گزارش پرسون از اما و اگر های یک طرح عمرانی ؛

مسکن مهر «دولت آباد»؛ محدودیت های زیرساختی و طرح چند پیشنهاد

مسکن مهر «دولت آباد»؛ علیرغم اینکه جمعی در حدود 20 هزار نفر را در خود اسکان داده است، ولی با محدودیت های زیرساختی بسیاری روبرواست.

تصویر مسکن مهر «دولت آباد»؛ محدودیت های زیرساختی و طرح چند پیشنهاد

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، شهرک دولت آباد در قسمت غربی شهر و نزدیک به بزرگراه کمربندی غربی واقع شده است، ساکنین دولت آباد اغلب از طبقه کارگری بوده وفرهنگ حاکم در این منطقه، فرهنگی روستایی است.

سایت مسکن مهر دولت آباد در منتهی الیه غربی شهرک دولت آباد قرار گرفته است و در سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

زمین پروژه از اراضی دولتی بوده و مساحتی بالغ بر ۳۶ هکتار را شامل می شود.

پروژه انجام شده شامل ۲۴۶ بلوک است، هر بلوک ۵ طبقه و در هر طبقه ۴ واحد مسکونی قرار دارد که نزدیک به ۵۰۰۰ واحد مسکن مهر را در خود جای داده است.

اگر بُعد خانوار را ۴ نفر درنظر بگیریم 20 هزار نفر در این سایت اسکان داده شده است.

با توجه به هدف اولیه طرح مسکن مهر یعنی ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد و آسیب پذیر گزینش مکان پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتخاب مکانی که هزینه های اولیه برای آماده سازی را بیش از پیش افزایش دهد نخواهد توانست جهت هدف بنیادی طرح حرکت کند ودر تعیین قیمت نهایی تاثیر خواهد داشت.

زمین های در نظر گرفته برای مسکن مهر دولت آباد از شرایط مناسبی برخوردارند، زمین ها نسبتا هموار بوده وآماده سازی آن به صرف هزینه بالایی نداشته است.واین امر تاثیر مطلوبی در هزینه تمام شده برای متقاضیان خواهد داشت.

خدمات مورد نیاز در مسکن مهر دولت آباد

امکان تامین احتیاجات رومزه، دسترسی به امکانات آموزشی و بهداشتی که از مولفه های اصلی توسعه پایدارشهر محسوب می شدند تاثیر بسزایی در افزایش سطح رضایت ساکنان وپایداری محله خواهد داشت.

وجود 5 هزار خانواده در یک محله مسکن مهر عدم دسترسی به مراکز آموزشی از جمله مدرسه، مهدکودک ومراکز بهداشتی ومرکز خرید واحد ومتمرکز در این محله منجر به کاهش رضایت مندی خانوارها گردیده است. بطوریکه عدم دسترسی به مراکز آموزشی وبهداشتی در مسکن مهر مورد نظر باعث افزایش تقاضا برای دسترسی به امکانات ذکر شده در شهرک مجاور آن یعنی شهرک دولت آباد شده است.

از نظر دسترسی به این امکانات باعث تنزل کیفیت در مولفه های مذکور برای ساکنین مسکن مهر دولت آباد گردیده است.

در مسکن مهر دولت آباد ایستگاه های اتوبوس وتاکسی وجود ندارد و به همین دلیل حمل ونقل عمومی در این محله با چالش جدی مواجه است.

متاسفانه مسکن مهر فاقد حمل ونقل عمومی ارزان و راحت بوده و این امر بارترافیکی را به واحدهای حمل و نقل عمومی شهرک مجاور آن یعنی شهرک دولت آباد تحمیل کرده است.

عدم وجود ایستگاه های حمل ونقل عمومی در سایت مسکن مهر دولت آباد باعث افزایش هزینه رفت وآمد وناکارآمدی حمل ونقل عمومی شهرک دولت آباد شده است ونارضایتی ساکنین این مجتمع ۵۰۰۰ واحدی را در پی داشته است.

تامین امنیت یکی از شاخصه های مهم در تامین آرامش و همچنین پایداری محله نقش اساسی ایفا می کند. باعنایت به اینکه مسکن مهر دولت آباد در غربی ترین نقطه شهر قرار گرفته و انتهای پروژه همجوار با زمین های غیر مسکونی و بعضا کشاورزی می باشد حضور ارگانهایی برای تامین امنیت نظیر کلانتری محلی ضروری ست.

تامین امنیت یکی از شاخصه های مهم در تامین آرامش و همچنین پایداری محله نقش اساسی ایفا می کند.باعنایت به اینکه مسکن مهر دولت آباد در غربی ترین نقطه شهر قرار گرفته و انتهای پروژه همجوار با زمین های غیر مسکونی وبعضا کشاورزی می باشد حضور ارگانهایی برای تامین امنیت نظیر کلانتری محلی ضروری ست.همچنین به دلیل رفت وآمد زیاد افراد مختلف در این محله سرقت های متعددی خصوصا در قسمت مشاع ساختمان ها صورت می گیرد که منجر به ایجاد نارضایتی برای ساکنین محله شده است.

