انتشار ۲ کتاب از پوروین محسنی آزاد

مجموعه داستان «وادی صنوبرهای لرزان» و گزیده داستان «خاکستر علفزار سوخته» از پوروین محسنی آزاد به تازگی راهی بازار کتاب شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، مجموعه داستان کوتاه «وادی صنوبرهای لرزان» که شامل جدیدترین داستان‌های این نویسنده است، در ۱۵۴ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه در نشر ترنگ منتشر شده است.

از روبوسی با رعد و برق، واویلا لیلی، آکواریوم شکسته، اشکان، بر فراز شالیزار، پنهان از رهگذران، روی خطّ عابر پیاده، دشت شعله‌‎ور، سه‌گانه یادگار نیاکان ما، از دل تاریکی، استخوان ناوی، سیاه‌قلم، اشاره به آندرومدا، شیر بالدار، سرو سوزان، زن دریای شمال، صنوبر لرزان، به روایت مخروطه‌های رسوبی، چرخ‎فلک گریان، مونادانه بیا اینجا، آشیانه‎ یاکریم، نوشته بر آب، نوشته بر باد، نوشته بر خاک و نوشته بر آتش داستان‌های این مجموعه هستند.

در بخشی از داستان «نوشته بر باد» می‌خوانیم:

«آن مرد پا به‌سن گذاشته زمستان‌چهره، در جوانی زن محبوبش یک فندک دوپون به‌اش هدیه داده بود. فندک در طیّ سال‌های سپری‌شده سوفارِ شعله و گازش هرز شده بود. پیچ و مهرهاش هرز شده بود. گاز پس می‌داد. شعله‌اش کم و زیاد می‌شد. پت پت می‌کرد. حالا دیگر از تب و تاب افتاده بود و روشن نمی‌شد. فندک را در اتاق خواب، بغل دستش روی میزعسلی، کنار موبایل و عینک ریبَن گذاشته بود. شب‌ها روی تخت‌خواب به پشت دراز می‌کشید. دست می‌بُرد از روی میز برش می‌داشت .سیگارش را روشن می‌کرد، تق. صدای بسته شدن سرپوش دوپون. فندک را کنار موبایل و عینک می‌گذاشت و با اخم‌های درهم و برهم، در تاریکی به سیگار خاموش پُک می‌زد و خاکستر سیگار روی قفسه سینه‌اش می‌ریخت.

گزیده داستان «خاکستر علفزار سوخته» نیز منتخبی از داستان‌های پیشین پوروین محسنی آزاد است که با ویرایشی جدید در قالب یک کتاب در ۲۳۲ صفحه و ۵۰۰ نسخه در نشر یادشده عرضه شده است.

داستان‌هایی که در این مجموعه می‌خوانید عبارت‌اند از: از باغ چای در تپّه‌های کتشال، شکوفه‌های بیهوده، یک پسرکی بود، شاخه شکسته آویزان، زیر خاک و روی خاک، دور از دو چشم آبی، شابا، چیزی در این دنیا، زر و زیور قبر ما، این داستان همیشگی، خاکستر رنگین‌کمان سوخته، راوی و دارودسته‌اش، آبا، سرت را روی علف‌ها بگذار، سایه‌های اردیبهشت، جوانی یا دسته گُل دیروزپریروز، طعم تلخ صفراء، آوای سرزمین وَرن، باران ول نمی‌کرد، دوست دارم دوست ندارم، محدوده جشن تولد ملودی، قصیده خاکسپاری کوهنوردان، اسب‌های سدّ جونکا، درخت درویش و دلشکسته‌ها می‌آیند، آبیاری سورنجان، غزال تامسون، آواز آسااو، شب مردگان شکوفا و وادی صنوبرهای لرزان.

پوروین محسنی آزاد متولد انزلی در سال ۱۳۱۹ مدرک کارشناسی تاریخ دارد. او دبیر بوده و همواره به تدریس همین رشته پرداخته است.

«سایه‌های اردیبهشت» (نشر نشانه، ۱۳۷۶)، «دسته‌گل دیروزپریروز» (نشر ماهریز، ۱۳۸۳)، «زمان که می‌گذرد» (فرهنگ ایلیا، ۱۳۸۶)، «در ستایش دشت ارغوان» (فرهنگ ایلیا، ۱۳۸۷) و «آبیاری آوای کوتر کوهی» (نشر ماه‌ریز) از آثار این نویسنده هستند.

247029