جلیل جباری در گفت‌وگو با پرسون:

ممنوعیتی برای سفر به آذربایجان‌غربی وجود ندارد/ اسکان در چادر ممنوع

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: افرادی مجاز به سفر هستند که از قبل محل اسکان و اقامت خود را انتخاب و رزرو کرده باشند و این افراد بایستی مراکز اقامتی را برای اسکان خود انتخاب کنند که تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی و وزارت بهداشت باشد و طی نوروز به طور جد از اسکان افراد در مراکز غیر مجاز، مهمان‌سراهای دولتی، چادرها و یا فضاهای غیر مجاز ممانعت به عمل خواهد آمد.
تصویر ممنوعیتی برای سفر به آذربایجان‌غربی وجود ندارد/ اسکان در چادر ممنوع

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، طی روزهای اخیر با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و تعطیلات نوروزی اظهارات متفاوتی در خصوص سفرهای نوروزی 1400 اعلام شده است و از سفرهای ایمن تا محدودیت‌هایی برای سفر در دستور کار قرار دارد. باتوجه به شرایط شیوع کرونا در سطح جامعه و در شهرهای استان‌ها و تغییر رنگ شهرها امکان سفر به آن مناطق وجود نخواهد داشت.

کمتر از یک ماه دیگر به پایان سال 99 مانده است و زمزمه سفرهای نوروزی به گوش می‌رسد اما بسیاری از مردم و آژانس‌های مسافرتی هنوز نمی‌دانند تکلیفشان با سفرهای نوروزی چه می‌باشد و مردم هم تقریباً بلاتکلیف هستند به خصوص آن‌ها که عید نوروز سال ۹۹ را به امید پایان شیوع ویروس گذراندند و قصد داشتند تا نوروز ۱۴۰۰ آن را جبران کنند. وزارت گردشگری بر انجام سفرهای ایمن تاکید دارد و وزارت بهداشت نیز تلویحاً با این گونه سفرها موافق است.

برای در جریان قرار گرفتن سفر به استان آذربایجان‌غربی گفت‌وگویی با جلیل جباری مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

پرسون: با توجه به شرایط شیوع کرونا در جامعه و نزدیک شدن به ایام نوروز و تعطیلات نوروزی تکلیف سفرهای نوروزی در استان به چه شکل خواهد بود؟

در رابطه با بحث سفرهای نوروزی در استان آذربایجان‌غربی ما تابع مصوبات ستاد مبارزه با کرونای کشور و استان هستیم و براساس تصمیمات ستاد پیش خواهیم رفت.

برای سفرهای نوروزی طرحی آماده شده است و هدف‌گذاری ستاد کرونای کشور و استان به تبع آن وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی برنامه‌ریزی برای انجام سفرهای هدفمند و مدیریت شده و تحت نظارت، و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بر این اقدام معتقد است که با اجرای سفرهای هدفمند و برنامه‌ریزی شده و علی الخصوص ساماندهی سفرهای مسوولانه می‌تواند در پیش‌گیری شیوع کرونا موثر باشد.

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بر این اقدام معتقد است که با اجرای سفرهای هدفمند و برنامه‌ریزی شده و علی الخصوص ساماندهی سفرهای مسوولانه می‌تواند در پیش‌گیری شیوع کرونا موثر باشد.

سفرها زمانی که پراکنده باشد و اقامت در مراکز اقامتی و فضاهای غیر مجاز و مکان‌های که پروتکل‌های بهداشتی در آن مکان رعایت نمی‌شود خود به خود باعث افزایش شیوع کرونا خواهد شد اما وقتی اقامت در مراکز و هتل‌های که تحت نظارت وزارت بهداشت باشد در کاهش شیوع کرونا موثر خواهد بود.

سفرهای هدفمند باعث کاهش تجمعات خانوادگی و کاهش دید و بازدیدهای نوروزی خواهد شد و سفرهای هدفمند و مسوولانه باعث حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا می‌شود.

با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و شیوع کرونا و خستگی جامعه از وضعیت موجود، این سفرهای هدفمند و مسوولانه موجب نشاط و آرامش در خانواده خواهد بود و از دیگر اهداف سفر ایمن هدایت سفر به مناطق امن در وضعیت رنگ آبی و زرد می‌باشد.

پرسون:چه افرادی مجاز به سفر خواهند بود؟

افرادی مجاز به سفر هستند که از قبل محل اسکان و اقامت خود را انتخاب و رزرو کرده باشند و این افراد بایستی مراکز اقامتی را برای اسکان خود انتخاب کنند که تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی و وزارت بهداشت باشد و طی نوروز به طور جد از اسکان افراد در مراکز غیر مجاز، مهمان‌سراهای دولتی، چادرها و یا فضاهای غیر مجاز ممانعت به عمل خواهد آمد.