کلانتری محلی در سایت مسکن مهر دولت آباد نیاز اساسی ساکنین این محله می باشد.

توسعه اجتماعی ـ اقتصادی پویشی دراز مدت است که بواسطه ارگان های رسمی وغیر رسمی در جامعه محقق می یابد وبتدریج آثار خود را در جامعه آشکار می کند.

در محله هایی نظر سایت مسکن مهر دولت آباد با چنین تراکمی می توان از انواع فرهنگ ها نام برد. مساله تاثیر فرهنگ های مختلف وشیوه برخورد افراد با فرهنگ های متفاوت امر مهمی در مبحث زندگی آپارتمان نشینی محسوب میشود.

افرادی که غالبا از روستا به شهر مراجعه کرده اند وتا پیش از این تجربه زندگی در آپارتمان ها را نداشته اند نیازمند آموزش شهروندی در این زمینه زندگی آپارتمانی وحدود مرزهای روابط اجتماعی حاکم می تواند باعث ایجاد مشکلات فراوانی گردد وآرامش ساکنان را تقلیل دهد که متاسفانه در این محله امر اطلاع رسانی وآموزش خانواده ها نادیده گرفته شده است که منجر به آسیب های اجتماعی فراوانی شده است.

دسترسی مناسب به امکانات اولیه نظیر آب، برق ، گاز ،تلفن و…از جمله عوامل تاثیر گذار برپایداری زندگی در یک مکان خواهد بود.کیفیت دسترسی به این زیر ساخت ها که نیازهای اولیه زندگی برای افراد را فراهم می کند تاثیر بسزایی بر میزان رضایتمندی از محیط زندگی دارد.

مهمترین مشکل در محله مسکن مهر دولت آباد کمبود آب آشامیدنی در اغلب ساعات می باشد.به لحاط اینکه آب تاثیر بسزایی بر سلامتی و بهداشت خانوارها دارد این مساله تاثیر سویی برزندگی ساکنان آن داشته، همچنین وجود یک کنتور آب مشترک برای هر بلوک (۲۰ واحدی ) در اغلب موارد نارضایتی ساکنان را بهمراه دارد.

برای ایجاد حس سر زندگی وآرامش وگذراندن ائقات فراغت برای ساکنان محله در نظر گرفتن فضای سبز ضروری است.

از منظر دیگر وجود فضای سبز به حفظ سلامت ساکنان وکاهش آثار آلودگی هوا نقش بسزایی دارد.در حال حاضر در بعضی از قسمت های مسکن مهر دولت آباد فضای سبز تدارک دیده شده و اجرایی گردیده است اما در سطح کل طرح این موضوع قابل مشاهده و حتی قابل قبول نیست به نوعی که سرانه فضای سبز با آمار جمعیتی همخوانی ندارد.

باعنایت به مشکلات مطرح شده در پژوهش مذکور، برای محله مسکن مهر دولت آباد موارد ذیل پیشنهاد می شود.

  • عدم جانمایی مناسب انواع کاربری های تجاری مورد نیاز در سایت مسکن مهر دولت آباد وجود دارد که باید جانمایی درستی برای کاربری های تجاری در این محله در نظر بگیند.
  • کاربری آموزشی در مسکن مهر دولت آباد بشدت نیاز است وباید مراکز آموزشی بیشتری در این محله احداث وآماده ارایه خدمات شود.
  • مسکن مهر دولت آباد فاقد مرکز بهداشتی است و با توجه به بعد جمعیت وهمچنین بعد خانوار یک مرکز بهداشتی وپزشکی مجهز مورد نیاز است.
  • شبکه تامین آب آشامیدنی باید تقویت شود که قطعی یا کمبود آب در محله مذکور نداشته باشیم.
  • ایستگاههای حمل ونقل شهری اعم از اتوبوس ـ تاکسی برای محله مذکور پیشنهاد می شود.
  • فضای سبز سایت مسکن مهر دولت آباد باید گسرتش یابد .چنین فضای سبزموجود پاسخگوی ۵۰۰۰ خانوار در محله نمی باشد.
  • نیاز به ایجاد مراکز تفریحی ،ورزشی وسرگرمی برای کودکان و نوجوانان احساس می شود و باید در دستور کار مسولان قرار گیرد.
  • وجود پلیس محله(کلانتری) در محله مذکور با توجه به موقعیت واحدها و همجواری آن با زمین های کشاورزی ومخروبه به آن ضروری بنظر می رسد.
  • ایجاد سایت اطلاع رسانی در مسکن مهر دولت آباد بشدت نیاز است چرا که فرهنگ آپارتمان نشینی وشهر نشینی در این سایت ضعیف بوده و نیاز به اطلاع رسانی وآموزش حقوق شهروندی می باشد.

گزارش: علی محمد اسلامپور ـ دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری

245304