پرسون از شهر دباغ خانه ها گزارش می دهد؛

نگاهی به صنعت چرم همدان از دیروز تا امروز

صنعت چرم همدان از دیروز تا امروز به دلیل تغییر سبک زندگی تغییر ماهیت داده و از تولید چرم سنتی به سوی تولید مصنوعات چرمی رفته است .
تصویر نگاهی به صنعت چرم همدان از دیروز تا امروز

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، همدان از قدیم به شهر دباغ خانه ها مشهور بوده و در صنعت چرم در ۱۰۰ سال گذشته حرف نخست را در کشور می زند.

در زمان های گذشته چرم همدان به دلیل مرغوبیت و کیفیت به کشورهای ایتالیا، هند و چین صادر می شد.

به طوری که تنها کارخانه چرم همدان با مشارکت ایتالیایی ها ساخته شد و اکنون توانسته مستقل عمل کند و محصولاتی همچون سالامبور، چرم و دو محصول دیگر را برای بازار مصرف کننده تولید کند.

اسلامی مدیر کارخانه چرم همدان در خصوص فعالیت این کارخانه گفت: کار این کارخانه با ۲۰ نفر شروع شد و اکنون به ۲۵۰ نفر شاغل در کارخانه چرم به طور مستقیم و غیر مستقیم رسیده ایم.

وی افزود: این کارخانه برای ۴۰ تا ۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده و تا قبل از شیوع ویروس کرونا ۲۰ تن چرم به کشورهای چین و هند صادر می کرد.

اسلامی ادامه داد: در حال حاضر کارخانه درصدد ورود به بازار داخلی است.

مدیر کارخانه چرم همدان خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک قرار است با همکاری و اشتغال ۷۰ نفر کیف و کفش چرم در کارخانه برای ورود مستقیم به بازار داخلی تولید شود.

وی بیان کرد: کارخانه چرم روزانه ۲ هزار جلد چرم تولید می کند.

اسلامی در خصوص مشکل کارخانه چرم همدان نیز اظهار کرد: تحویل گرفتن پوست سالم دام برای کارخانه حایز اهمیت است به طوری که برای داشتن پوست سالم دام نیاز به گسترش دامداری صنعتی هستیم.

فعالیت ۱۰۲۱ کارگاه مصنوعات چرمی در همدان

هاشم مظاهری معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو با سایت خبری پرسون گفت: در حال حاضر در رشته مصنوعات چرمی دارای یک هزار و ۲۱ کارگاه در سطح استان هستیم و در این رشته یک هزار و ۷۰۰ شاغل داریم.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۸۰ درصد به صورت خانگی فعال هستند افزود: هم اکنون ۱۶ واحد چرم سنتی و ۶ واحد دباغی سنتی در همدان فعال است که درصدد حمایت و حفظ این واحدها هستیم.

مظاهری با بیان اینکه امسال دولت به صنعتگران تسهیلات آسیب از کرونا داده است گفت: در مجموع به همه صنایع دستی آسیب دیده از کرونا در استان همدان ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی در خصوص حمایت از صنعت چرم همدان تصریح کرد: به افراد ماهر در این زمینه جواز رایگان و تسهیلات ویژه پرداخت می شود و برای رونق بیشتر این صنعت کلاس هایی در روستا و شهر و نمایشگاه هایی به صورت سالانه برگزار می شود.

مظاهری با اشاره به اینکه چرم سنتی همدان به دلیل تغییر سبک زندگی امروزی به تدریج کمرنگ شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید مصنوعات چرمی به دلیل استقبال بیشتر مردم در همدان گسترش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه امروزه ساخت محصول دستی چرم سنتی سخت و زمان بر است گفت: با این وجود چرم سنتی هنوز هواخواه خود را دارد که مستلزم داشتن نیروی انسانی و پای کار است.

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان افزود: از مجموع صد درصد تولید چرم همدان ۷۰ درصد به صورت صنعتی و ۳۰ درصد به صورت سنتی تولید می شود.

منیژه فرهانپور-استان همدان

244875