غفاری در گفت‌وگو با پرسون:

رویکرد مشابه بایدن و ترامپ در برابر سعودی‌ها / بن سلمان ماشین چاپ پول ترامپ بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دموکرات‌ها سعی دارند مهره بازی خود یعنی بن سلمان را در ریاض عوض کنند. یعنی مهره بازی ترامپ را کنار بگذارند وکسی مثل پسرعموی بن سلمان یا فرد دیگری از خاندان صعودی را جایگزین آن کنند.
تصویر رویکرد مشابه بایدن و ترامپ در برابر سعودی‌ها / بن سلمان ماشین چاپ پول ترامپ بود

سرانجام سازمان اطلاعات آمریکا در ۲۶ فوریه با پرده برداشتن از راز قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی منتقد رژیم آل سعود، بن سلمان، ولیعهد عربستان را عامل مستقیم دستور قتل یا دستگیری او دانست. اعضای محافظ و مشاور اصلی بن سلمان نیز از کسانی هستند که در این جنایت دست داشتند. خاشقجی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده و از آنجا خارج شده‌ است.

در گزارش این سازمان آمده که ولیعهد سعودی کنترل کاملی بر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پادشاهی دارد ، به همین دلیل بسیار بعید است که مقامات سعودی بدون مجوز بن سلمان عملیاتی از این دست را انجام دهند. شنیده ها حاکی از آن است بن سلمان که خاشقجی را به عنوان تهدیدی برای پادشاهی قلمداد می‌کرد برای سکوت او دستور قتلش را صادر کرده است. در کنار این افراد نام ۲۱ نفر دیگر نیز در همکاری با ولیعهد سعودی برای قتل خاشقجی آمده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیشتر مدعی شده بود که با انتشار این اطلاعات از سوی سازمان اطلاعات آمریکا به هیچ وجه با تهدیدات و تجاوزات عربستان علیه فعالان سیاسی و حقوقی، مخالفان و روزنامه نگاران مسامحه نخواهد کرد. در حالی که وقتی وزارت خزانه داری آمریکا احمد العسیری و نیرو‌های واکنش سریع عربستان و ۷۹ نفر دیگر را در رابطه با قتل خاشقجی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد، نامی از بن سلمان برده نشد. جالب آنجا بود که کاخ سفید اعلام کرد تصمیم گرفته ولیعهد سعودی را تحریم نکند چرا که این کار واشنگتن را در موضع خصمانه علیه ریاض قرار می‌دهد.

در راستا خلف وعده بایدن و مجازات نشدن بن سلمان خبرنگار سیاسی پرسون گفت‌و‌گویی با حنیف غفاری کارشناس مسائل بین‌الملل داشته که به شرح ذیل است.

غفاری بیان کرد: بخشی ازعدم مجازات بن سلمان به علت قتل خاشقچی به مناسبات کلانی برمی‌گردد که میان ایالات متحده آمریکا و رژیم سعودی وجود دارد. خصوصاً در مکالمه تلفنی که میان ملک سلمان پادشاه عربستان و بایدن رئیس جمهور آمریکا بود عملاً بایدن به پادشاه صعودی اعلام کرد که وارد خط قرمز صعودی‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: بن سلمان برای برای پادشاه رژیم سعودی یک خط قرمز است. نکته دیگری که وجود دارد بازی که خود بایدن انجام می دهد. بایدن الان با مهرهای به نام بن سلمان مشکل دارد و دموکرات‌ها باید مهره بازی خودشان را عوض کنند. یعنی بن سلمان را با فرد دیگری جایگزین کنند اما برای تغییر مناسبات کلان و تغییر استراتژی‌هایی که در روابط واشنگتن و ریاض تعریف شده مناسب نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بایدن از این سمت بن سلمان را برای قدرت نمایی و نمایش عزم جدی محکوم کرده است و از طرفی دیگر نمی‌خواهد مناسبات کلانش را صعودی‌ها بهم بزنند. برای همین شاهد هستیم که جرم بن سلمان اعلام می‌شود اما از طرفی آمریکا آن را حتی در لیست تحریمش هم قرار نمی دهد.

غفاری افزود: این پاردوکس‌ها و کارهای دوگانه در حوزه سیاست‌های خارجی آمریکا همیشه جریان دارد. به قاتل بودن یک سیاستمدار اعتراف می‌کنند اما با همان رژیم قرارداد ها و روابط مختلف اقتصادی، تبلیغاتی و نظامی منعقد می‌کنند. به هرحال حقیقتی که وجود دارد این است که بایدن می خواهد مثل ترامپ کماکان از ظرفیت عربستان برای تخریب و ترور و خشونت در منطقه استفاده کند و از طرفی به حمایت های صعودی نیاز دارد. برای اینکه به قول معروف همان سیاست گاو شیر دهی که ترامپ در قبال صعودی ها داشت را خودش پیاده کند .

وی در ادامه در پاسخ به سوال قتل خاشقچی می تواند بن سلمان را از ولی عهدی و در نهایت از پادشاهی دور کند یا خیر؟ گفت: دموکرات ها سعی دارند مهره بازی خود یعنی بن سلمان را در ریاض عوض کنند. یعنی مهره بازی ترامپ را کنار بگذارند وکسی مثل پسرعموی بن سلمان یافرد دیگری از خاندان صعودی را جایگزین آن کنند. دلیل اصلی این ماجرا قتل خاشقچی است که مظهر شکست صعودی ها در یمن می شود.

غفاری در پایان تأکید کرد: بن سلمان ماشین چاپ پول ترامپ بود و به عبارت بهتر در مبارزات انتخاباتی خصوصا در سال‌های اخیر میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان وجود داشت و به عبارتی بن‌سلمان حامی مطلق جمهوری خواهان و شخص ترامپ بود.

245702