در کدام کلانشهرها انتخابات الکترونیکی برگزار می شود؟

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: به خاطر محدودیت دستگاه های انتخابات الکترونیکی همه کلانشهرها غیر از شهر تهران انتخابات الکترونیکی داشته باشند.

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: طی مذاکراتی که با وزارت کشور داشته ایم قرار بر این شد که به خاطر محدودیت دستگاه های انتخابات الکترونیکی همه کلانشهرها غیر از شهر تهران انتخابات الکترونیکی داشته باشند و ضمن افزایش تعداد شعب اخذ رای مذاکراتی با دولت در خصوص واکسینه کردن مجریان و ناظران بر انتخابات انجام خواهد شد.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در مورد نامزدهایی که برای انتخابات شوراها نام نویسی می کنند گفت: این افراد باید آمادگی از خودگذشتگی داشته باشند آنها باید بدانند که مردم انتظار بزرگ از آنها دارند. وزارت کشور وظیفه اجرای این انتخابات و هیات نظارت مرکزی بر انتخابات وظیفه نظارت بر این عرصه را دارد.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس یازدهم در مورد الکترونیکی شدن انتخابات پیشرو در ایران گفت: وزارت کشور از ما درخواست کرد که در شرایط کرونایی انتخابات و البته ثبت نام الکترونیکی نامزدها را داشته باشیم پاسخ ما به وزارت کشور این بود که اگر این وزارتخانه امکانات فنی و زیرساختی آن را تامین کند ما از آنها حمایت می کنیم. هم اکنون ۷۲ هزار شعبه اخذ رای در کشور داریم و وزارت کشور ۳۲ هزار دستگاه رای گیری الکترونیکی دارد. اگر در هر شعبه ۳ دستگاه مستقر کنیم فقط ۱۰ هزار حوزه پوشش داده خواهد شد؛ به همین علت تصمیم نهایی ما این شد که همه کلانشهرها به غیر از شهر تهران انتخابات الکترونیکی داشته باشند.

وی در مورد چرایی عدم برگزاری انتخابات الکترونیکی در تهران گفت: از آنجا که ۴ انتخابات به صورت همزمان برگزار خواهد شد و امکان برگزاری یک انتخابات به صورت الکترونیکی و انتخابات دیگر به صورت غیر الکترونیکی در یک حوزه وجود ندارد نمی توانید در تهران انتخابات الکترونیکی داشته باشید. در عین حال وزارت کشور تمهیداتی در خصوص شرایط کرونایی انتخاب کرده است مثلا پیشنهاد شد که تعداد شعب اخذ رای افزایش پیدا کند که با این مهم موافقت کرد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی با بیان اینکه هیات نظارت رفتاری غیر سیاسی، انقلابی، شرعی و قانونی خواهد داشت گفت: ما از دو ماه پیش شروع به کار کرده ایم. هیات های استانی ما آماده شده اند. ۱۲۴۴ شهر داریم که انتخابات در آنها برگزار می شود. ۵۴ هزار و ۸۸۸ نفر در سال گذشته برای شوراها و ۳۸ هزار و ۷۱ نفر برای روستاها ثبت نام کرده اند. اعضای اصلی شوراهای کشور در سال گذشته ۶۷۵۱ نفر بوده و ۴۱۸۵ نفر عضو علل البدل داشته است. اعضای شورای روستاها نیز ۱۲۶ هزار نفر به صورت اصلی و ۴۲ هزار نفر به صورت علل البدل فعالیت می کردند.

کاظمی در خصوص اعضای ناظر بر مجری انتخابات گفت: حدود ۱۴۰ هزار نفر در سطح کشور برای نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا مستقر خواهیم کرد و با نظارت دقیق از رای مردم امانت داری خواهیم کرد. ان شاءالله از فردا (۲۰ اسفند) که ثبت نام آغاز می شود سعی خواهیم کرد با ملاک قانون و از طریق مجاری قانونی به روند بررسی صلاحیت افراد را نظارت کنیم. حق اشخاص را زایل نکنیم. اگر کسی بدون سند و مدرکی به صورت غیرمنصفانه راجع به نامزدی تصمیمی بگیرد موظف هستیم که اعتراض افراد را پیگیری کنیم.

این عضوکمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی تایید یا رد صلاحیت دیدگاه های مختلف سیاسی گفت: ما در جایگاهی نیستیم که در مورد نظر شورای نگهبان اظهار نظر کنیم اما جلسات متعددی در خصوص تایید صلاحیت داشته ایم. ما فقط به قانون عمل خواهیم کرد. نگاه ما اصلاح طلبی و اصول گرایی نیست موظفیم فضای را فراهم کنیم که مردم احساس کند همه طیفها در انتخابات شرکت کرده اند.

246935