فرودگاه بروجرد پروژه ای که به تاریخ پیوست

یادداشت/فرودگاه بروجرد یکی از طولانی ترین پروژه های تاریخ ایران است. پروژه ای که طی بیست سال تنها زمین احداث آن مشخص شده است. این پروژه رویایی تنها بیست سال چشم انتظاری جمعیت چهارصد هزار نفری  بروجرد و پله انتخاب شدن نمایندگان این شهر را برای رسیدن به کرسی خانه ملت را در پی داشته است.

تصویر فرودگاه بروجرد پروژه ای که به تاریخ پیوست

سایت خبری پرسون- نمایندگان پیشین و حال بروجرد در بیست سال گذشته روی کاغذ این پروژه را پیگیری کرده اند و گاهی از زمین خاکی آن بازدید کرده و با آن عکس یادگاری گرفته اند. احداث فرودگاه بروجرد قبل از افتتاح فرودگاه خرم آباد تصویب شد. با بررسی موقعیت استراتژیک صنعتی، جغرافیایی و پروازی احداث این فرودگاه در بروجرد ضروری تر و کاربردی تر از وجود آن در خرم آباد است که در حصار کوه های بلند قرار گرفته است.

دشت پهناور بروجرد جایگاه مناسبی برای احداث باند بلند پروازی است. هواپیماه های پهن پیکر به راحتی می توانند در این دشت فرود بیاییند. دشت بروجرد از نظر کارشناسان معماری و صنایع هوایی بهترین مکان از دید خلبان ها برای پرواز و فرود و مانور را نسبت به فرودگاه خرم آباد دارد. فرودگاه خرم آباد به علت باند کوچک و وجود کوه ها نمی تواند میزبان هواپیمایی جز فوکر ۱۰۰ باشد. فوکر ۱۰۰ هواپیمایی کوچک تر از دیگر هواپیما های مسافری و ترابری است.

احداث فرودگاه بروجرد از نظر پیشبرد اهداف اقتصادی و صنعتی لرستان موثرتر از فرودگاه خرم آباد است. وجود کارخانجات بزرگ نساجی، اکسیر، داملران، عظیم خودرو، سیم لاکی، ماکارانی سازی، مجموعه شهرک های سنگ، فولاد نورد سپاهان و تولیدات باغی و کشاورزی در بروجرد نسبت به وجود محدود صنایع خرم آباد احداث این فرودگاه را ضروری تر می کند.

همجواری بروجرد با استان های راهبردی همدان و مرکزی با توجه به صنعتی و نظامی بودن این استانها وجود این فرودگاه در بروجرد را قابل قبول تر می کند. با توجه به قرار گرفتن بروجرد در همجواری کارخانجات استراتژیک اقتصادی سیمان، بافت عظیم گردشگری طبیعی و صنایع نظامی مهم دورود و با توجه به راه ترابری صعب العبور دورود به خرم آباد احداث فرودگاه بروجرد بسیار حائز اهمیت تر از فرودگاه خرم آباد تر است.

احداث فرودگاه بروجرد از نظر نظامی نیز مهم است. وجود تنها پادگان مهندسی رزمی خاورمیانه در بروجرد و نزدیکی آن به استان همدان و وجود پایگاه شکاری این استان، وجود فرودگاه را در بروجرد ضروری تر می کند. انتقال سریع تجهیزات گروه ۴۱۱ مهندسی به دیگر نقاط غرب، مرکز و جنوب با توجه به راه کوهستانی لرستان وجود این فرودگاه را از نظر نظامی نیز حائز اهمیت نمونده است. نقش راهبردی و تاریخی گروه ۴۱۱ مهندسی در هشت سال دفاع مقدس با احداث طولانی ترین پل شناور نظامی در عملیات آزاد سازی جنوب به طول سیزده کیلومتر که در تاریخ جنگ های قرن بیست بی نظیر بود دلیلی بر اثبات استراتژیک بودن این پادگان برای عملکرد نظامی کشور است.

با توجه به مطالب عنوان شده از اهمیت وجود فرودگاه در بروجرد حال نگاهی به روند پیگیری این پروژه رویایی خواهیم کرد.

وعده هایی که در ۲۰ سال اخیر برای توسعه بروجرد و حتی استان شدن این شهر همچنان بر روی کاغذ و یا در بوق بلندگوهای تبلیغاتی مانده و وعده هایی است که اغلب مردم از آنها به عنوان طنزهای انتخاباتی در محافل و شبکه های اجتماعی یاد می کنند.

زمانی فریاد برخوردار بودن بروجرد از فرودگاه گوش فلک را پر میکرد و هر سال گروههایی از سازمان هواپیمایی کشور و وزارتخانه های مختلف به بروجرد سفر می کردند، زمین مورد نیاز فرودگاه جانمایی می شد و اعتباراتی تخصیص داده می شد، و هر بار در آستانه تبلیغات انتخابات این فریاد بیشتر و بیشتر به گوش می رسید که توسعه و برخورداری از فرودگاه حق مردم بروجرد است غافل از اینکه فرودگاه خرم آباد در ۱۰۰کیلومتری بروجرد آنگونه که باید با توجه به هزینه های بالا مسافر ندارد.

