انتقاد تند روسیه از تلاش برای تصویب ''قطعنامه احمقانه'' علیه ایران

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین تصویب قطعنامه انتقادی علیه ایران در شورای حکام آژانس را احمقانه و یک اقدام سیاسی خطرناک توصیف کرد.
تصویر انتقاد تند روسیه از تلاش برای تصویب ''قطعنامه احمقانه'' علیه ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین امروز (چهارشنبه) با انتشار پیام هایی در حساب کاربری خود از تصمیم تروئیکای اروپا برای ارائه قطعنامه ای انتقادی علیه کشورمان در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی انتقاد کرد.

اولیانوف نوشت: اعضای شورای حکام آژانس در جلسه کنونی خود با یک چالش بزرگ روبرو هستند. آنها واقعاً می توانند به تقویت رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای و احیای برجام کمک کنند. آنها در عین حال، می توانند تصمیم بگیرند که با اقدامات سیاسی پرخطر مخالفت نکنند. اعضای شورای حکام باید انتخاب کنند.

وی در پیامی دیگر تصریح کرد: من می توانم با همکاران خود در آژانس بین المللی انرژِ اتمی که مجبورند درباره چگونگی رسیدگی به موضوع ایران در جریان جلسه فعلی شورای حکام تصمیم بگیرند، همدردی کنم. توصیه ما این است؛ اگر آماده نیستید که با یک بحران احتمالی بین المللی مواجه شوید، پس از اقدامات عجولانه پرهیز کنید. بیایید فرصتی برای دیپلماسی فراهم کنیم.

این مقام روس همچنین نوشت: وقتی می گویم "یک اقدام سیاسی بسیار خطرناک"، منظور من تصویب یک قطعنامه احمقانه است که می تواند چشم اندازهای احیای برجام را دقیقاً در لحظه ای تضعیف کند که این کار بسیار امکانپذیر شده است.

خبرگزاری رویترز در هفته جاری گزارش داد که انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست روز یک شنبه شورای حکام آژانس پیش نویس یک قطعنامه را به اعضا ارائه داده اند که در آن نسبت به آنچه عدم شفافیت هسته ای از سوی ایران عنوان شده، به شدت ابراز نگرانی شده است.

همچنین ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه روز گذشته مدعی شد که در روزهای آتی قطعنامه انتقادی علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور انتقاد از تصمیم ایران برای قطع همکاری با آژانس ارائه خواهد شد.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن انتقاد شدید از عدم اقدام موثر طرف های اروپایی در زمینه اجرای تعهداتشان ذیل برجام، هرگونه تلاش برای تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را غیرسازنده و تهدید کننده فضای ایجاد شده برای دیپلماسی، به ویژه بعد از توافق اخیر ایران و آژانس ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد که لغو کامل تحریم های غیر قانونی و ظالمانه را شرط اساسی بازگشت کامل جمهوری اسلامی ایران به اجرای تعهدات برجامی است.

245678