سخنگوی سابق وزارت خارجه در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

فصل جدیدی از توافقات ایران و آژانس/ مهلت سه ماهه به اعضای 1+5

نتیجه سفر دبیرکل آژانس به ایران و مذاکراتی که انجام شد این بود که ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی را عملی خواهد کرد و پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند اما برای این‌که آن‌ها بهانه‌ای نداشته باشند و زمینه کافی برای هماهنگی‌های لازم برای لغو تحریم‌ها را فراهم کنند سه ماه به آژانس مهلت داده شد. در طی این مدت جمهوری اسلامی ایران کار نظارت را بر عهده می‌گیرد و دوربین‌ها این نظارت را انجام می‌دهند اما اطلاعات آن را در اختیار آژانس قرار نخواهیم داد.
تصویر فصل جدیدی از توافقات ایران و آژانس/ مهلت سه ماهه به اعضای 1+5

رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت خارجه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص بیانیه آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: براساس مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی و مهلتی که برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو 1+5 سابق یا 1+4 فعلی در خصوص برجام تعیین کرد، باید در پنجم اسفندماه این پروتکل الحاقی به دلیل عدم اجرای تعهدات طرف مقابل متوقف می‌شد.

مهمانپرست بیان کرد: نتیجه سفر دبیرکل آژانس به ایران و مذاکراتی که انجام شد این بود که ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی را عملی خواهد کرد و پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند اما برای این‌که آن‌ها بهانه‌ای نداشته باشند و زمینه کافی برای هماهنگی‌های لازم برای لغو تحریم‌ها را فراهم کنند سه ماه به آژانس مهلت داده شد.

وی در ادامه تشریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کار نظارت را بر عهده می‌گیرد و دوربین‌ها این نظارت را انجام می‌دهند اما اطلاعات آن را در اختیار آژانس قرار نخواهیم داد.

سخنگوی سابق وزارت خارجه افزود: اگر در فاصله سه ماه آن‌ها به تعهدات خود عمل کنند و تحریم‌ها را لغو کنند، این اطلاعات را در اختیارشان خواهیم گذاشت و اگر عمل نکردند به این معنا خواهد بود که ایران از همان ۵ اسفند اجازه عملکرد آژانس بر مبنای پروتکل الحاقی را به آن‌ها نداده است.

مهمانپرست همچنین تصریح کرد: نشست‌های تعریف شده‌ای را در قالب برجام و موضوعات فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشور در قالب نشست‌های 1+4 پیش‌بینی کرده‌ایم چرا که ممکن است آن‌ها بخواهند از ایالات متحده آمریکا به عنوان عضو سابق دعوت کنند که در نشست شرکت کند و ممکن است بحث‌های کارشناسی بخواهد صورت بگیرد. این یک فرصت زمانی سه ماهه است که به اعضای آژانس و برجام داده شده که به تعهدات خود عمل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند باید تحریم‌ها به صورت یکجا و در عمل لغو شود و باید شرایط کشور ما برای فعالیت‌های اقتصادی با سایر کشورها، مبادلات بانکی، انتقال ارزی و درآمدهای کشورمان بدون هیچگونه مانع و مشکلی رقم بخورد.

رامین مهمانپرست در پایان گفت: اگر اعضای کشورهای 1+4 یا آمریکایی‌ها که ادعا می‌کنند می‌خواهند به برجام برگردند، به این تعهدات خود عمل کنند و ما در عمل مشاهده کنیم که تحریم‌ها بی‌اثر شده و کنار گذاشته شده است شرایط برای همکاری در این قالب در آینده بعد از سه ماه فراهم خواهد شد و اگر به هر دلیلی آن‌ها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند هیچ دلیلی وجود ندارد که ما همچنان به تعهدات یک طرف خود ادامه دهیم.

245199

مطالب مرتبط