مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

ساخت ویلا، باغ تالار و سفره خانه بهانه ای برای نابودی اراضی کشاورزی شده است

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: طمع ساخت ویلا، باغ تالار و سفره خانه برای جذب مسافران استان های همجوار باعث از بین رفتن نیمی از مراتع کشاورزی و طبیعی لرستان در برخی از نقاط شده است.

تصویر ساخت ویلا، باغ تالار و سفره خانه بهانه ای برای نابودی اراضی کشاورزی شده است

لرستان ـ بهرام میر دریکوند؛ مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در گفت وگو با خبرنگار پرسون خبر از افزایش قانون شکنی در حفظ اراضی کشاورزی لرستان داد و گفت: اراضی کشاورزی لرستان با خطر جدی نابودی روبرو شده است. کمبود نیروی نظارتی، طمع ساخت سفره خانه، ویلا و باغ تالار از دلایل مهم به خطر افتادن اراضی کشاورزی لرستان است.

وی افزود: نبود نظارت در پرونده های تغییر کاربری اراضی کشاورزی باعث رشد ساخت و ساز بی رویه در اراضی لرستان شده است.

میر دریکوند در ادامه بیان کرد: قانون شکنی در حوزه حفظ اراضی کشاورزی لرستان طی پنج سال گذشته بوجود آمده است. طمع ساخت ویلا، باغ تالار و سفره خانه به بهانه جذب مسافران استان های همجوار باعث از بین رفتن نیمی از مراتع کشاورزی و طبیعی لرستان در برخی از نقاط شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به مهاجرت سرمایه داران خوزستان به لرستان و افزایش ویلا سازی در باغات و مراتع خوش آب و هوای استان اظهار کرد: آب و هوا و طبیعت بکر لرستان سرمایه داران جنوبی را جذب کرده است. حضور این سرمایه داران نه تنها باعث پیشرفت اقتصادی استان نشده است بلکه نابودی باغات و مراتع کشاورزی بکر لرستان را به بهانه ویلا سازی رقم زده است.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری بر اساس قانون جرم تلقی می‌شود، گفت: به استناد ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی هرگونه تغییر کاربری در اراضی زراعی و باغی جرم محسوب شده و با خاطیان امر بر اساس قانون برخورد قضایی لازم به عمل خواهد آمد.

میردریکوندی بیان کرد: در همین راستا همکاران امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان با پایش حدود ١٢۶ هزار کیلومتر در سطح استان موفق به شناسایی قریب به ۷۰۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز شده‌اند که در نتیجه این شناسای‌ها به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفاظت حدود ۳۰۲ مورد شناسایی و قلع و قمع انجام شده و در نتیجه این اقدام قریب به ۶۷ هکتار از اراضی زراعی و باغی آزادسازی شده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه همچنین بر اساس احکام صادره قضایی ١٠ مورد پس از صدور حکم با همکاری نیروی انتظامی قلع و قمع انجام و میزان ۳ هزار مترمربع از اراضی آزاد سازی شده است، ادامه داد: در نتیجه گشت‌زنی‌هایی که همکاران امور اراضی استان داشته‌اند با صدور اخطار به افرادی که ناآگاهانه یا آگاهانه اقدام به تخریب امور اراضی به ویژه در اطراف روستاها و حاشیه‌ها داشته‌اند ۲۹۲ مورد نیز توقف عملیات صادر شده است.

مهدی بیرانوند روژمان ـ استان لرستان

234503