تنظیم بازار شب عید با تدبیر وزارت صمت

قائم وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: شبکه توزیع، اهمیت زیادی در تنظیم بازار دارد بنابراین شبکه منتخبی برای عرضه کالاهای شب عید طراحی کرده‌ایم.

تصویر تنظیم بازار شب عید با تدبیر وزارت صمت

به گزارش سایت خبری پرسون، مفتح قائم وزیر صمت در امور بازرگانی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص برنامه های تنظیم بازار شب عید و راهکارهای عرضه کالا با قیمت منصفانه تصریح کرد: امسال مناسبت عید و ماه رمضان نزدیک به هم است و برای پوشش نیاز بازار در این دو مقطع حساس، برنامه ریزی مشترک انجام شده است. تلاش برای کنترل بازار با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا انجام می شود.

او ادامه داد: اگر قیمت برای اجناس تعیین کنیم اما نظارت بر عرضه و تقاضا نباشد، قیمت گذاری بحث بیهوده ای خواهد بود. دو پدیده گرانی و گرانفروشی داریم که با هم متفاوت هستند. گرانی و گرانفروشی مخالف منافع واحدهای صنفی است چون سود آن‌ها در فروش بیشتر است.

مفتح تصریح کرد: باید تلاش کنیم قیمت هدف در کف بازار اتفاق بیفتد که اول باید میزان توزیع متناسب با نیاز بازار باشد و دوم توزیع در پراکندگی جغرافیایی و به شکل مداوم صورت گیرد. ابلاغ و بخشنامه و برخورد دستوری کمترین اثر را در تنظیم بازار دارد.

او تاکید کرد: باید شبکه توزیع تعریف شده و متناسب تعیین شود که این کار در وزارت صمت انجام شده است. به طور مثال در بخش میوه ذخیره سازی سیب و پرتقال انجام شده و هرچه به پایان سال نزدیک می شویم، توزیع بیشتر خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: شبکه توزیع عاملی است که اهمیت زیادی در تنظیم بازار دارد به این منظور در شبکه اصناف شبکه منتخبی طراحی کرده ایم. اگر در این شبکه منتخب به طور منظم درصدی از کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت مناسب توزیع شود بقیه فروشگاه ها ناچارند از آن پیروی کنند. از ۲۰ اسفند توزیع گسترده در این شبکه منتخب شروع می شود و بازار متعادل خواهد شد.

ناهماهنگی عرضه و تقاضا عامل گرانی و گرانفروشی

در ادامه برنامه نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران تصریح کرد: وقتی عرضه و تقاضا در بازار با هم هماهنگ نباشند گرانی و گرانفروشی به وجود می آید که دو مقوله جدا از هم هستند.

او ادامه داد: واحدهای صنفی حق ندارند کالا را بدون فاکتور بخرند.اگر واحدی گرانتر بفروشد با برخورد بازرسی اصناف و تعزیرات مواجه می شود. تشدید بازرسی داریم تا گرانفروشی در بازار نداشته باشیم.

نوده فراهانی تصریح کرد: در بحث مرغ یک سری مرغدار، سهمیه خود را به میدان تره بار می دهند و مازاد آن را در بازار با قیمت آزاد می فروشند.

245425