رئیس دفتر هیات نظارت بر انتخابات استان همدان:

هیات نظارت بر انتخابات استان همدان معرفی شدند

رئیس دفتر هیات نظارت بر انتخابات استان همدان گفت: هیات نظارت بر انتخابات 1400 استان همدان معرفی شدند.

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، حجت الاسلام جلال مرادی رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان اظهار کرد: هیات نظارت شورای نگهبان در ۱۶ بخش مستقل استان و ۹ شهرستان مشخص شدند و حکم خود را دریافت کردند و آمادگی بررسی معتمدان معرفی شده از سوی فرمانداران و بخشداران را دارند.

وی تاکید کرد: بررسی صلاحیت هیات‌های اجرایی شوار‌های اسلامی و پس از آن بررسی صلاحیت داوطلبان شورا‌های اسلامی شهر و روستا توسط هیات نظارت شورا‌ها صورت می‌گیرد و هیات‌های نظارت شورای نگهبان در شهرستان‌ها و بخش‌ها نسبت به بررسی صلاحیت داوطلبان شورا‌ها دخالتی ندارند.

رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان گفت: با توجه به شرایط کرونایی و ضرورت پرهیز از تجمع، بر این اساس شیوه نامه اجرایی تشکیل هیات‌های اجرایی در انتخابات انتخابات ۱۴۰۰ با تفاهم و توافق بین هیات مرکزی نظارت و ستاد انتخابات ۱۴۰۰ در کشور صورت گرفت.

مرادی ادامه داد: بر این اساس معتمدان انتخابات ثابت و مشترک بوده یعنی طبق قانون نسبت به چهار انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و شوار‌های اسلامی شهر و روستا، باید هیات اجرایی برای انتخابات تشکیل شود.

وی اضافه کرد: هیات اجرایی دارای اعضای اداری شامل فرماندار یا بخشدار، رئیس دادگستری، دادستان، رئیس ثبت احوال یا نمایندگان جایگزین این افراد بوده علاوه بر این از معتمدان از اقشار مختلف مردم فرماندار یا بخشدار ۳۰ نفر را معرفی می‌کنند.

رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان اظهار داشت: این ۳۰ فرد معتمد از سوی فرماندار یا بخشدار، در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا به هیات نظارت شورا‌ها و در انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس به هیات نظارت شورای نگهبان معرفی می‌شوند.

مرادی ادامه داد: مقرر شده به جای ارائه فهرست‌های جداگانه برای ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهر روستا و میان دوره‌ای مجلس، یک لیست مشترک را به ۲ هیات نظارت شامل شورای نگهبان در شهرستان‌ها و بخش‌ها و هیات نظارت شورای اسلامی شهر روستا بدهند.

وی اضافه کرد: این هیات‌های نظارت در جلسه مشترک معتمدان تایید شده را به فرمانداران یا بخشداران معرفی کرده تا آن‌ها از بین افراد تایید شده اعضای اصلی و علی البدل را انتخاب کنند.

رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان گفت: مهلت انتخاب اعضای این هیات از فردا ۱۹ اسفند آغاز شده و تا ۲۳ این ماه ادامه دارد تا در اولین فرصت هیات‌های اجرایی انتخابات تشکیل و انتخابات شورا‌های اسلامی را شروع کنند.

مرادی خاطرنشان کرد: البته انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ باید از هشتم فرودین سال آینده و هیات اجرایی ریاست جمهوری از ۲۰ اردیبهشت کار خود را آغاز می‌کنند، اما هر دو این‌ها همزمان با شورا‌ها هیات اجرایی شان تشکیل می‌شود.

رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان یادآوری کرد: هشتم فروردین سال آینده ثبت نام داوطلبان نخستین میان دوره‌ای یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه بهار و کبودراهنگ آغاز می‌شود و پس از آن بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی، هیات نظارت استان و سپس هیات مرکزی صورت می‌گیرد.

246716

مطالب مرتبط