پرسون بررسی کرد؛

با عیدی 1 میلیون و پانصد هزار تومانی امسال چه می‌توانیم بخریم؟

بحران‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم همزمان با شیوع کرونا سال نو امسال را برای مردم کشور دشوار ساخته است.
تصویر با عیدی 1 میلیون و پانصد هزار تومانی امسال چه می‌توانیم بخریم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، همیشه تا یادمان می‌آید فضای روزهای پایانی سال پر از ذوق و شوق است و کارمندان و کارگران به امید گرفتن عیدی روزهای خود را سپری می کنند.

حال که تورم در کشور به 50 درصد رسیده و قیمت اقلام خوراکی و پوشاک هم سر به فلک کشیده است، دیگر ذوقی برای کسی نمی‌ماند و امیدی به خرید نیازهای سالانه شب عید خود با عیدی 1 میلیون و پانصد تومانی نداریم.

تا اسم بازار شب عید می آید همه ما ایرانی ها شلوغی بازار صنف های مختلف و حراجی ها را به یاد می آوریم. اما برای نوروز امسال دیگر کسی اشتیاقی ندارد. زیرا اقلام آنقدر گران است که تمامی بازارها کساد است و مردم نیز ترجیح می دهند حقوق اندک خود را صرف هزینه‌های معیشتی ملزوم کنند. دیگر خانواده ها به سختی می توانند پوشاک نو بر تن دلبندان خود کنند.

وفتی که دولت رقم 1 میلیون و پانصد تومان را برای عیدی در نظر می‌گرفت آیا از قیمت اقلام مختلف با خبر بود؟ ادامه گزارش برای اطلاع مسئولین از قیمت ها می باشد که بدانند با عیدی 1 میلیون و پانصد تومان چه چیزی می توانند بخرند؟

مردم توانایی خرید میوه عید را ندارند

با جستجویی در وب‌سایت‌های خرید اینترنتی در کشور فهرستی از قیمت‌های میوه نشان می‌دهد که برای خرید عید نوروز خیلی هم نمی‌توان به عیدی دولت اتکا کرد، زیرا هر کیلو پرتقال ۳۵ هزار تومان، موز 60 هزار تومان، خیار۲۴ هزار تومان، هویج ۱۶۵۰۰ تومان، نارنگی ۲۹۵۰۰ تومان که مجموع آنها ۱۷۵ هزار تومان می‌شود و برای مصرف چند روز خانواده ۴ نفره در کشور است.

البته به قول یکی از مسئولین عزیز کشور خب اگر که میوه گران، مردم میوه نخورند اتفاقی رخ نمی دهد. پس ما هم به شما توصیه می کنیم اگر عید نوروز مهمان داشتید در را باز نکنید زیرا میوه گران است.

چای میل نکنید؛ گران است

چای نوشیدنی ثابت هر خانه ایرانی است. اما از ما به شما نصیحت که قید این نوشیدنی را بزنید. زیرا چای معمولی کیلویی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان ولی چای درجه یک کیلویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

شکر کیلویی ۱۵ هزار تومان و چای کیسه‌ای بسته صدتایی ۴۸ هزار تومان است و قیمت‌ها هر هفته تغییر می‌کند. قیمت مواد شوینده در دوران کرونا خیلی افزایش داشته است و تقریبا قیمت هر شوینده سه برابر شده است.

شاید هنوز برای چیدن میز نوروز امید داشته باشید. ولی آیا از قیمت شیرینی و آجیل خبر دارید؟ شیرینی تر معمولی مثلا نان خامه‌ای کیلویی ۷۵ هزار تومان است. گردوی درجه یک ایرانی کیلویی ۳۲۰ هزار تومان، پسته خوب کیلویی ۳۰۰ هزار تومان، بادام هندی ۳۰۰ هزار تومان و بادام درختی ۳۰۰ هزار تومان. پس هزینه خرید آجیل عید نوروز هم با جیب بی پول مردم کشور مواجه می شود.

بعد از این ارقام می گوییم بیخیال دیگر کی نوروز را دیده کی جشن گرفته؟! همان نان و ماست را می خوریم ولی برای کودک و نوجوان خودمان لباس نو می خریم. اما نمی دانیم که برای تیپ معمولی یک پسر نوجوان (خرید شلوار کت و هودی و کفش) ۳ میلیون تومان هزینه دارد. یعنی دو برابر عیدی دولت.

قیمت یک روسری معمولی ۸۰ هزار تومان و قیمت یک مانتوی معمولی تر 400 هزارتومان است و یک شلوار نخی راحتی برای خواب از ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. چکمه برای دختر خردسال ۶۰۰ هزار تومان کاپشن هم در حراج بالای ۶۰۰ هزار تومان است و برخی کاپشن های بچه گانه تا ۳ میلیون تومان هم هست. پس با عیدی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی دولت منتظر بوی عید و سفره هست سین و لباس نو نباشیم.

شما مخاطبان محترم پرسون برای ما بنویسید که با عیدی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی چه چیزهای می توانید بخرید؟

245272