آلبرت بغزیان در گفت‌و‌گو با پرسون؛

عدم عضویت در FATF هزینه بر است

یک اقتصاددان عدم عضویت در لوایح FATF را هزینه بر دانست و گفت: حتی اگر تحریم ها برداشته شود اما ایران عضو FATF نشود پرداخت ها امکانپذیر نمی‌شود و 20 تا 40 درصد هزینه نقل و انتقال پول های بین المللی از جیب مردم صرف می‌شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، تصویب و یا رد لوایح FATF ماه ها بی تکلیف در شورای نگهبان باقی مانده است. از طرفی رئیس جمهور اصرار به تصویب فوری این کنوانسیون دارد و از طرف دیگر برخی با طرح استدلال خود به مخالفت با FATF می پردازند.

برای بررسی این موضوع خبرنگار اقتصادی پرسون گفت و گویی با آلبرت بغزیان، اقتصاددان داشته که به شرح ذیل است.

آلبرت بغزیان بیان کرد: FATF مشابه بحث مبارزه با پولشویی در داخل کشور است. مثلا اگرقصد انتقال مبلغی بیشتر از 200 میلیون را داشته باشید این پول بلوکه می‌شود تا منشأ و مدارک آن مشخص شود. بانک مرکزی بر تمامی تراکنش ها نظارت می‌کند و همین موضوع را می توان به خارج کشور از تعمیم داد. FATF انتقال پول میان بانک های کشورهای مختلف را رصد می‌کند.

وی ادامه داد: FATF با توجه به ماهیت وجودی اش، بحث مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریست را دنبال می‌کند. بانک های کشورهای عضو در این کنوانسیون، اصول چندگانه ای را پذیرفته و نقل و انتقالات خود را گزارش می‌دهند.

این اقتصاددان افزود: اگر کشوری عضو FATF نباشد و آن را نپذیرد؛ نمی تواند معاملات مالی اش را در حوزه بین المللی انجام دهد و یا باید با صرف هزینه بیشتری نظیر دور زدن تحریم ها به فعالیت بپردازد.
بغزیان با بیان این که به عنوان یک اقتصاددان ایرادی درعضویت FATF نمی‌بینم تصریح کرد: FATF اعتقاد به تسهیل، رفع موانع تجارت و نقل و انتقالات پولی است.

وی با بیان این که در حال حاضر سرنوشت FATF به مسائل سیاسی گره خورده گفت: این کنوانسیون کشورها را به ارائه گزارش از منشأ نقل و انتقالات مالی اجبار کرده و کمک به گروه های تروریستی را ممنوع می‌کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: مشکل ایران، نپذیرفتن این گروه ها به عنوان تروریست است. ضمن این که تمایل به رصد تبادلات بین بانکی داخلی و بین المللی نیز از سوی ایران وجود ندارد. بحث FATF در کشور سیاسی شده و باید دید مسئولان ارشد کشور تصویب آن را صلاح می دانند و یا نه.

بغزیان عدم عضویت در این کنوانسیون را هزینه بر دانست و گفت: حتی اگر تحریم ها برداشته شود اما ایران عضو FATF نشود پرداخت ها امکانپذیر نمی‌شود و 20 تا 40 درصد هزینه نقل و انتقال پول های بین المللی از جیب مردم صرف می‌شود.

این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: پذیرفتن FATF و رفع تحریم ها همزمان کارگشا است. اما سرنوشت این دو موضوع در گرو تصمیم مسئولین شورای نگهبان است.

246234