گزارش پرسون از آینده جمعیت کشور؛

سراشیبی نرخ باروری در ایران/ مسئولان یا مردم؛ متهم اصلی کیست؟

اگر مسئولان و متولیان امر به مسئله کاهش نرخ باروری به معنای علمی و عملی ورود پیدا نکنند در آینده ای نزدیک حتی خانواده ها از پروژه «تک فرزندی» عبور خواهند کرد و سیگنال هایی از این رویداد در بستر جامعه از هم اکنون احساس می شود.

تصویر سراشیبی نرخ باروری در ایران/ مسئولان یا مردم؛ متهم اصلی کیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از مسایلی که در این روزها بسیار از آن سخن به میان می آید، بحث کاهش نرخ باروری در کشور است و با جستجویی اندک در فضای مجازی به عینه شاهد کاهش محسوس نرخ باروری در ایران هستیم.

جالب اینجاست که سرعت کاهش نرخ باروری در ایران در جهان رتبه نخست را داراست و با این سرعتی که در بحث نرخ باروری در کشور می بینیم در آینده ای نزدیک ایران به عنوان پیرترین کشور جهان شناخته می شود.

میانگین نرخ باروری در ایران در حال حاضر 1.6 درصد است و این آمار در برخی از استانها حتی از این عدد پایین تر است.

شهین درخشنده؛ استاد دانشگاه و جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون با تایید این آمارها بیان داشت: هر معلولی از علتی سرچشمه می گیرد، حال باید پرسید که علت این کاهش محسوس نرخ باروری در ایران در چه چیزی نهفته است.

این جامعه شناس ادامه داد: کاهش نرخ باروری در ایران که در طول 30 سال اخیر روی داده است، به عوامل بسیاری به ویژه دو عامل مهم اقتصاد و فرهنگ گره خورده است.

درخشنده با تاکید بر اینکه این سرعت کاهش نرخ باروری متعلق به 300 سال است نه 30 سال، عنوان داشت: نبود بسیاری از زیرساخت های اولیه در کشور، ترس از آینده شغلی، مشکلات فرهنگی و اقتصادی و دهها علت دیگر همه دست به دست همه داده اند تا ایران با کاهش چشمگیر نرخ باروری روبرو شود.

دکتر داریوش خانه ئی، روانشناس و مدرس دانشگاه نیز در این باره به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: به جز عوامل فرهنگی و اقتصادی، باید تغییر نگرش ها را در این رویداد دخیل بدانیم.

دکتر خانه ئی در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت کنونی جامعه باعث تغییر بسیاری از ویژگی های شخصیتی و تیپ های افراد شده است، عنوان کرد: نوع نگاه همسران کنونی با همسران دهه 50 یا 60 کاملا تغییر پیدا کرده است و بی شک باید منتظر کاهش بیشتر نرخ باروری در ایران باشیم.

این روانشناس تاکید کرد: باید اعتراف کرد که اگر مسئولان و متولیان امر به این مسئله به معنای علمی و عملی ورود پیدا نکنند در آینده ای نزدیک حتی خانواده ها از پروژه «تک فرزندی» عبور خواهند کرد و سیگنال هایی از این رویداد در بستر جامعه از هم اکنون احساس می شود.

دکتر خانه ئی نبود مشوق های لازم را عامل دیگری در تغییر یعنی کاهش نرخ باروری در کشور دانست و گفت: زمانی که خود مسئولان خط فقر را رسما اعلام می کنند و در مقابل قریب به اتفاق خانوارهای ایرانی زیر این خط قرار دارند، طبیعی است که علاقه به فرزندآوری در زوج ها کاهش داشته باشد و جای تعجبی در این باره نیست.

به گفته این روانشناس آینده کشور در بحث نیروی انسانی بسیار بغرنج خواهد بود به طوری که از هم اکنون شاهد پیش لرزه های این امر در کشور هستیم.

سردرگمی مسئولان، متولیان و دولتمردان در بحث اصلاح ساختار جمعیتی کشور به یکی از دغدغه های مهم کشور تبدیل شده است.

کاهش جمعیت، کاهش نرخ باروری و در مقابل سرعت بالای پیر شدن جمعیت یک کشور عملا در بُعد امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تبعات بسیاری به دنبال دارد.

آیین مهر ـ استان کردستان

244661