به بهانه شهادت سرباز وظیفه در ایست بازرسی گاومیشان در شهرستان دره شهر:

سربازی اجباری یا سربازی حرفه ای؟

شب گذشته عده ای ناشناس به ایست بازرسی گاومیشان واقع در شهرستان دره شهر استان ایلام با استفاده از سلاح گرم حمله ور شدند. متاسفانه در پی این درگیری مسلحانه دو نفر از عوامل ناجا به فیض شهادت نائل شدند.
تصویر سربازی اجباری یا سربازی حرفه ای؟

به گزارش سایت خبری پرسون از ایلام، شب گذشته عده ای ناشناس به ایست بازرسی گاومیشان واقع در شهرستان دره شهر با سلاح گرم حمله کردند. متاسفانه این حادثه منجر به شهادت ستوان یکم روح اله باصره و سرباز وظیفه محمدمهدی دریکوند شد.

صبح امروز نیز فرمانده انتظامی استان ایلام؛ سرهنگ دلاور القاصی مهر با حضور در بیمارستان امام خمینی(ره) شهر ایلام از ستوان یکم باصره عیادت کرد.

تعدادی سربازانی که در درگیری با اشرار با سابقه، گروهک های تروریستی آموزش دیده و قاچاقچیان حرفه ای به شهادت رسیده اندکم نیست و متاسفانه هر سال حداقل چند سرباز به شهادت می رسند.

یکی از اصلی ترین دلایل شهادت این سربازان، این است یک فرد با چند ده تا تیر انداختن در میدان تیر، چیزی از درگیری مسلحانه یاد نمی گیرد و یک فرد غیر حرفه ای برای این کار محسوب می شود.

در سال های گذشته بحث برچیده شدن این میراث رضاخانی در محافل و احزاب مختلف سیاسی بیشتر شده است و تقریبا از تمامی جناح های کشور، افرادی هستند که مخالف سربازی اجباری باشند.

در بحث اجرای قانون سربازی اجباری مسائل مختلفی وجود دارد که یکی دیگر از مسئله تحقیر شدن سرباز توسط مافوق می باشد. البته این مسئله شاید برای تمامی سربازان پیش نیامده باشد، اما موارد از این دست نیز کم نیست.

همین چند وقت پیش بود که نماینده محترم استان سبزوار در مجلس شورای اسلامی، زمانی که میخواست با ماشین وارد خطر ویژه اتوبوس شود، با جلوگیر سرباز وظیفه ای رو به رو شد و در نهایت با یک سیلی به سرباز اهانت کرد. البته این نماینده مجلس شورای اسلامی با فشار و رسانه و قبول کردن اشتباه خودش از همه مردم عذر خواهی کرد.

سربازی اجباری در حال حاضر در حدودا، 10 کشور اجرا می شود و تقریبا در اکثر نقاط جهان این مدل از سربازی دیگر به رسمیت شناخته نمی شود، زیرا کارایی سرباز حرفه ای بسیار بیشتر از سربازی است که با چند بار میدان تیر بخواهد در مقابل اشرار مسلح مقابله کند.

هر چند وضعیت سربازان وظیفه در کشور نسبت به قبل مقداری بهبود یافته است اما باید مسئولان مربوط به این موضوع، یک بار این مسئله را برای همیشه حل کنند تا شاید از این دست اتفاقات کمتر رخ بدهد و ماردارانی که فرزندانشان را به سربازی می قرستند با خیال راحت تری سر را بر روی بالشت خود بگذارند..

لازم به ذکر است افشار خسروی زاد؛ دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام نیز با صدور دستورات قضایی به شناسایی و دستگیری عوامل حمله مسلحانه به ماموران ناجا در پل گاومیشان شهرستان دره شهر تاکید کرد.

نوروزی_ استان ایلام

245056