پرسون: آیا برای مسافرت نوروزی به استان ممنوعیت وجود دارد؟

سفرهای نوروزی بستگی به شرایط کرونایی و افزایش یا کاهش تعداد مبتلایان به کرونا در این ایام خواهد داشت و انجام این سفرها نیز به تصمیم ستاد کرونای کشوری و استان بستگی خواهد داشت.

ممنوعیت سفر وجود ندارد اما سفرهای نوروزی محدود خواهد شد و باید توجه داشت که تردد با سفر متفاوت است سفر از نظر وزارت گردشگری به آن معنی است که مسافر در مراکز اقامتی اسکان داشته باشد.

سفرهایی در قالب تور گردشگری برگزار می‌شود و ستاد کرونای کشور و استان هر نوع چهار چوب و قانونی را برای سفرهای نوروزی تدوین کند میراث فرهنگی نیز در خصوص شیوه اجرا از دستورات و مصوبات ستاد تبعیت خواهد کرد.

پرسون: شیوع کرونا در کشور و به تبع آن در استان چه تاثیری بر حوزه گردشگری گذاشته است؟

با توجه به اینکه در طول یک سال گذشته با شیوع کرونا از نوروز 98 تا کنون حوزه گردشگری با کاهش مسافرت‌ها و ممنوعیت‌ها و بازدیدها و اقامت مواجه شد این بخش دچار ضرر و زیان و آسیب جدی شد که به طور کامل این خسارت مشهود می‌باشد.

آسیب کرونا به تمام حوزه‌های اقتصادی از جمله حمل و نقل، صنوف، بسیار جدی بوده است و طی یکسال گذشته با توجه به آخرین آمار در بحث گردشگری استان شاهد کاهش 90 درصدی اقامت در مراکز اقامتی آذربایجان‌غربی هستیم و فقط 10 درصد مراکز اقامتی استفاده شده است که این میزان بسیار ناچیز است.

طی سال 99 مجموع اقامت در مراکز اقامت تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی در حدود 81 هزار و 277 نفر است در حالی که این آمار در سال 98 به میزان 766 هزار و 298 نفر رسید که این آمار نشان‌دهنده کاهش 90 درصدی اقامت مسافران علی رغم سرمایه‌گذاری‌های مناسبی که در حوزه تاسیسات گردشگری و مجتمع‌های گردشگری و مراکز اقامتی، بوم‌گردها، ایجاد شده بود را شاهد بودیم.

شیوع کرونا در کشور و به تبع آن در استان حدود 150 میلیارد تومان به آژانس‌های مسافرتی، مراکز اقامتی، موسسات آموزشی گردشگری، کارگاه‌های تولیدی و فروشگاه‌های صنایع دستی، سرمایه‌گذاری‌های گردشگری، استان آسیب وارد کرده است.

پرسون: برای دوران پسا کرونا چه تدابیری اندیشه شده است که بتوان تا حدودی آسیب‌ و خسارت‌های ناشی از کرونا که به بخش اقتصادی وارد شده است را جبران کرد؟

پیش‌بینی می‌شود بعد از اتمام شیوع ویروس منحوس کرونا و محدودیت‌های کرونایی، شاهد حجم بسیار بالای سفر خواهیم بود و در این میان بحث نظارت بر اماکن گردشگری و مراکز اقامتی بیشتر خواهد شد .آماده سازی تاسیسات گردشگری برای میزبانی از جامعه مخاطب در ایام پس از کرونا در برنامه خواهد بود هدایت و افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش فضاهای جدید گردشگری برای جذب مسافر و بهره برداری از سرمایه‌گذاری‌های در حال اجرا از دیگر اهداف میراث می‌باشد که با بهره برداری از این پروژه‌ها در حدود 25 تا 30 درصد به فضاهای گردشگری استان در سال 1400 اضافه خواهد شد.

بحث سرمایه گذاری در تاسیسات مدرن گردشگری از جمله مجتمع‌های آب درمانی، زیپ لاین، پل های معلق، می‌تواند جاذب سفر باشد و تبلیغات و معرفی‌ و اطلاع رسانی ظرفیت‌های گرشگری مشوق هرچه بیشتر برای جذب مسافر خواهد بود.

از دیگر برنامه‌ها برگزاری جشنواره ملی گردشگری در استان است که طی 2 سال پی یا پی جشنواره ملی گردشگری را در استان برگزار کردیم متاسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این جشنواره برگزار نشد.

جشنوارهای شهرستانی و منطقه‌ای مثل جشنواره تخت سلیمان، جشنواره حسنلو، شمس در خوی و جشنوارهای فرهنگی که متناسب با آداب و رسوم و تاریخ نواحی و مناطق استان برنامه ریزی شده است که در ایام پسا کرونا اجرایی شود.

گفت‌وگو از رقیه وکیلی

244684