فریاد برخوردار بودن از ایستگاه راه آهن و متصل شدن بروجرد به شبکه ریلی کشور آرزوی دیگری بود که در دل هر بروجردی جوانه زد و کودکانمان با این امید بزرگ شدند و امروز جوانانی هستند که می خواهند با حضور در انتخابات برای تحقق این وعده های توخالی تصمیم بگیرند.

وعده غیر عملی برخورداری بروجرد از منطقه ویژه اقتصادی که زمینه ساز ایجاد ۱۰هزار شغل می خواست بشود و تحول اقتصادی مهمی در منطقه ایجاد نماید شعار کاغذی دیگری بود که بارها و بارها در گوش مردم گفته شد خوابی که هرگز تعبیر نشد.

خروجی روان آب شهرستان بروجرد ۳۰۰ میلیون متر مکعب است که در صورت احداث سد می توان این میزان آب را ذخیره سازی کرد تا مردم فریاد برخورداری از سد را سر بدهند و این خواسته به حق و قانونی شعار تبلیغاتی دیگری شد که بعد از ۱۰سال و حتی بیشتر هنوز بروجرد با ۲ نماینده نتوانسته این رویا را تعبیر نماید و هنوز احداث سد آبسرده با ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی همچنان آرزویی برآورده نشده باقی مانده و در اواخر دهه ۷۰و اوایل دهه ۸۰ احداث سد کپرگه از دستور خارج شد.

امروز شرایط شهرستان به گونه ای تغییر کرده است که نه تنها اشتغال جدید ایجاد نشد بلکه با تعطیلی کارخانه های بزرگ و کوچک این شهرستان موجی از بیکاری نیز در سطح شهرستان ایجاد شد که اگر چه بخشی از این موج ایجاد شده ناشی از تحریم بود اما بخش مهمتری بی تدبیری مسوولان را نشان می داد چرا که امروز برغم وجود همان تحریم شاهد احیا برخی از واحدهلای صنعتی راکد هستیم.

متاسفانه این شهرستان به رغم افزایش جمعیت و گستردگی بافت شهری و برخورداربودن از نیروی انسانی کارآمد و متخصص و همچنین امکانات و تجهیزات آنگونه که باید توسعه نیافته و این عدم پیشرفت منجربه فراهم شدن بستر مهاجرت برای بسیاری ازشهروندان بروجردی شده است.

این شهرستان دارای جاذبه های توریستی و گردشگری طبیعی، معنوی و انسانی بسیاری است که متاسفانه به صورت مناسب و مطلوب معرفی وساماندهی نشده اند و انتخاب افرادی توانمند و کارآمد بدور از گرایش سیاسی و جناحی می تواند صدای واحد مردم را که توسعه همه جانبه بروجرد است به صدایی واحد تبدیل نماید و آرزوهای دیرینه را جامعه عمل بپوشاند.

مردم بروجرد امروز تشنه همسو بودن ۲ نماینده و صدای واحد برای توسعه شهر و رفع مشکلات هستند این مردم امروز دیگر آرزوی داشتن فرودگاه و راه آهن را ندارند بلکه آرزو دارند صنعت کشاورزی بیش از قبل رونق گیرد و واحدهای صنعتی راکد احیا و با برخوردار بودن از سد از خشکسالی و وقوع سیلاب در منطقه جلوگیری شود.

بیشتر شهروندان بروجرد علت عدم این توسعه یافتگی بروجرد را سومدیریت برخی مدیران وتنگ نظری های مسوولان درتامین اعتبارات می دانند برخی دیگر از شهروندان نیز براین باورند که در بروجرد موضوعات فرهنگی و اجتماعی و حتی مسایل شهری تحت الشعاع مسایل حزبی و جناحی قرار گرفته و آنچه موجب عقب گرد این شهرستان شده تداخل سیاست درتوسعه وپیشرفت شهری است.

گلایه مردم این شهرستان از نحوه عملکرد نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی، ضعیف عمل کردن شورای اسلامی شهر و شهرداری در اداره امور شهری از دیگرعواملی هستند که درعقب گرد و عدم توسعه یافتگی بروجرد تاثیرمستقیمی داشته است.

شهروندان بروجردی براین باورند ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، احداث کارخانه سیلیس، عدم رونق صنعت گردشگری و بی توجهی به جاذبه های تاریخی و مذهبی و طبیعی بروجرد، برخوردار بودن از ۲۵۰ مدرسه فرسوده، و راکد ماندن چرخ اقتصاد بروجرد با تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و سنگبری ها ونیز وجود مشکلات مالی دربرخی از واحدهای صنعتی بزرگ و تاخیر در پرداخت حقوق کارگران این واحدها جزیی از مشکلاتی هستند که راه توسعه یافتگی بروجرد را سد کرده است.

قرار گرفتن بروجرد در دروازه استان لرستان و قرار گرفتن درجاده ترانزیتی غرب و شمال به جنوب کشور، وجود ۴۰۰ واحد صنعتی، برخوردار بودن از ۱۱ سراب پرآب و ۶۸ هزارهکتار اراضی کشاورزی و باغات مستعد همه عواملی است که اگر خوب به کارآیند توسعه نیافتگی از این شهر رخت برمی بندد.

مهدی بیرانوند روژمان ـ استان لرستان

244930