در گفت وگوی پرسون با کارشناس مسایل غرب آسیا مطرح شد(بخش اول):

ایران و اسرائیل به سمت جنگ می روند؟

کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: واقعیت این است که اسرائیل، جمهوری اسلامی و سیاست هایش در منطقه غرب آسیا را تهدیدی راهبردی و موثر برای موجودیت خود قلمداد می کند و ایران نیز حاضر نیست از استراتژی خود در قبال این رژیم عقب نشینی کند.

کردستان ـ دکتر علیرضا تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: در چند ماه گذشته خصوصا پس از ترور «محسن فخری زاده» دانشمند اتمی ایران تنش های لفظی و غیرلفظی میان مقامات تهران و تل آویو به شدت افزایش یافته است.

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: واقعیت این است که اسرائیل، جمهوری اسلامی و سیاست هایش در منطقه غرب آسیا را تهدیدی راهبردی و موثر برای موجودیت خود قلمداد می کند و ایران نیز حاضر نیست از استراتژی خود در قبال این رژیم عقب نشینی کند.

این کارشناس مسایل سیاسی عنوان داشت: در دوران مسئولیت ترامپ و خصوصا پس از خروج آمریکا برجام، با توجه به انگیزه جدی رئیس جمهور وقت آمریکا و تکانه های شدیدی که به اقتصاد ایران وارد شده بود، رژیم صهیونیستی تا حد زیادی احساس امنیت داشت تا این که حاکم جدید کاخ سفید از راه رسید و مجددا ترس از ایران بر سران و شهروندان یهودی ساکن در جغرافیای فلسطین سایه افکند.

دکتر تقوی نیا بیان کرد: البته تشویش آنان حکایت از سلب حمایت جو بایدن از دولت متبوعشان نداشت، بلکه از تغییر اولویت ها و نگرش های رئیس جمهور دموکرات مسلک نسبت به تهدیدات و فرصت های نظام سیاسی آمریکا ناشی می شد.

این کارشناس مسایل غرب آسیا ادامه داد: نتانیاهو و راست گراها به خوبی می دانستند که دولت جدید کما فی السابق از موجودیت اسرائیل پشتیبانی خواهد کرد اما اولا این حمایت ها به سان دوره ترامپ، بی قید و شرط و فاقد حد یقف نخواهد بود و دوما آمریکای بایدن حاضر نیست برای دفاع از اسرائیل وارد درگیری مستقیم نظامی با ایران شود.

این کارشناس مسایل سیاسی عنوان داشت: در نتیجه نخست وزیر راست گرای اسرائیل تلاش کرد تا با کشورهایی در منطقه که انگیزه مقابله با ایران دارند و خود را از سوی این کشور تهدید شده می بینند اتحاد راهبردی برقرار سازد.

وی افزود: البته برقراری رابطه رسمی با اعراب قبل از اتمام دوره ترامپ بود و با توجه به این که احتمال تک دوره ای شدن میلیاردر نیویورکی بالا رفته بود، رهبران اسرائیلی پیشاپیش سعی در وفق دادن خود با شرایط جدید نمودند.

دکتر تقوی نیا بیان کرد: ایران نیز که به شدت در دوره ترامپ اقتصادش تحت تاثیر منفی تحریم ها قرار گرفته بود ، با روی کار آمدن بایدن از حالت تدافعی خارج گشته و خود و متحدانش در عراق و یمن راهبرد هجومی را در دستور کار قرار دادند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: از دیرباز سیاست ایران دور نگه داشتن تهدید سخت از مرزهایش و همزمان گسترش نفوذ و تهدید دشمنانش با حمایت از گروهها و جنبش های همفکر با خود بوده است. در همین راستا حملات جدی و موثرتری طی روزهای اخیر در عراق علیه ایالات متحده و در یمن علیه سعودی رخ داده است که اگر چه جمهوری اسلامی به طور مستقیم در آن دخیل نیست اما نمی توان از تاثیر آن نیز چشم پوشید.

این کارشناس مسایل غرب آسیا تاکید کرد: اسرائیل نیز که طی سالهای اخیر مکررا با جنبش های مورد حمایت ایران درگیر بوده است و موشک های تولید ایران در ۳ ضلع از مرزهایش مستقراند، نیک می داند که ادامه این روند تهدیدی برای بقایش بوده و باید مسیر تحولات را تغییر دهد زیرا اولا ایران روز به روز در حال تحکیم حضور مستقیم و غیرمستقیمش در سوریه، لبنان، عراق و حتی یمن است و به طور جدی زرادخانه تسلیحات متحدانش را از لحاظ کمی و کیفی ارتقا می دهد و دوم این که رفتارهای دولت جدید آمریکا از ترس گریز هسته ای ایران اینگونه می نماید که در نهایت این کشور به برجام بازخواهد گشت و احتمالا آوانس های مالی موثری به تهران خواهد داد.

دکتر تقوی نیا ادامه داد: بهبود وضعیت معیشت ملت و اقتصاد ایران و راحت بودن خیال تهران از عدم دخالت مستقیم واشنگتن در منازعه آنان با اسرائیل، راهبرد تهاجمی جمهوری اسلامی را تقویت می کند و به نظر می رسد در این منازعه ژئوپلیتیکی، رژیم صهیونیستی ناچار است گزینه هایی دردناک را برای بقای خود در دستور کار قرار دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: زیرا با توجه به مشکل عمق استراتژیک که همواره گریبانگیر این رژیم بوده و گسترش خزنده محور مقاومت در اطراف مرزهای فلسطین اشغالی، اگر این روند تداوم یابد توازن قدرت به شدت به ضرر صهیونیست ها تغییر خواهد کرد.

دکتر تقوی نیا در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: خصوصا با توجه به وضعیت یمن و تسلط احتمالی انصارالله بر تنگه باب المندب و دشمنی علنی آنان با اسرائیل و ایضا تسلیحاتی که اخیرا رونمایی کرده اند ، بعید نیست در آینده نزدیک تجارت دریایی این رژیم با جنوب و شرق آسیا از مسیر دریای سرخ مورد تهدید قرار گیرد .

آیین مهر ـ استان کردستان

257469