناف به شرط دارا بودن شاخص های مشخص شده می توان پروانه کسب صادر کرد افزود: ایجاد رسته سمنوپزان در اصناف همدان برای ساماندهی این قشر در استان انجام شد و کسانی که بدون پروانه کسب در رسته سمنو در همدان فعالیت دارند می توانند برای گرفتن پروانه به اتحادیه قنادان مراجعه کنند.

ارغوان ادامه داد: مسافران با مراجعه به سایت اصناف می توانند با واحدهای تولیدی سمن آشنا و از مکان های مطمئن خرید کنند.

وی افزود: البته به خاطر شیوع کرونا امسال مسافران زیادی نخواهیم داشت اما مردم همدان از قدیم الایام به خوردن و تهیه سمنو علاقه داشته اند بنابراین در مصرف آن جای نگرانی نیست.

257800

مطالب مرتبط